دبیر دومین جشنواره ملی كرسی های آزاد اندیشی دانشگاه ها:

از سیاست زدگی و افراط در كرسی های آزاداندیشی جلوگیری می نماییم

از سیاست زدگی و افراط در كرسی های آزاداندیشی جلوگیری می نماییم

راستابلاگ: دبیر دومین جشنواره ملی كرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها اظهار داشت: تلاش می شود از سیاست زدگی و افراط در گفتاركرسی های آزاداندیشی جلوگیری شود.


حمیدرضا طاهری در گفت و گو با ایسنا، درباب دومین جشنواره ملی كرسی های آزاداندیشی كه به میزبانی دانشگاه‌ ردوسی برگزار می شود، اظهار نمود: این جشنواره در سطح ملی برای بار دوم در آذرماه برگزار می گردد و تمامی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم در آن شركت خواهند داشت. پیش بینی شده است كه 80 دانشگاه در این جشنواره شركت نمایند.
وی در زمینه تغییرات این جشنواره نسبت به جشنواره اول اضافه كرد: علاوه بر سه محور مناظره، نقد، نظر، بحث وگفت وگو، سه حوزه رقابتی دیگر هم تعریف شده است كه شامل مسائل اجتماعی با محوریت لطمه های اجتماعی، زنان، اقتصاد مقاومتی و كارآفرینی است.
دبیر دومین جشنواره ملی كرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها بیان كرد: در اختتامیه این مراسم 2 دوره كارگاه آموزشی برگزار می گردد كه شامل كارگاه حدود آزادی در كرسی های آزاداندیشی وكارگاه لطمه شناسی كیفیت كرسی ها است. در این جشنواره حدود 1200 تا 1500 اثر شركت می كنند و این یعنی سه برابر شدن ارسال آثار نسبت به جشنواره اول.
طاهری درباب لزوم واهمیت كرسی ها آزاداندیشی عنوان كرد: این كرسی ها موجب رشد فضای گفت و گو محوری در دانشگاه می شود. هم چنین كمك می نماید تا دیدگاه های متفاوت در دانشگاه شنیده شود.
از سیاست زدگی و افراط در گفتاركرسی ها جلوگیری می كنیم
وی درباب رویكرد دانشگاه فردوسی در برگزاری كرسی های آزاداندیشی اظهار داشت: هدف ما ایجاد ایده پردازی برای حل مسائل اجتماعی است و در این زمینه برای جامعه موفقیت هایی نیز داشته ایم. جلسات مشورتی در دبیرخانه كرسی های آزاداندیشی دانشگاه برگزار شده و تلاش می شود از سیاست زدگی و افراط در گفتاركرسی ها جلوگیری شود.
فضای كرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه فردوسی بسیار مطلوب است
معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: فضای كرسی های آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی بسیار مطلوب است از نظر كمیت از سال 94 تا كنون ما در دانشگاه 103كرسی آزاداندیشی برگزار كرده ایم. از نظر كیفیت نیز در سال97 دانشگاه فردوسی مشهد از جانب وزارت خانه بعنوان دانشگاه برتر در امر برگزاری كرسی های آزاداندیشی شناخته شده است.
طاهری اشاره كرد: هدف ما از برگزاری كرسی های آزاداندیشی شامل دو نكته است، این نكات مسئله محور بودن و تداوم موضوعی كرسی ها و خروجی دار بودن آنها است.
كیفیت كرسی های آزاداندیشی كاهش نداشته است
وی درباب كاهش كیفیت كرسی های آزاداندیشی اشاره كرد: در مورد كیفیت كمیته علمی باید آثار را ارزیابی كند، اما بعید است از نظر كیفیت كاهشی وجود داشته باشد.
دبیر دومین جشنواره ملی كرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها اضافه كرد: در حوزه كمیت نیز در سال 97 تعداد 1287 كرسی در درگاه فرهنگی وزارت علوم ثبت شده كه نسبت به تعداد 959 كرسی در سال 96، افزایش را نشان داده است.
برای رعایت آزاداندیشی در كرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها چه اقداماتی باید انجام شود؟
طاهری در پاسخ به این پرسش كه «برای رعایت آزاداندیشی واقعی دركرسی های آزاداندیشی چه اقداماتی باید انجام شود؟»، بیان كرد: مشروعیت دادن و تشویق برگزاركنندگان و هم چنین ایجاد فضای رقابتی به انضمام ترویج فرهنگ ایده پردازی و اندیشه ورزی مواردی هستند كه بایدآن ها را در نظر گرفت. آزادی، به معنای عدم محدودیت، نداشتن چهارچوب و ولنگاری نیست.
دبیر دومین جشنواره ملی كرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها اظهار نمود: آزادی هم مولفه ها و شاخص هایی دارد. بیان هر عقیده ای برای ساختارمند شدن نیاز به چارچوبی دارد، با برگزاری دوكارگاه موضوعی كه ذكر شد به حدود آزادی در كرسی های آزاداندیشی پرداخته خواهد شد.





منبع:

1398/06/18
23:42:44
5.0 / 5
4228
تگهای خبر: جشنواره , دانشگاه‌ , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵