وزیر میراث فرهنگی:

گردشگری مسیر میان بر پیشرفت یك كشور است

گردشگری مسیر میان بر پیشرفت یك كشور است

به گزارش راستابلاگ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: وضعیت گردشگری جهانی بعنوان یك صنعت بزرگ امروزه رونق بسیار خوبی دارد و گردشگری در دنیا بعنوان یك مسیر میان بر برای پیشرفت كشورها تلقی می شود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، علی اصغر مونسان در همایش «سرمایه گذاری گردشگری منطقه شرق كشور» اظهار نمود: بنابراین چه كشورهای مختلفی كه منابع طبیعی بی نظیری دارند و چه كشورهایی كه ندارند مسیر گردشگری را بعنوان یك مسیر راحت برای پیشرفت و رونق اقتصادی خودشان در نظر گرفتند.
وی ادامه داد: از زمانی كه فناوری رشد چشم گیری در دنیا پیدا كرد نیروی انسانی در صنایع مختلف مانند بخش كشاورزی روز به روز روند كاهشی پیدا كرد، با وجود این كه فناوری سبب رونق اقتصادی شد اما بحرانی در ایجاد اشتغال جهانی به وجود آورد و برای دولت ها ایجاد شغل مهم شد.
مونسان افزود: هر چه فناوری به سمت جلو حركت می كند استفاده از نیروی انسانی كم تر شده و سوژه اشتغال به سوژه مهمی تبدیل گشته است؛ با عنایت به خاصیت هایی كه صنعت توریسم دارد و شرایط موجود، یكی از طریق ‎های ایجاد اشتغال در دنیا صنعت گردشگری می باشد، كارشناسان اقتصاد جهانی پیش بینی می كنند كه هر چه فناوری به سمت جلو پیش رود تمام بخش گردشگری و اقتصاد گردشگری جهانی به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و ایجاد اشتغال می كند.
صنعت توریسم یكی از صنایع اشتغال زا در دنیا است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح كرد: بنابراین یكی از صنایع اشتغال زا در دنیا صنعت توریسم با اهمیت بسیار بالا است؛ بخش گردشگری چالش های متدوال صنایع دیگر را ندارد به این مفهوم كه مزاحمت در عدم پایداری و آلودگی ایجاد نمی كند، بدین سبب بازهم یكی از بخش های مهمی است كه با توسعه پایدار و همگون به جلو حركت می كند و تمام دولت ها به این صنعت توجه می كنند چونكه بدون ایجاد مزاحمت موجب ایجاد رونق اقتصادی می شود.
وی عنوان كرد: شهرهای مختلفی داریم كه در حاشیه آنها صنایع مختلف و بزرگی شكل گرفته است اما لزوما برای این شهرها پیشرفت و آبادانی را به ارمغان نیاورده است و گاهی اوقات سبب تخریب نیز شده است مانند شهر اراك در كشورمان كه صنایع بزرگی در كنار آن شكل گرفته است و شاید مسئولان آن فكر می كردند كه حضور این صنایع بیشتر و بیشتر موجب رونق شهر می شود در صورتیكه این شهر هم اكنون با مشكلات بسیاری روبه رو شده است.
مونسان افزود: اما هر شهری كه در دنیا مولفه‎های پیشرفت را در خود دارد حضور گردشگران در آن نیز زیاد است و این امر نشان داده است گردشگری موجب ایجاد توسعه پایدار می شود كه این خود یكی از خاصیت های مهم بخش گردشگری می باشد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشریح كرد: سرعت ایجاد اشتغال بالا از دیگر مواردی است كه در بخش گردشگری با نرخ سرمایه گذاری پایین وجود دارد به این مفهوم كه می توانیم با اندك سرمایه گذاری ایجاد اشتغال نماییم، بنا بر آمار سازمان جهانی به ازای هر 10 شغل یك شغل با حوزه گردشگری مرتبط می باشد كه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به واسطه همین مولفه هر چه به بخش گردشگری پرداخته شود، كم است.
وی تصریح كرد: البته در كشور ما هنوز به صنعت توریسم، میزان مزیت ها و اهمیت این صنعت پرداخته نشده است بااینكه كه این صنعت در كشورما به شدت رو به رشد است و آینده ای امیدواركننده دارد.
مونسان افزود: به واسطه نرخ پایین سرمایه گذاری، فراگیر بودن و نرخ مشاركت بالای مردم در صنعت توریسم از خاصیت های این بخش گردشگری می باشد به این مفهوم كه ما از پروژه های چند صد میلیاردی در چارچوب هتل های پنج ستاره و... را داریم تا پروژه های بوم گردی بدین سبب طیف وسیعی از مردم با سرمایه های مختلف می توانند در این بخش سرمایه گذاری كنند؛ این امر بسیار مهم می باشد خصوصاً در شرایط كنونی كشور كه اشتغال جوانان امر مهمی است در بخش گردشگری جوانان زیادی با رشته های مختلف دانشگاهی توانسته اند كسب و كار راه بیاندازند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: به واسطه همین خاصیت اتفاق های خوب دیگری كه رخ می دهد توزیع عادلانه ثروت و درآمد است، در دورترین نقاط جوانان ما با اندك سرمایه توانسته اند كسب و كاری را برای خود فراهم و ایجاد درآمد كنند و با راه افتادن پروژه های گردشگری تحولی در یك حوزه منطقه ای اتفاق افتاده است، پس این مساله مهمی است كه قبل از انقلاب دولت های مختلف و نظام ما به آن اهمیت دادند تا بتواند ثروت را به صورت عادلانه توزیع كنند و بخش گردشگری توانایی این را دارد كه با كم ترین مداخله دولت این كار را تحقق بخشد كه خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.
وی بیان كرد: پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و حتی معكوس كردن این امر از خاصیت هایی است كه بخش گردشگری كشور موفق شده است آنرا به انجام برساند، در كنار تمام این ابعاد اقتصادی، ابعاد مهم فرهنگی و اجتماعی و دیپلماسی فرهنگی نیز در بخش گردشگری وجود دارد و شاید كم تر بتوان گفت حوزه ای در دنیا وجود داشته باشد كه این همه خاصیت را با هم در خود داشته باشد.
گردشگری كه به ایران سفر می كند تبدیل به نماینده كشور می شود
مونسان مدعی شد: ما اعتقاد داریم كه هر توریست خارجی كه به ایران سفر می كند در راه بازگشت نماینده كشور ما می شود و آن چه را كه دیده است را به جهانیان منتقل می كند، فرهنگ بالای مردم، میهمان نوازی، جاذبه های بی نظیر تاریخی و طبیعی كه در كشور وجود دارد و در این شرایط كه استكبار تبلیغ منفی مقابل ایران انجام می دهد بخش گردشگری یكی از مهم ترین بخش هایی است كه می تواند چهره كشور را به مردم جهان معرفی نماید.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار نمود: بنابراین گردشگری در رتبه اقتصاد سوم جهان قرار گرفته و در حال برداشتن گام های بزرگی است تا خودرا به رتبه اول برساند و باعث شده است هیچ كشوری نگران اتمام منابع طبیعی و تجدیدناپذیرش نباشد؛ رونق گردشگری در كشورها بدون تكیه به منابع طبیعی و استفاده از منابع زیرزمینی توانسته اقتصاد كشورها را راهبری كند و سبب درآمد شود.
چهار میلیون و 900 هزار توریست در سال 98 به ایران سفر كردند
وی مطرح كرد: تا كنون در سال 98 چهار میلیون 900 هزار توریست خارجی به كشور ما سفر كردند و اگر همین روند تا اختتام امسال ادامه پیدا كند روند ورود توریست خارجی در كشور به ثبت می رسد؛ سال قبل هفت میلیون 800 هزار توریست به ایران سفر كردند امسال پیش بینی می شود كه عدد بسیار بالاتری داشته باشیم.
ایران در رتبه دوم جهان در سرعت رشد گردشگری قرار دارد
مونسان تصریح كرد: چندی قبل نیز سازمان جهانی گردشگری اعلام نمود كه ایران در رتبه دوم جهان در سرعت رشد گردشگری قرار دارد كه به تمام كسانی كه در این عرصه فعالیت می نمایند تبریك می گویم، این اتفاق در شرایطی رخ می دهد كه ما تمام عوامل تهدیدكننده حوزه گردشگری را دارا هستیم برای مثال ما سوژه تحریم ها، تنش ها و درگیری های منطقه ای، كاهش پروازهای مستقیم را نیز داریم كه هر كدام از این عوامل در كشورهای دیگر می توانست صنعت توریسم را به نقطه صفر برساند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: امیدوارم با حل این مشكللات و موضوعات و روند رو به رشد كشور و افزایش قدرت كشور در جهان آینده صنعت توریسم در كشور روشن باشد و یك بخش با ثبات برای سرمایه گذاری فراهم گردد.
وی افزود: از طرفی خوشبختانه افزایش روزافزون گردشگری داخلی را داریم كه در شرایط سخت اقتصادی كشور خوشبختانه گردشگری داخلی رونق خوبی دارد؛ سعی كردیم كه محصولات گردشگری از دو مورد افزایش پیدا كند و سبب جذب گردشگران جدید به كشور شود، ما كار را از گردشگری تاریخی شروع كرده ایم و هم اكنون گردشگری طبیعت گردی، كشاورزی، گردشگری درمانی و انواعی از گردشگری ها را دارا هستیم.
«شهر گردشگر» بعنوان یك برند گردشگری تعریف شد
مونسان تشریح مرد: شهر توریست یكی از دیگر موضوعاتی است كه بعنوان یك برند تعریف شد و از حدود قبل از یك سال قبل به تمام شهرها و استادران كشور ابلاغ گردید، مولفه های مختلف و نظام های مختلفی را برای شهر توریست تعریف كردیم؛ تلاش شد در چارچوب برند شهر توریست از مشاركت فراگیر مردم و شهرداری ها در حوزه گردشگری استفاده نماییم تا بتوانیم شهرهایمان را با مولفه های گردشگری انطباق بیشتری دهیم كه بزودی قسمتی از شهرها كه رتبه بندی شان مشخص شده است را اعلام خواهیم كرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان كرد: بنا بود چند شهر بعنوان شهر توریست تعریف نماییم كه در شورای مشورتی شهر توریست به این نتیجه رسیدیم كه ابتدا شهرهای بزرگمان را بعنوان شهر توریست رتبه بندی نماییم تا یك تحركی برای شهرهایی كه كمتر به توریست پرداخته اند ایجاد و نظر آنها به این مساله جلب شود.
وی متذكر شد: سوژه بعدی سند توسعه گردشگری كشور است كه نمایندگان تكلیف كردند و این سند مهیا شده و در كمیسیون های دولت در حال رسیدگی است و بزودی به صحن دولت می آید و این سند مهم به تصویب دولت می رسد، بزودی برند ملی گردشگری كشور را در دهه فجر رونمایی خواهیم كرد.
مونسان خاطرنشان كرد: مستر پلن گردشگری كشور كه فعالیت های عملیاتی ما را ذیل سند توسعه گردشگری مشخص می كند با همكاری سازمان جهانی گردشگری و یونسكو در حال تدوین است و بزودی این سند به كمك ما می آید، بدین سبب مجموعه اتفاقاتی كه رخ داده است و آینده پیش رو اساسا نشان داده است كه گردشگری اقتصاد نو ظهوری در كشور خواهد بود و شك ندارم كه در آینده ای نه چندان دور به اقتصاد اول و یا دوم كشور بدل خواهد شد.
دو هزار 451 پروژه در حوزه گردشگری مربوط به سرمایه گذاران است
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان كرد: اجرای دو هزار 451 پروژه در كشور در حوزه گردشگری وجود دارد كه مربوط به سرمایه گذارن است و دولت در آن دخالتی ندارد و خوشبختانه جزء معدود وزارت خانه ها هستیم كه نقش حاكمیتی داریم و در اجرا دخالت نداریم و فقط كار هدایت را انجام می دهیم.
وی ادامه داد: بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری است كه در چارچوب این دو هزار 451 پروژه در كشور در حال انجام می باشد و ما به نیز بعنوان خادمان شما با حمایت دولت از محل صندوق توسعه ملی وام های خوبی را در اختیار این پروژه ها قرار دادیم و هم چنان این روند ادامه خواهد داشت.
بیشتر از چهار هزار 500 موافقت اصولی در دولت دوازدهم صادر شده است
مونسان تصریح كرد: صدور بیشتر از چهار هزار و 500 موافقت اصولی در بخش گردشگری در دولت دوازدهم نشان از اقبال به حوزه گردشگری می باشد و شما تشخیص می دهید كه این بخش، بخش پر بازدهی است و آینده خوبی خواهد داشت و خوشبختانه حمایت های قانونی خوبی هم انجام می شود و نمایندگان مردم ما را پشتیبانی می كنند و امیدوارم این روند با وزارت خانه شدن این سازمان رشد بیشتری پیدا كند و حمایت های بیشتری از دولت و مجلس داشته باشیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: سازمان برنامه و بودجه مبلغ 500 میلیارد تومان در پشتیبانی از پروژه های سرمایه گذاری در بخش گردشگری با نرخ 14 درصد در اختیار صندوق توسعه ملی گذاشت، هم‎چنین تلاش می نماییم روان سازی در فرایندهای صدور مجوز صورت گیرد و سعی كردیم كه فرایندها الكترونیكی باشد تا شما كم ترین مزاحمت را برای مراجعه به ادارات داشته باشید.
وی اظهار داشت: بدین سبب از تمام سرمایه گذاران خواهش می كنم به این بخش توجه ویژه ای داشته باشند و مطمئن باشند كه این بخش، بخش پر بازده ای است و در مقایسه با سایر بخش های گردشگری مزیت های ذاتی در كشور ما دارد و انشاءلله اگر تحریم ها كاهش پیدا كند خواهیم دید كه بخش گردشگری رونق چند برابری خواهد داشت و اساسا شما در جایی سرمایه گذاری می كنید كه بازگشت سرمایه خوبی برایتان خواهد داشت و به فرهنگ، اقتصاد، شادی و نشاط كشور با سرمایه گذاریتان كمك می كنید.
مونسان متذكر شد: امروز نیز 200 پروژه با سه هزار 300 میلیارد تومان آماده ارائه به شما است و حضور استان داران در این همایش نشان از پشتیبانی آنها در این بخش است و خود آنها از نزدیك سرمایه گذاری های شما را حمایت خواهند كرد و شما با سرمایه گذاریتان سبب رونق گردشگری در شرق كشور می شوید و بنا بر آمار با به نتیجه رسیدن پروژه ها 25 هزار شغل برای هم وطنان فراهم می كنید.




منبع:

1398/07/19
19:10:30
5.0 / 5
4516
تگهای خبر: دانشگاه‌ , رونمایی , سازمان , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵