بررسی و درمان بموقع بیماری ریه با كمك پیراهن هوشمند!

بررسی و درمان بموقع بیماری ریه با كمك پیراهن هوشمند!

راستابلاگ: پژوهشگران هلندی قصد دارند با كمك یك پیراهن هوشمند و یك اپلیكیشن تلفن همراه، به تشخیص و درمان بموقع بیماری ریه كمك كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی نیوز، یك پیراهن هوشمند می تواند عملكرد ریه را با بررسی حركات قفسه سینه ارزیابی كند و عملكرد دقیق تری نسبت به تجهیزات قدیمی داشته باشد.
پژوهشگران مركز پزشكی "دانشگاه رادبود"(RU) هلند، از پیراهن های هوشمند و یك اپلیكیشن تلفن همراه استفاده كردند تا بتوانند تنفس افراد سالم را هنگام انجام فعالیت های روزمره مورد بررسی قرار دهند.
شاید در آینده بتوان پیراهن های هوشمند را روی افراد مبتلا به "بیماری مزمن انسدادی ریه"(COPD) نیز آزمایش كرد. اگر این آزمایش با موفقیت صورت گیرد، پزشكان می توانند پیراهن های هوشمند را با اطمینان جهت بررسی بیماران از طریق دور و تشخیص نشانه های بیماری آنها به كار ببرند.
"دنیس مانه"(Denise Mannée)، فیزیكدان دانشگاه‌ ادبود و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: بیماری مزمن انسدادی ریه، یك مشكل در حال گسترش است كه هم اكنون، حدود ۶۴ میلیون نفر در سراسر جهان به آن گرفتار شده اند.
هنگامی كه نشانه های بیماری مانند سرفه یا نفس نفس زدن در بیماران شدت بگیرد، باید دقیق تر بررسی شوند. این نشانه ها ابتدا طی فعالیت های روزانه مانند بالا رفتن از پله ها و كار كردن در خانه، خودرا نشان می دهند اما بررسی تنفس در این شرایط، كار دشواری است. بررسی تنفس معمولا با تجهیزاتی مانند دوچرخه، ماسك و كامپیوتر صورت می گیرد اما این تجهیزات جهت بررسی فعالیت های روزانه، كاربرد كافی ندارند.
مانه افزود: پیراهن های هوشمند هم اكنون در دسترس قرار دارند اما معمولا ورزشكاران از آنها استفاده می نمایند. هدف ما بررسی این مساله است كه آیا یك پیراهن هوشمند می تواند جایگزین دقیق تر و كاربردی تری جهت بررسی عملكرد ریه باشد.
پیراهن هوشمند موسوم به "هكسوسكین"(Hexoskin) كه در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، می تواند كشش پارچه را روی قفسه سینه كاربر احساس كند و حجم هوای دم و بازدم را بسنجد. همچنین، این پیراهن می تواند ضربان و حركات قلب را نیز ثبت كند.


مانه و همكارانش، از ۱۵ داوطلب سالم خواستند تا هنگام انجام دادن فعالیت های روزانه همچون دراز كشیدن، نشستن، ایستادن، بالا رفتن از پله ها و جارو كشیدن، پیراهن هوشمند را بپوشند. داوطلبان علاوه بر پوشیدن پیراهن، از تجهیزات قدیمی مانند ماسك نیز استفاده كردند تا تنفس آنها سنجیده شود و سپس، باردیگر وظایف روزانه را با پوشیدن هر دو نوع تجهیزات تكرار كردند تا مجموعه ای از داده ها گردآوری شوند.
پژوهشگران، داده های به دست آمده طی این دو پروسه را با هم مقایسه كردند و دریافتند كه شباهت بسیاری میان آنها وجود دارد اما بررسی های انجام شده در اولین آزمایش هكسوسكین، برای دومین مجموعه بررسی ها، قابل اطمینان نبودند. به همین دلیل، پژوهشگران باور دارند كه تجهیزات باید برای هر بار استفاده از هكسوسكین، باردیگر بررسی شوند.
مانه اضافه كرد: اهمیت نتایج به دست آمده، به این علت است كه ثابت می كنند بیماران می توانند پیراهن هوشمند را هنگام فعالیت های روزمره استفاده كنند تا عملكرد ریه آنها به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
داوطلبان این بررسی گفتند كه پیراهن هوشمند، كاملا راحت است و شاید بتوان آنرا بعنوان یك لباس معمولی مورد استفاده قرار داد.
پژوهشگران حالا در نظر دارند تا آزمایش پیراهن هوشمند را با افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه آغاز كنند. آنها معتقدند كه شاید پیراهن هوشمند بتواند برای درمان بیماری های تنفسی دیگر همچون آسم و فیبروز سیستیك نیز به كار برود.
مانه افزود: هدف ما این است كه نهایتا كیفیت زندگی بیماران را بهبود ببخشیم. اگر ما بتوانیم نشانه های بیماری را هنگام فعالیت های روزانه به دقت بررسی نماییم، می توانیم از عهده شناسایی و درمان بموقع برآییم و بدین ترتیب به بیماران كمك نماییم تا زمان كمتری را در بیمارستان بگذرانند.
این پژوهش، در نشست بین المللی "انجمن ریه اروپا"(ERS) ارائه شد.




منبع:

1398/07/08
14:11:06
5.0 / 5
4412
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳