بازخوانی اسناد دیداری و شنیداری نیاوران برای اولین بار

بازخوانی اسناد دیداری و شنیداری نیاوران برای اولین بار

راستابلاگ: «در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برای اولین بار اسناد دیداری و شنیداری مركز اسناد مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بازخوانی می گردد.»



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، سید رحمت اله رئوف حنان - مدیر مجموعه نیاوران - با بیان این خبر اظهار داشت: اسناد دیداری و شنیداری مركز اسناد این مجموعه با هدف ساماندهی این اسناد به صورت دیجیتالی و سهولت در خدمات رسانی به پژوهشگران و رجوع كنندگان به این واحد برای اولین بار بازخوانی می گردد.

وی اضافه كرد: اسناد به جای مانده در میان اموال و آثار كاخ های مجموعه نیاوران، به علت روایت بخش هایی از رویدادهای بیرونی و درونی دربار پهلوی كه در رابطه با تاریخ معاصر ایران است، ارزش خاصی دارند و باید جهت استفاده عموم فرهیختگان مورد توجه قرار گیرند. بنابراین باید به سمت دیجیتال سازی اسناد پیش برویم تا علاوه بر نسخه اصلی، تصویرهای اسكن شده از آثار هم ثبت، ضبط و نگهداری شود تا محققان به راحتی بتوانند از تصاویر دیجیتالی استفاده كنند.

او با بیان این كه پروژه ساماندهی اسناد تصویری شامل تصاویر این مركز از تیر ماه سال جاری در دو فاز شروع شده است، اضافه كرد: در این پروژه حدود ۶ هزار قطعه عكس ساماندهی و در نرم افزار جام ثبت شده است، در ادامه این اقدام، با تجهیز این مركز به دستگاه اسكنر تخصصی، امكان اسكن حدود دو هزار اسلاید و چهار هزار نگاتیو موجود در این مركز هم فراهم گشته است.

مدیر مجموعه نیاوران اضافه كرد: اسكن فیلم های قدیمی در قالب های مختلف مانند اسلاید و نگاتیو می تواند بهترین راه برای حفظ و نگهداری این اسناد باشد، به منظور حفظ این اسناد از صدمه های ناشی از گذر زمان، این مجموعه مبادرت به بازخوانی و دیجیتال سازی آرشیو دیداری و شنیداری خود كرده است.

به گفته ی رئوف، شرایط مخزن این مركز به گونه ای است كه نوسانات دما، رطوبت و نور تحت كنترل قرار گرفته تا كمترین صدمه ممكن به اسناد و مدارك وارد شود.

بنا بر گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این مجموعه با تأمین قطعات مورد نیاز امكان بازخوانی حدود سه هزار و ۷۰۰ صفحه گرامافون را در این مركز فراهم نموده است.

اسناد موجود در این مركز شامل آلبوم های عكس متعلق به دوره پهلوی، نگاتیو، اسلاید، اسناد دست نوشته های مشخص خانواده پهلوی دوم و همینطور مدارك مربوط به امور داخلی دربار، صفحات گرامافون و نوارهای صوتی شامل آثار موسیقی كلاسیك، جاز، سنتی، پاپ، قصه، شعر، آوازهای كودكان و ادبیات معاصر همانند اشعار نیما یوشیج و اخوان ثالث و همینطور فیلم های ویدئویی شامل تصاویری از مناظر كاخ های نیاوران و مراسم رسمی، تشریفاتی و غیره است. این مركز با هدف طبقه بندی، ساماندهی، بازیابی، صدمه شناسی، ترمیم، حفاظت و حراست از اسناد دوران پهلوی دوم در تاریخ دوم خرداد ماه ۱۳۸۳ همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی راه اندازی شد.




1397/06/31
13:05:14
0.0 / 5
4881
تگهای خبر: خدمات , فرهنگ , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳