مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

سرانه مطالعه در آذربایجان شرقی حدود 11 الی 13 دقیقه است

سرانه مطالعه در آذربایجان شرقی حدود 11 الی 13 دقیقه است

به گزارش راستابلاگ مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این كه هم اكنون سرانه ی مطالعه در استان حدود 11 الی 13 دقیقه است، اظهار داشت: این رقم حتی از سرانه كشوری نیز پایین تر بوده و این درحالی است كه در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سرانه مطالعه به شكل قابل توجهی بالا است.


به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمد محمدپور در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه كتاب در ارتقای سرانه ی مطالعه در جامعه، هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی در تبریز را ارتقای سرانه مطالعه مردم بخصوص نسل جوان و افزایش سهم كتاب در سبد خانواده ها عنوان نمود.
وی به دلیل های پایین بودن سرانه ی مطالعه در كشور و استان اشاره نمود و اظهار داشت: عوامل گوناگونی می تواند در پایین بودن رغبت به مطالعه در استان دخیل باشد كه از آن جمله می توان به خانواده بعنوان ركن و مهد تربیت فرد و زمینه ساز رغبت به مطالعه اشاره نمود.
وی ادامه داد: فرهنگ كتابخوانی باید از همان دوران كودكی و توسط والدین به بچه ها آموزش داده شود و كودك خویش را در فضایی آكنده از دانش و آگاهی و كتاب و كتابخوانی مشاهده كرده و روند رشد و تكامل خویش را لابه لای كتاب ها بپیماید.، اما متاسفانه امروزه بخاطر درگیر بودن خانواده ها با مشكلات و مسائل اقتصادی، از كتاب و كتابخوانی فاصله گرفته اند و این امر سبب شده كتاب جایگاه شایسته و مطلوبی در خانواده ها نداشته باشد.
وی ادامه داد: مدرك گرایی جامعه، عامل مهم دیگر كه به افت مطالعه در جامعه منجر شده است؛ به نحوی كه متاسفانه در دهه های گذشته مدرك گرایی جایگزین آگاهی بخشی و آگاهی افزایی شده و این امر سبب شده فرد چه در مدرسه و چه در دانشگاه‌ رفا برای دریافت مدرك مطالعه كند و به مطالعات عمومی اهمیتی ندهد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از دیگر عوامل پایین بودن سرانه ی مطالعه را تقدم نگرش اقتصادی در جامعه عنوان نمود و اظهار داشت: متاسفانه این نوع نگرش سبب شده تا كتاب در اولویت های بعدی افراد چه در سطح مردم و چه مدیران قرار گیرد.
محمدپور تشریح كرد: متاسفانه گاه تولید كتاب در دانشگاه یا محل كار و... برای كسب رتبه و امتیاز اتفاق می افت و ازاین رو كتاب تولید شده اقناع كننده و مخاطب محور نیست و این خود در كاهش رغبت به مطالعه اثرگذار می باشد.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همینطور نوع عرضه ی كتاب را در افزایش یا كاهش علاقه به مطالعه مهم ارزیابی كرد و اظهار داشت: ناشر باید بتواند كتاب را به شكلی منتشر كند كه از نظر صفحه آرایی، حروف چینی، آرایه های داخلی كتاب، طراحی روی جلد و حتی قطع كتاب و... نظر خواننده را به كتاب جلب نماید.
محمدپور برگزاری نمایشگاه كتاب را در تغییر نگرش و ذائقه ی مردم نسبت به كتاب و مطالعه مهم عنوان نمود و اظهار داشت: مسیر توسعه پایدار و مطلوب جامعه از گذر كتاب و مطالعه اتفاق می افتد.
بر طبق این گزارش، هفدهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تبریز ۲۹ مهر لغایت ۴ آبان در نمایشگاه بین المللی كتاب تبریز برگزار می شود.




منبع:

1398/07/21
14:42:30
5.0 / 5
4614
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴