آن چه در نشست ایفلا گذشت

آن چه در نشست ایفلا گذشت

به گزارش راستابلاگ مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در امور بین الملل از هشتادوپنجمین نشست ایفلا می گوید.


صالح زمانی در گفتگو با ایسنا، درباره برگزاری هشتادوپنجمین نشست فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات كتابداری (ایفلا) و حضور سازمان اسناد و كتابخانه ملی در این دوره از نشست، اظهار نمود: در این همایش كه در مركز مگارون (آتن- یونان) با شعار «كتابخانه ها، گفتگو برای تغییر» برگزار شد، بیشتر از 3300 شركت كننده از بیشتر از ۱۳۰ كشور حضور بهم رساندند. در این جلسه بیشتر از ۵۰۰ مسئول و متخصص در حوزه كتاب سخنرانی كردند و ۲۵۰ نشست كاری و تخصصی برگزار گردید. همینطور در بخش عرضه مقالات و پوستر بالغ بر ۱۵۰ مقاله، ۲۰۰ پوستر و ۳۰ گفت وگوی پنلی عرضه شد.
او اضافه كرد: نكته حائز اهمیت این است كه شركت های مهم تجاری در حوزه نرم افزار و شركت های تولیدكننده ابزارهای دیجیتالی در این دوره هم حضور فعالی داشتند و آخرین محصولات و دستاوردهای خویش را عرضه كردند. همین طور در ایفلا ۲۰۱۹ سند اجرایی پنج ساله ایفلا (۲۰۱۹-۲۰۲۴) كه در چهار مسیر طراحی شده است رونمایی گردید و رئیس جدید ایفلا (كریستین مگنزی) به مدت سه سال فعالیت خویش را شروع كرد. در افتتاحیه این نشست خانم سالمرون با مبحث «كتابخانه ها كانون تغییر و گفت وگو» به سخنرانی پرداخت و بر اهمیت كتابخانه ها بعنوان موتور تغییر در جوامع تصریح كرد.
مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در امور بین الملل به میزبانی ایرلند و هلند به ترتیب در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در نشست عمومی ایفلا اشاره نمود و اظهار داشت: هشتادوششمین نشست در شهر دوبلین ایرلند و هشتادوهفتمین نشست در شهر روتردام هلند برگزار می شود.
زمانی همینطور بیان كرد: آقای جرالد لایتنر، دبیركل ایفلا، دیگر سخنران این نشست بود كه بر برنامه ریزی و پیگیری برنامه های ایفلا توسط كتابخانه ها تصریح كرد و در ادامه هم لوكاس تسوكالیس بعنوان متخصص روابط امور بین الملل، نسبت به تحولات اخیر در دنیا گزارش هایی را عرضه داد. بعد از برگزاری آیین افتتاحیه، جلسات كاری در دو بخش تخصصی (شامل حوزه های سازماندهی، نسخه های خطی و استانداردها) و بخش مدیریتی و اجرایی (پیگیری ها و هماهنگی ها میان روسای موسسات و برنامه ریزی های آتی) برگزار گردید.
او درباره چگونگی حضور سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در نشست ۲۰۱۹ ایفلا اظهار داشت: كتابخانه ملی ایران در دو بخش مدیریتی و كارشناسی در این دوره از نشست حضور یافت. در بخش مدیریتی تلاش شد در نشست های مهم شامل نشست آسیا - اقیانوسیه، نشست روسای كتابخانه های ملی(CDNL) و كمیته كتابخانه های ملی شركت كرده تا زمینه های مساعد برای توسعه روابط و هماهنگی های بین كتابخانه ای در این عرصه فراهم گردد. در بخش كارشناسی هم چند تن از كارشناسان به علت عضویت در بعضی كمیته های تخصصی و همین طور عرضه برخی مقالات تلاش كردند تا در كمیته های موضوعی مشاركت داشته باشند.
زمانی درباره سابقه حضور ایران در ایفلا اظهار داشت: مشاركت ایران در ایفلا حدودا به نیم قرن پیش بازمی گردد اما به صورت مستمر و نسبتا فعال صرفا نزدیك به سه دهه از حضور جدی ایران در ایفلا می گذرد كه در خلال این سال ها كتابداران ایرانی توانسته اند به تعامل با دنیای غیرایرانی بپردازند. كتابخانه ملی را می توان فعال ترین موسسه كتابداری در ایران عنوان نمود كه تا به امروز در ایفلا فعال بوده است و الان عضو رسمی چهار كمیته شامل كمیته آسیا- اقیانوسیه، كمیته كتابخانه های ملی، كمیته نسخه های خطی و كمیته لیست نویسی است.
او به حضور رئیس سابق ایفلا در كتابخانه ملی هم اشاره نمود و اظهار داشت: طی این حضور، رئیس ایفلا با كتابداران ایرانی آشنا شد و در ادامه از كتابخانه های دانشگاهی و عمومی بازدید نمود. پیرو این امر روابط سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با ایفلا از گسترش قابل ملاحظه ای برخوردار شد و این سازمان بعنوان عضو فعال در ایفلا شناخته شد به صورتی كه در كشورهای منطقه توانستیم موقعیت ممتازی را كسب نماییم و از راه كانال های مختلف سعی كردیم تحولات حوزه كتابداری را در ایفلا منعكس نماییم.
زمانی همینطور از پتلفرم های برنامه ریزی ایفلا برای سایر كشورها سخن به میان آورد و اظهار نمود: ایفلا در ذیل یك برنامه پنج ساله، چهار مسیر استراتژیك را سفارش كرده است كه شامل تقویت صدای جهانی برای كتابخانه ها، افزایش و ارتقای فعالیت های تخصصی، توجه به توسعه استانداردها در حوزه كتابداری و سازماندهی و توجه به ساماندهی حوزه كتابخانه ها و افزایش جایگاه كتابخانه ها در فضای اجتماعی می شود. ایفلا به دنبال تولید روش كار و سفارش نامه ها برای كشورها است. هدفش هم چیزی جز هماهنگ سازی در نظام مدیریت كتابخانه ای و خدمات كتابدارانه نیست، ازاین رو افزایش تعامل با ایفلا به معنای نزدیك شدن به یك زیست فرهنگی مشترك در مقیاس جهانی است.
مشاور رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران در امور بین الملل در انتها اظهار داشت: ایفلا درصدد تربیت حرفه مند و كارورز قوی است و در تلاش است تسهیل گری و حمایت گری در حوزه كتابداری تقویت شوند، ازاین رو ارتباط سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با ایفلا می تواند ما را با آخرین سفارش های این حوزه آشنا كند و فضای دانش و حرفه ما را از حاشیه نشینی نجات دهد.
به قول زمانی، هشتاد و پنجمین نشست عمومی انجمن های كتابداری و اطلاع رسانی(ایفلا) سوم شهریوماه برابر با ۲۵ آگوست به صورت رسمی در آتن پایتخت یونان راه اندازی شد و در تاریخ ۲۹ آگوست پایان یافت. امسال هم در كنار كتابخانه ملی ایران نمایندگان مختلفی از مجامع دانشگاهی و كتابخانه ای كشور از قبیل كتابخانه مجلس، نهاد كتابخانه های عمومی، دانشگاه‌ لامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی در این جلسه جهانی حضور داشتند.



1398/06/11
19:01:29
5.0 / 5
4316
تگهای خبر: بین المللی , خدمات , دانشگاه‌ , رونمایی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳