دانشگاه علامه میزبان همایش بین المللی اربعین

دانشگاه علامه میزبان همایش بین المللی اربعین

راستابلاگ: همایش بین المللی اربعین به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در ایام دوشنبه هشتم مهرماه در تهران و یكشنبه 14مهرماه نیز در كربلا انجام خواهد شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر وحید شالچی با بیان این خبر اظهار داشت: همایش بین المللی اربعین با ابتكار دانشگاه‌ لامه طباطبائی و با همكاری و مشاركت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد اربعین و دانشگاه های گوناگون كشور و دانشگاه كربلا برای سومین سال متوالی انجام می شود. در واقع این همایش با عنایت به ظرفیت های علمی و پژوهشی، محوریت و مركزیت دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و باهدف گسترش نگاه علمی به پدیده فرهنگی اربعین برگزار می شود.
وی با اشاره به اهمیت توجه به ادبیات و ابعاد مختلف علمی این پدیده فرهنگی از طرف جامعه دانشگاهی بیان كرد: پدیده اربعین پدیده فرهنگی پیچیده و سنت فرهنگی قدیمی و بااهمیتی است كه به دلیلهای سیاسی و تاریخ استبدادی در عراق برای دهه­ ها مسدود بوده است و در عرصه جهانی نتوانسته بود شناسایی و اذعان بین المللی به دست بیاورد و این ظرفیت پس از برقراری دولت مردمی در عراق برای جهانیان آشكارشده است.
به گته شالچی، هم اكنون یونسكو درصدد شناسایی ظرفیت اربعین است، اما مشكلی كه وجود دارد اینكه هنوز ادبیات علمی لازم را مورد پدیده بزرگ فرهنگی كه لحاظ كمی میلیون ها نفربر اساس همیاری های مردمی از كشورهای مختلف در آن شركت می كنند را در اختیار نداریم.
وی افزود: پدیده اربعین ابعاد فرهنگی، تربیتی، كلامی و فقهی، روان شناختی و جامعه شناسی، سیاسی و اقتصادی خاصی دارد و پرسش های مختلفی در مورد آن وجود داردكه ما نتوانستیم آنرا بشناسیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تاكید بر احساس مسئولیت دانشگاه علامه طباطبائی درباب این پدیده اجتماعی و فرهنگی اشاره كرد: با جستجو در منابع علمی دنیا متوجه فقر علمی در این خصوص می شویم و دانشگاه علامه طباطبائی بر خود یك فرض می داند تا با همكاری با سایر مراكز علمی كشور و شخصیت های علمی دنیا به لحاظ علمی به روش شدن این پدیده كمك نماید.
دبیر اجرایی همایش اربعین با اشاره به اینكه در همایش اربعین امسال به یكی از موضوعاتی كه خواست منطقه و خاورمیانه است خواهیم پرداخت، اظهار داشت: این مساله مهمی است كه نه تنها كمك می نماید كه شناخت علمی بهتری از این پدیده فرهنگی داشته باشیم، بلكه بنظر می رسد زمینه ساز رشد بهتر دانش اجتماعی و فرهنگی در رشته های مختلف و تماس با موضوعات بومی خواهد شد.
وی افزود: این همان چیزی است كه دغدغه نهاد علم است و این همایش می تواند به تحلیل پدیده ای كه كاملاً مربوط به این تمدن و با یك ظرفیت فوق العاده است كمك نماید و پرداختن به آن به رشد دانش در این خصوص كمك خواهدنمود.
دكتر شالچی اظهار داشت: با عنایت به این كه اربعین بعنوان پدیده بزرگ فرهنگی در عراق اتفاق می افتد طراحی به شكلی صورت گرفت تا این همایش درطی دو روز و به فاصله یك هفته در تهران و در كربلا برگزار شود. او اضافه كرد: بررسی ابعاد تربیتی و روان شناختی، فرهنگی و رسانه­ای، جامعه شناسی، كلامی و عقیدتی، فقهی و ادبی، زوار و میزبانان و نیز آینده پژوهی عنوان های پنل های تخصصی این همایش در دانشگاه علامه طباطبائی است.
دبیر اجرایی این همایش با بیان وصول ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش اربعین اضافه كرد: خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شدیم و با عنایت به نظرات كمیته داوران ۱۴۰ مقاله پذیرش شد كه از این تعداد حدود ۴۰ مقاله در ایام برگزاری همایش ارائه خواهد شد. او بابیان این كه همایش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار می گردد اظهار داشت: طی برگزاری همایش در دانشگاه علامه طباطبائی ۳ پنل تخصصی بطور هم زمان برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، همایش بین المللی اربعین به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در ایام دوشنبه هشتم مهرماه (اول صفر ۱۴۴۱) سال جاری در تهران و یكشنبه ۱۴مهرماه (هفتم صفر ۱۴۴۱) سال جاری در كربلا انجام خواهد شد. مراسم افتتاحیه همایش ۸ مهر در از ساعت ۳۰/۸ در محل تالار اجتماعات كتابخانه مركزی دانشگاه برگزار می گردد.




منبع:

1398/07/06
22:58:16
5.0 / 5
4369
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳