معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه علمی كاربردی اعلام كرد

برنامه ریزی دانشگاه علمی كاربردی رای جذب دانشجویان خارجی

برنامه ریزی دانشگاه علمی كاربردی رای جذب دانشجویان خارجی

به گزارش راستابلاگ معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه علمی كاربردی، با اشاره به جدی تر گرفتن توسعه كیفی در مراكز این دانشگاه در دو سه سال گذشته اظهار داشت: ۴۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه در مشاغل در رابطه با رشته تحصیلی شان مشغول به كار می شوند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، محسن محمدزاده در نشستی با اصحاب رسانه در سمنان با اشاره به مهارت محوری در این دانشگاه، دانش آموختگان این دانشگاه‌ ا افزون بر یك میلیون و ۸۰۰ هزار اعلام نمود و اظهار نمود: بیشتر از ۷۵ درصد از فارغ التحصیلان این دانشگاه جذب بازار كار می شوند و از این نظر هیچ كدام از دانشگاه های كشور با دانشگاه جامع علمی كاربردی قابل مقایسه نیستند. ضمن اینكه مهمتر از درصد بالای جذب فارغ التحصیلان، جذب ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان در مشاغل مورد علاقه و در رابطه با رشته تحصیلی شان است كه دستاورد مهمی است.
وی بر لزوم كیفی سازی آموزش ها در این دانشگاه تاكید و خاطرنشان كرد: متاسفانه این دانشگاه در مقطعی كه توسعه كمی زیادی پیدا كرد كمتر به كیفی سازی ها توجه كرد اما خوشبختانه در سه تا چهار سال گذشته توجه بسیار ویژه ای به كیفیت آموزشی كرده و در نتیجه همین كیفی سازی ها شاهد رشد و ارتقاء این دانشگاه در كشور هستیم.
وی با اشاره به اینكه یكی از مهمترین مشكلات كشور، ایجاد اشتغال است، اظهار نمود: مهمترین مسئله برای ایجاد اشتغال، تربیت نیروی انسانی ماهر است كه این مسئولیت به عهده دانشگاه علمی كاربردی و فنی و حرفه ای است.
محمدزاده با اشاره به اینكه در گذشته كمتر از ۵ درصد مراكز این دانشگاه دارای سرپرست و رئیس داشتند افزود: با برنامه هایی كه در جهت كیفی سازی صورت گرفته هم اكنون بیشتر از ۹۵درصد مراكز علمی كاربردی كشور دارای سرپرست و یا رئیس قانونی مطابق با اساسنامه هستند. ضمن اینكه از نظر كیفی به ورود دانشجویان و جذب مدرسین هم در مراكز علمی كاربردی توجه ویژه شده است.
معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه علمی كاربردی با اشاره به سطح بندیمراكز علمی كاربردی كشور تصریح كرد: در سال تحصیلی ۹۷ در سراسر كشور تنها ۲۰ مركز سطح دو داشتیم اما با اجرای برنامه كیفی سازی در سال تحصیلی امسال ۲۳۰ مزكز حائز سیطح دو شدند كه ۱۰ مركز از این ۲۳۰ مركز بعنوان مراكز برتر كشور انتخاب شدند. ضمن اینكه ۲۶ مركز برتر استانی هم انتخاب شدند.
وی از افزایش مراكز در این دانشگاه امسال اطلاع داد و اظهار داشت: پس از توقف رشد كمی و كاهش جدی مراكز در كشور به اجرای برنامه های كیفی سازی پرداختیم و خوشبختانه امسال با اعطای مجوزهای جدید شاهد افزایش برخی مراكز علمی كاربردی در كشور هستیم كه این مراكز از مهرماه امسال آغاز به كار می كنند
محمدزاده از افزایش رشته محل ها در دانشگاه جامع بعنوان یكی دیگر از نتایج مثبت كیفی سازی آموزشی در این دانشگاه نام برد و افزود: تعداد رشته محل ها در دانشگاه جامع از ۵ هزار و ۳۳۳ رشته محل در سال ۹۷ به بیشتر از ۵ هزار ۵۸۰ رشته محل و تعداد مراكز از ۵۰۲ مركز در سال ۹۷ به ۵۲۳ مركز در سال ۹۸ رسیدند.
وی از افزایش استقبال خانواده ها و دانشجویان از دانشگاه های علمی كاربردی اطلاع داد و اظهار داشت: تا سال قبل اكثریت دانشجویان این دانشگاه شاغلین بودند اما از امسال بیشتر دانشجویان و ورودی های مراكز علمی كاربردی ها در كشور فارغ التحصیلان دبیرستان ها و هنرستان ها هستند.
معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه علمی كاربردی با اشاره به افزایش داوطلبان ورود به این دانشگاه افزود: امسال در مقطع كاردانی بیشتر از ۴۳ هزار و ۳۰۰ داوطلب داشتیم در حالیكه این رقم در سال قبل كمی بیشتر از ۴۱ هزار نفر بوده است. ضمن اینكه هنوز امكان افزایش داوطلبان ورود به این دانشگاه امسال وجود دارد.
وی با اشاره به برخی اقدامات این دانشگاه در جهت كیفی سازی آموزش ها اظهار داشت: سطح بندی مراكز علمی كاربردی، برگزاری آزمون های متمركز، توجه ویژه به دروس مهارتی، انتخاب سالانه مراكز برتر و... از مهمترین اقدامات در جهت كیفی سازی در این دانشگاه است.
محمدزاده در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد برنامه های این دانشگاه به منظور تحقق هدفگذاری های برنامه ششم توسعه و سوق دادن ۳۰درصد دانشجویان كشور به سمت دانشگاه های علمی كاربردی و فنی اظهار نمود: دانشگاه جامع همه ظرفیت های مورد نیاز برای تحقق این مهم را فراهم نموده است باآنكه تحقق این مهم به میزان اقبال داوطلبان به رشته های فنی و مهارتی هم بستگی دارد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در مورد وعده كاهش شهریه ها اظهار داشت: دانشگاه های علمی كاربردی از محل درآمدها و شهریه ها اداره می گردند با این همه دانشگاه جامع از راه دولت لایحه ای به مجلس عرضه كرده كه سالانه اعتباری به این دانشگاه اختصاص پیدا كند تا با كمك به مراكز علمی كاربردی زمینه كاهش شهریه ها هم فراهم گردد. این لایحه در كمیسیون آموزش هم تایید شده اما به علت مشكلات اعتباری ناشی از تحریم ها این اعتبار در سال ۹۷ اختصاص نیافت. البته دانشگاه جامع همچنان پیگیر این لایحه است و انتظار می رود كه نمایندگان مردم با كمك به تصویب این لایحه به كاهش شهریه ها و كمك به مراكز علمی كاربردی كمك كنند.
معاون نظارت و ارزیابی دانشگاه علمی كاربردی از برنامه ریزی برای جذب دانشجویان خارجی اطلاع داد و اضافه كرد: هم اكنون حدود ۳۲۰ دانشجو كه عموما از افغانستان و عراق هستند در مراكز علمی كاربردی كشور تحصیل می كنند اما برای جذب دانشجویان خارجی بیشتر در مراكز برتر و به صورت پودمانی و مقطع دار برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است و انشالله در آینده شاهد افزایش دانشجویان خارجی در دانشگاه جامع هم خواهیم بود.




1398/06/10
23:52:11
5.0 / 5
5015
تگهای خبر: دانشگاه‌ , كیفیت , مهارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱