توسعه یك دست رباتیك به ظرافت پلك انسان

توسعه یك دست رباتیك به ظرافت پلك انسان

به گزارش راستابلاگ محققان دانشگاه ˮهارواردˮ یك دست رباتیك فوق نرم ساخته اند كه می تواند اجسام و موجودات حساس مثل عروس دریایی كه ۹۵ درصد از آب تشكیل شده اند را بدون صدمه و فشار در دست بگیرد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، ۹۵ درصد از بدن عروس دریایی را آب تشكیل می دهد. آنها یكی از نحیف ترین موجودات زنده ای هستند كه می توانند در دست انسان نگه داشته شوند.
جالب اینجاست بافتی كه آن پنج درصد بقیه را تشكیل می دهد دست مایه اكتشافات علمی قابل ملاحظه ای مانند پروتئین فلورسنت سبز(GFP) شده كه می تواند به مبارزه با پیری كمك نماید.
همانطور كه گفته شد، عروس های دریایی بسیار ظریف و نحیف هستند و تابحال دست های رباتیك نمی توانستند آنها را بدون صدمه در دست بگیرند. حالا محققان هاروارد یك دست رباتیك فوق حساس توسعه داده اند كه قادر به انجام این كار است.
این گونه ربات ها با قابلیت كنترل از طریق دور(ROVs) برای برداشت نمونه ها برای زیست شناسان دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. به همین ترتیب برای گرفتن و دستكاری سنگ ها و تجهیزات سنگین زیر دریا هم مناسب هستند.
اما متأسفانه این نوع ابزارها اغلب در كوشش برای گرفتن عروس های دریایی به آنها صدمه می رسانند و آنها را له می كنند.
حالا فناوری جدیدی توسط محققان موسسه مهندسی بیولوژیكی ویس(Wyss) هاروارد و كالج باروش(Baruch) راهی برای جمع آوری عروس دریایی با یك گیربكس بسیار نرم مانند ربات عرضه می دهد. این گیرنده قادر به نگه داشتن عروس دریایی بدون ایجاد آسیب به آن است.


تكنولوژی جدید رباتیك نرم شامل پمپاژ آب به درون انگشت های لوله ای مانند نرم است تا بتواند چسبندگی ملایمی داشته باشد.
"نینا سیناترا" مهندس مكانیك و مواد و نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: دست بسیار ملایم ما یك پیشرفت آشكار نسبت به دستگاه های نمونه برداری موجود در اعماق دریا برای موجودات نرم است. این فناوری همینطور می تواند برای بهبود تكنیك های تجزیه و تحلیل در زیر آب گسترش یافته و امكان مطالعه دقیق خصوصیت های اكولوژیكی و ژنتیكی موجودات دریایی را بدون خارج كردن آنها از آب فراهم آورد.
انگشت های این دست شش انگشتی از نوارهای نازك و صاف سیلیكون با یك كانال توخالی شده است كه به لایه ای از نانو فیبرهای پلیمری انعطاف پذیر اما سفت وصل می شود.
این انگشتان به یك "كف دست" پلاستیكی چاپ سه بعدی شده به شكل مستطیل وصل شده اند و هنگامی كه كانال ها از آب پر می شوند، جهت آنرا تغییر می دهند و باعث خم شدن انگشتان می شوند.
هر انگشت فشار بسیار كمی(۰.۰۴۵۵ كیلوپاسكال) اعمال می كند كه كمتر از یك دهم فشار پلك انسان بر روی چشم است.
به جهت اینكه ذهنیت بهتری در این مورد پیدا نماییم، باید بدانیم كه بهترین دست های رباتیك نرم فعلی حدود یك كیلو پاسكال فشار اعمال می كنند.
محققان با جمع آوری عروس های دریایی و سایر موجودات نرم تن آبزی در آكواریوم نیو انگلند این دست رباتیك را آزمایش كردند و این دست رباتیك با موفقیت توانست همه آنها را به خوبی حمل و مدیریت كند.
این مطالعه در مجله Science Robotics شرح داده شده است.



1398/06/09
19:22:56
5.0 / 5
4763
تگهای خبر: دانشگاه‌ , دستگاه , فناوری , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳