معاون فرهنگی سفارت اتریش:

تحریم در گردشگری ایران و اتریش اثر نداشته، فاضلاب و زباله های دماوند را دریابید

تحریم در گردشگری ایران و اتریش اثر نداشته، فاضلاب و زباله های دماوند را دریابید

راستابلاگ: معاون سفیر اتریش در ایران می گوید: تحریم ایران نمی تواند تبادل توریست و استاد را تحت تاثیر قرار دهد و اتریش در این زمنیه مشكلی ندارد.


به گزارش ایسنا، قدمت روابط دیپلماتیك ایران و اتریش به دوران صفویه می رسد. این كشور حدود ۱۵۰ سال پیش سفارت خودرا در ایران گشود و تا به امروز روابط دیپلماتیك خودرا با ایران، به شكلی متعادل حفظ نموده است. اتریش در زمان مذاكرات هسته ای اغلب میزبان نشست های ۱+ ۵ بود و بیشتر نقشی میانجی گر داشت و بعد از خروج امریكا از برجام هم بر حفظ روابط اقتصادی با ایران تاكید نمود. از حدود سه سال پیش نیز سفارت اتریش در ایران پیگیر تعاملات گردشگری شده است. بطوریكه مدیركل بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفته: سال قبل بیشتر از ۱۳ هزار اتریشی به ایران سفر كردند كه با رشد همراه بوده است.
ایران و اتریش سال قبل سمپوزیوم گردشگری كوهستان را برگزار كردند و سوم و چهارم مهر ماه انسال هم مقرر است سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی را در تهران برگزار كنند.

اتریش و ۵ كشور اتحادیه اروپا، ایران را برای سفر پیشنهاد می كنند
الكساندر ریگر ـ معاون فرهنگی سفارت اتریش در ایران و رئیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران ـ به بهانه برگزاری این رویداد در نشستی با دانشگاه‌ لم و فرهنگ كه شریك اتریش در برگزاری این سمپوزیوم است، با اعتقاد بر این كه تحریم ها در تبادل توریست و استاد بین دو كشور اثری ندارد و یا دست كم اتریش مشكلی با این قضیه نداشته است، به اقداماتی كه این كشور برای توسعه همكاریهای گردشگری با ایران آغاز نموده است، اشاره نمود و بدون انی كه به جزئیات اشاره كند، اضافه كرد: اخیرا با مسؤولانی از پنج كشور دیگر اتحادیه اروپا از مناطق طبیعی ایران بازدید كردیم؛ چونكه می خواهیم با فرهنگ و مردم بخش های مختلف ایران آشنا شویم و آنرا به دیگران هم معرفی نماییم.
او با بیان این كه روابط بین دو كشور تنها بوسیله سفارتخانه ها و دیپلمات ها اتفاق نمی افتد، اظهار داشت: این روابط می تواند بوسیله گردشگران، تبادل دانشجو و اساتید محقق شود. چنانكه سال قبل شاهد عقد قرارداد همكاری بین فدراسیون كوهنوردی ایران و «نیچرفرند» اتریش كه یكی از باسابقه ترین باشگاه های كوهنوردی است، بودیم كه به دنبال آن برنامه های آموزشی توسط اساتید كوهنوردی اتریش در ایران انجام شد.
معاون فرهنگی سفارت اتریش اضافه كرد: همكاریهای راهبردی ایران و اتریش در امتداد تشكیل كارگروه های مشترك نیز ادامه خواهد داشت و در سمپوزیوم پیش رو اساتیدی از اتریش برای حضور در دو كارگروه آب، محیط زیست و گردشگری به ایران سفر خواهند كرد.

به فاضلاب و زباله های «دماوند» بی توجهی می شود
ریگر سپس با اشاره به تجربه و علاقه اتریشی ها به طبیعت و كوهستان درباره وضعیت كنونی قله دماوند، اظهار نمود: دماوند بعنوان نماد كوهستان های ایران برای ما بسیار مهم می باشد. بیشتر كوه های ایران از نظر تكنیكی، صعودی آسان دارند و این نقطه مثبتی در جذب توریست است. دماوند به لحاظ امكانات طبیعی، آمادگی جذب توریست را دارد اما شاهد مشكلاتی در حوزه گردشگری پایدار و بی توجه به محیط زیست در این منطقه هستیم.
او اشاره كرد: زیرساخت های گردشگری در رابطه با محیط زیست باید در دماوند مورد توجه قرار گیرد و استانداردها برمبنای استانداردهای جهانی تعریف شود. اگر ایران می خواهد دماوند را بعنوان میراث جهانی در یونسكو ثبت كند، هدف بسیار خوبی است اما باید در حوزه حفظ استانداردهای محیط زیست و گردشگری پایدار نیز تلاش هایی انجام دهد و برای رسیدن به این هدف همسو با استانداردهای جهانی پیش برود.
معاون فرهنگی سفارت اتریش افزود: درباره انواع اقامتگاه هایی كه در اطراف دماوند لازم است، بهتر است متخصصان پاسخگو باشند اما بعنوان یك توریست معتقدم بازیافت فاضلاب و نوع دفع زباله در دماوند باید مورد توجه قرار گیرد تا به سطح استاندارد بین المللی نزدیكتر شویم. با این وجود سرویس دهی به گردشگران و همراهی آنها و نوع پذیرایی بسیار عالی است.

نمی خواهیم ایران به سرنوشت ۴۰ سال پیش اتریش گرفتار شود
مدیر انجمن فرهنگی اتریش در تهران در بخش دیگر این نشست درباره هدف سفارت اتریش از برگزاری سمپوزیوم مشترك با دانشگاه علم و فرهنگ توضیح داد: سال قبل بعد از برگزاری سمپوزیوم گردشگری كوهستان اتفاقات مثبتی رخ داد. در اولین سمپوزیوم با همكاری یكی از بزرگترین باشگاه های كوهنوردی و دانشگاه های متخصص گردشگری اتریش توانستیم به صورت محدود به حوزه گردشگری وارد شویم. از طرف دیگر باتوجه به تجربه و تشابه اتریش و ایران در حوزه گردشگری و طبیعت گردی در جلساتی با مسؤولان دانشگاه علم و فرهنگ به این نتیجه رسیدیم كه می توانیم در این عرصه كارهای بیشتری انجام دهیم.


وی با تاكید بر این كه تبادل تجربه با ایران در بخش محیط زیست برای اتریش حائز اهمیت می باشد، اضافه كرد: اتریش در حوزه گردشگری طبیعت و خصوصاً گردشگری زمستانی اشتباه هایی مرتكب شده است، ما با توریستهایی مواجه بودیم كه لطمه های جدی زیست محیطی و فرهنگی به طبیعت وارد كردند؛ ۴۰ سال پیش منابع آبی مناطق كوهستانی اتریش به قدری آلوده شد كه نه تنها قابل شرب نبود، بلكه قابل شناكردن هم نبود. ما توانستیم اقداماتی در حوزه محیط زیست بوسیله كنترل و نظارت روی ارتقای سطح كیفی گردشگری در این مناطق انجام دهیم. از ین جهت، اهتمام داریم در چارچوب این سمپوزیوم تجربیات را به دوستانمان در ایران انتقال دهیم و گام موثری برای ارتقای گردشگری و حفظ محیط زیست دو كشور برداریم.

در «سمپوزیوم گردشگری پایدار» چه اتفاقی می افتد؟
سیدسعید هاشمی ـ رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ـ هم با بیان این كه ارتباطات و تعاملات بین المللی از اهداف اصلی و در امتداد برنامه های توسعه ای این دانشگاه به شمار می آید، اظهار داشت: قسمتی از این اهداف بوسیله تعامل دانشگاه علم و فرهنگ با دانشگاه های سایر كشورها همچون اتریش، فرانسه و مالزی شكل گرفته است.
او با اعتقاد بر این كه «سمپوزیوم گردشگری پایدار» فرصت مناسبی برای ایران و اتریش در امتداد تبادل تجربیات در حوزه گردشگری خواهد بود، اظهار داشت: گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی موجب سودمندی جوامع محلی و نهایتا سبب تقویت خرده فرهنگ ها خواهد شد. این رویداد در حوزه اشتغال زایی و آموزش ثمرات خوبی به همراه خواهد داشت. همین طور اقداماتی برای حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی و طبیعی كشور صورت خواهد گرفت.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، برگزاری نمایشگاهی پیرامون صنایع در رابطه با گردشگری با ارائه دستاوردها و محصولات مرتبط و نمایشگاه جشنواره دانشجویی با همكاری سازمان دانشجویان وزارت علوم را از بخش های جنبی سمپوزیوم اعلام نمود.
منوچهر جهانیان ـ دبیر علمی سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار ـ نیز توضیحاتی درباره كارگاه های تخصصی كه همزمان با سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی برگزار می شود، ارائه كرد و اضافه كرد: كارگاه «توسعه محصولات اكوتوریستی، ملزومات كیفیت در اكوتوریسم» با هدف معرفی جاذبه های اكوتوریسم ایران بعنوان فرصتی برای حضور ایران در بازارهای اروپا و همین طور تبادل تجربیات با ایران بوسیله پیشنهادات برای موفقیت اكوتوریسم در آلپ و قفقاز توسط پروفسور كریستسان باوگارتنر برپا خواهد شد. كارگاه «پارك های ملی، پارك های طبیعت، پناهگاه های حیات وحش با هدف آگاه سازی زیست محیطی در مناطق كوهنوردی و توسعه زیرساخت های مسیرهای كوهنوردان» توسط دكتر ورونیكا گرونشاچنر- برگر ارائه می شود. كارگاه «اصول اخلاقی در اكوتوریسم، طبیعت گرایی و كدهای اخلاق جهانی با رویكرد معنویت» توسط دكتر محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار می گردد. كارگاه «طراحی و مدلسازی مسیرهای كوهنوردی و اهمیت كوهنوردی پارك «ماریازل» برای گردشگری و برنامه های آموزشی ورزش های كوهستانی در اتریش» را تیمو موزر و ارنست سیلوستر دالینگ برگزار می كنند و كارگاه «نقش و جایگاه جوامع میزبان و محلی در حفاظت و صیانت از اكوتوریسم و طبیعت گرایی» توسط دكتر محمدتقی رهنمایی برپا خواهد شد.




منبع:

1398/06/27
14:32:49
5.0 / 5
5021
تگهای خبر: اتحادیه اروپا , بین المللی , جشنواره , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱