با تلاش دانشمندان دانشگاه استنفورد

گیاهان برای اولین بار واكسینه شدند!

گیاهان برای اولین بار واكسینه شدند!

راستابلاگ: دانشمندان دانشگاه ˮاستنفوردˮ در بررسی جدید خود گیاهان را در مقابل عفونت های باكتریایی واكسینه كردند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وبسایت رسمی دانشگاه‌ ستنفورد، دانشمندان می دانند كه گیاهان برای مقابله با عفونت های باكتریایی، ویروسی و قارچی، یك جنگ شیمیایی را آغاز می كنند. آنها در پژوهش جدیدی دریافته اند كه چگونه گیاه گوجه فرنگی می تواند با كمك یك ماده شیمیایی طبیعی، سیستم دفاعی خودرا در مقابل آفت ها تقویت كند تا جلوی از بین رفتن برگ هایش را بگیرد.
هنگامی كه گیاهان مورد حمله باكتری ها، ویروس ها یا قارچ ها قرار می گیرند، واكنش دو جانبه نشان می دهند. آنها مواد شیمیایی تهاجمی را برای از بین بردن مهاجمان و مواد شیمیایی دفاعی را برای پیش گیری از گسترش آلودگی منتشر می كنند.
دانشمندان "دانشگاه استنفورد"(Stanford University) در بررسی جدید خود، از نوعی واكسن شیمیایی بهره برده اند تا سیستم دفاعی گیاه را برای پیش گیری از گسترش عفونت های موضعی فعال كنند. این كار، اولین گام برای كمك به حفظ محصولات در مقابل آفت ها به حساب می آید.
گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد به سرپرستی "مری بث ماگت"(Mary Beth Mudgett)، زیست شناس گیاهی و "الیزابت ستلی"(Elizabeth Sattely)، مهندس شیمی این دانشگاه، در این پژوهش نشان دادند كه چگونه می توان گیاه گوجه فرنگی و فلفل را در مقابل باكتری هایی كه می توانند از برگی به برگی دیگر منتقل شوند و به زرد شدن و نهایتا از بین رفتن آنها بیانجامند، حفظ كرد.
آنها این كار را با درمان برگ هایی كه عفونی نشده بودند، انجام دادند و یك ماده شیمیایی جدید موسوم به "NHP" را كشف كردند. NHP عامل واكنش های شیمیایی بسیاری است كه سبب می شوند برگ های عفونی نشده، كمتر قابلیت میزبانی پاتوژن های مهاجم را داشته باشند.

كشف جدید
ماگت اظهار داشت: گروه ما در پژوهش سال قبل خود توانست تاثیر NHP را بر سیستم دفاعی گیاهان آزمایشگاهی كشف كند. ما در این پژوهش جدید نشان دادیم كه شاید بتوانیم از NHP برای تغییر مكانیسم دفاعی محصولات كشاورزی استفاده نمائیم.
ستلی اظهار داشت: گستره یافته های ما، بیشتر از دو گیاه گوجه فرنگی و فلفل است. ما در این پژوهش، ژنوم بیشتر از ۵۰ گیاه از جمعه ذرت و سویا را مورد بررسی قرار دادیم. خیلی از این گونه ها، سیستم ژنتیكی لازم برای تولید مقادیر كمی از NHP را دارند كه نشان میدهد ظرفیت ایجاد سپرهای محافظتی شیمیایی را دارند. ما با این بررسی نشان داده ایم كه یك دوز اضافه از NHP می تواند به راه اندازی این سیستم دفاعی در گوجه فرنگی و فلفل كمك نماید و شاید در تقویت دفاع طبیعی آنها نیز موثر باشد.


وی ادامه داد: بااینكه ما هم اكنون توانسته ایم تاثیر این ماده شیمیایی را نشان دهیم اما برای درك بیشتر آن باید اطلاعات بیشتری در مورد زیست شناسی داشته باشیم. ما باید بفهمیم كه اگر با مهندسی یك گیاه، انرژی بیشتری برای دفاع به آن بدهیم، چه تاثیری بر رشد آن خواهیم داشت.

محافظت گیاهی
دانشمندان در این پژوهش دریافتند كه NHP می تواند گونه ای از مقاومت ایمنی موسوم به "مقاومت اكتسابی عمومی"(SAR) را در گیاهان فعال كنند تا یك سپر دفاعی شیمیایی را برای محافظت از بافت های عفونی نشده عرضه كنند. بااینكه دانشمندان این سیستم دفاعی را پیش تر كشف كرده بودند اما از نحوه فعال كردن آن اطلاعی نداشتند.
هدف پژوهش های جدید این بود كه مشخص كنند آیا NHP می تواند واكنش دفاعی لازم را در گوجه فرنگی و فلفل فعال كند یا خیر.
ستلی اظهار داشت: ما می خواهیم با كمك مهندسی ژنتیك، سیستم دفاعی طبیعی را در گیاهان تقویت نماییم.
این پژوهش، در مجله "Science Signaling" به چاپ رسید.




منبع:

1398/08/03
14:29:35
5.0 / 5
4633
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سیستم , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴