در گفت وگو با راستابلاگ عنوان شد

كمبود فضای كسب و لحاظ نكردن نیازهای صنعت در رشته ها از علل افزایش دانشجویان دكتری

كمبود فضای كسب و لحاظ نكردن نیازهای صنعت در رشته ها از علل افزایش دانشجویان دكتری

به گزارش راستابلاگ مدیر سابق امور آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بااشاره به افزایش چند برابر پذیرش دانشجویان دكتری در چند سال گذشته اظهار داشت: دلیل اصلی این افزایش، ارزیابی نكردن نیازهای صنعت در رشته ها و گرایشات مختلف است.


دكتر ایرج امرایی عضو هیئت علمی دانشكدة مهندسی برق دانشگاه‌ نعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفتگو با ایسنا، به بررسی علل افزایش فارغ التحصیلان دكتری پرداخت ود اظهار داشت: كمبود فضای كسب و كار و ارزیابی نكردن نیازهای صنعت در رشته ها و گرایشهای مختلف از اصلی ترین علت افزایش فارغ التحصیلان دكتری است.
وی خاطرنشان كرد: فارغ التحصیلان ارشد هم به علت اینكه جذب بازار كار نمی شوند، برای پر كردن فاصله هایی كه در زندگی با آن روبرو می شوند به تحصیل در مقطع دكتری روی می آورند كه البته فضای مدرك گرایی موجود در كشور هم بی تاثیر نیست.
دكتر امرایی در ادامه با بیان راهكارهایی برای اصلاح وضع موجود، اظهار داشت: كیفی كردن دوره ها و كنترل پذیرش دانشجویان دكتری كه از جانب دانشگاه ها و وزارت علوم هم پیگیری می شود، همچون راهكارهای در حال اجرا برای اصلاح این امر است. چونكه وزارت علوم باوجود واگذاری جذب دانشجو در دوره دكتری به دانشگاه ها، به این مراكز اعلام نموده است اگر در یك دانشگاه رشته ای نیازمندی های مشخصی مثل اعضای هیئت علمی و امكانات پژوهشی را نداشته باشد اجازه پذیرش دانشجو در مقطع دكترا را ندارد.
به عقیده دانشیار دانشگاه خواجه نصیر، آموزش عالی و سازمان سنجش در راه درستی حركت می كنند و دانشگاه ها هم رسالتی كه بر عهده دارند را به درستی انجام می دهند اما بخش بزرگ تر این مشكل مربوط به قوانین و فضایی است كه بیرون از دانشگاه وجود دارد، در بیشتر مؤسسات پژوهشی و دانشگاه های پیشرفته دنیا، خیلی از فارغ التحصیلان كارشناسی ارشد جذب بازار كار می شوند و تعداد خیلی كمی وارد دوره های دكترا می شوند.
دكتر امرایی با اشاره به لزوم قضاوت درست راجع به آموزش عالی، اظهاركرد: دولت باید با ساختار مشخصی نیازهای پژوهشی صنایع و نهادهای دیگر را با دانشگاه ها پیوند دهد و دانشگاه ها هم باید موضوعات رساله دكتری دانشجویان را درجهت رفع مشكلات كشور در حوزه هایی مثل صنعت و موضوعاتی كه در قالب اولویت های پژوهشی صنایع باشند هدایت كنند. حمایت های صنایع از طرح های پژوهشی كه در چارچوب رساله یا رساله دكتری انجام می شوند هم می تواند در این زمینه كمك كننده باشد.
ایشان در ادامه خاطرنشان كرد: اگر در حل مسئله ساماندهی پذیرش دانشجویان دكتری، فقط وزارت علوم و سازمان سنجش تصمیم گیرنده باشند حتما این مقدار پذیرش را كم خواهند كرد ولی بخش مشكل ساز، وجود نهادهای تصمیم گیرنده دیگری هستند كه معتقدند باید رشد كمی علمی كشور حفظ شود و این رشد فقط با افزایش پذیرش دانشجو محقق می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینكه دانشگاه ها می توانند كمتر از سقف مجاز دانشجو بپذیرند و الزامی برای تعداد مشخص دانشجو وجود ندارد، اظهار داشت: دانشگاه ها شرایط تحصیلی دانشجویان برای فارغ التحصیلی را نظام مند كرده اند؛ مثلاً اگر دانشجو مقاله پژوهشی در ژورنالی چاپ می كند حتما باید این مجله جزو ۲۵ درصد اول ژورنال های دنیا باشد و اگر می خواهند رساله دكتری خویش را با درجه عالی دفاع كنند حتما باید یك اختراع مؤثر داشته باشند یا اینكه نتیجه كار خویش را در ژورنال های معتبر دنیا ثبت كرده باشند.
دكتر امرایی در ادامه اضافه كرد: دانشگاه ها هم باید اعضای هیئت علمی و دانشجویان را تشویق كنند تا موضوعات تحقیق خویش را در جهت رفع نیازهای كشور انتخاب كنند.
مدیر سابق امور آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار نمود: اگر می خواهیم در كل دوره ها به سمت حذف كنكور حركت نماییم، قدم اول شروع حذف آزمون ورودی از دوره های ارشد و دكتراست، در این شرایط دانشگاه ها تلاش می كنند از راه مصاحبه دانشجویانی كه قابلیت پژوهشی و علمی بالایی دارند را جذب كنند اما اگر آزمون به تنهایی ملاك باشد افرادی جذب می شوند كه باآنكه در جواب دادن سوال چهار گزینه ای متبحرند ولی قابلیت پژوهشی خوبی ندارند.



1398/08/14
10:06:24
5.0 / 5
4614
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , سازمان , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱