دكتر طیبی در مراسم اختتامیه ی اردوی طریق جاوید مطرح كرد

ما در جهاددانشگاهی از خوردن به درهای بسته هیچ گاه ناامید نشدیم

ما در جهاددانشگاهی از خوردن به درهای بسته هیچ گاه ناامید نشدیم

به گزارش راستابلاگ رئیس جهاددانشگاهی اظهار داشت: مقام معظم رهبری و امام راحل، فعل خواستن و اراده را عامل اصلی موفقیت انقلاب و اجرایی شدن گام دوم می دانند و مساله مهم در تحقق اراده را وحدت كلمه و وفاق ملی؛ این مساله پیش شرط برنامه ریزی های طولانی مدت در كشور است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر حمیدرضا طیبی در مراسم "اختتامیه هشتمین اردوی ملی آموزشی ـ فرهنگی طریق جاوید" كه در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد، با گرامی داشت یاد امام و شهدا و با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اگر بخواهیم تبیینی از چهل سالگی اول انقلاب داشته باشیم، علت موفقیت های گام اول، روحیه ی خودباوری است و رهبری هم در كلامشان عامل موفقیت ها را در «ما می توانیم» می دانند؛ در ادامه كه ایشان گام دوم را توضیح می دهند، منشأ حركت در این گام را همین«ما می توانیم» عنوان كرده اند. در بحثِ باورِ به ما می توانیم، ایشان موتور محركه رسیدن به اهداف را توسعه علمی و فناوری خاطرنشان كردند و نیز چراغ راه برای رسیدن به مقصد را معنویت و اخلاق ذكر كرده اند.
وی افزود: هدف بزرگ در بیانیه گام دوم، جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی با حفظ روحیه انقلابی ذكر شده است. در بحث پیشرفت و مزیت های كشور هم در بیانیه گام دوم آمده است، ما با دارا بودن یك درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی در دنیا هستیم و با وجود ۱۵ كشور همسایه در اطراف ایران، بازار خوبی می تواند برای ارائه محصولات علم و فناوری كشورمان فراهم شود؛ این را هم قید كرده اند كه ایران از لحاظ ظرفیت های استفاده نشده طبیعی و انسانی، در رتبه اول جهان قرار دارد؛ این مساله با عنایت به ظرفیت های كشور نباید وجود داشته باشد.
رییس جهاددانشگاهی اضافه كرد: رهبر معظم انقلاب، دانش را آشكارترین وسیله عزت و قدرت كشور ذكر كرده و روی دیگر دانایی را توانایی دانستند و اقتصاد را نقطه كلیدی تعیین كننده برای كشور برشمردند و این كه فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می گذارد.


طیبی با تاكید بر شرایط تحقق بیانیه گام دوم، اظهار داشت: امام راحل و مقام معظم رهبری، ترویج علم و فناوری و اتكا بر آن برای حل مشكلات و توسعه اقتصادی كشور را از عوامل اصلی پیشرفت كشور می دانند. امام (ره) در سخنانی می فرمایند: «دانشگاه باید علم و تخصص را به آن مرتبه عالی برساند و تعبد، اخلاق و انسانیت را نیز به آن مرتبه عالی برساند. با علم است كه انسان می تواند تأمین سعادت دنیا و آخرت را فراهم كند؛ اگر كشور ما علم را بیاموزد، ادب را بیاموزد، جهت یابی علم و عمل را بیاموزد، هیچ قدرتی نمی تواند بر او حكومت كند. باید كوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلف اساس فعالیت دانشجویان عزیز ما باشد كه نیازمندی های میهن به دست خود آنها برآورده و كشور با كوشش آنها خودكفا شود. اسلام همه ی تلقیات و همه ی صنعت ها را قبول دارد و با تباهی ها مخالف است.»
وی اشاره كرد: مقام معظم رهبری و امام راحل، فعل خواستن و اراده را عامل اصلی موفقیت انقلاب و اجرایی شدن گام دوم می دانند و مساله مهم در تحقق اراده را وحدت كلمه و وفاق ملی می دانند. این مسأله پیش شرط برنامه ریزی های طولانی مدت در كشور است، اما احساس جدی این است كه ما هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته ایم و اراده جدی پیشرفت در كشور ما ایجاد نشده و هم چنان مقام معظم رهبری بر روی این مساله تاكید می كنند.
رییس جهاددانشگاهی اظهار نمود: باید تصمیم بگیریم پیشرفت ما مبنای توسعه علمی و فناورانه داشته باشد؛ خصوصاً برای كشوری كه شعار آن در پیروزی انقلاب، نه شرقی و نه غربی بود كه شعار درستی هم بود و ما را خارج از دو بلوك قدرت دنیا به پیروزی رساند؛ ما هم مصمم هستیم این انقلابی بودن را حفظ نماییم و زمانی می توانیم انقلابی بودن را حفظ نماییم كه دارای اقتدار دفاعی دانش بنیان متكی بر توان علمی خود و دانش و اقتدار اقتصادی متكی بر دانش و توان خودمان داشته باشیم. برای تحقق این امر نیازمند مدیران خودباور هستیم. اگر این لزوم محقق شود، هیچ شیطانی نمی تواند آنرا زمین بزند.
طیبی افزود: اگر می خواهیم جوانان را به صحنه بیاوریم و مدیران توانمند تربیت و شناسایی شوند، نیازمند تشكیل احزاب هستیم؛ این گروه ها می توانند افراد را برای پذیرش مسؤولیت های بزرگ تربیت كنند و راهی جز این نداریم؛ از طرفی زمانی می توان نخبه ها را شناسایی كرد كه ابزار شناسایی را داشته باشیم. ما باید به وسیله نیروهای مؤمن و وفادار به انقلاب، جریان های سیاسی را به سمت احزاب ببریم.


وی تاكید كرد: تشكیل جهاددانشگاهی بدون هیچ شكی، حاصل خودباوری و دم مسیحایی حضرت امام (ره) بود. موفقیت این نهاد را حاصل تفكر جهادی یعنی تقاطع علم، ایمان و عمل می دانیم. تفكر جهادی خصوصاً در شرایط كنونی كه كشور به درهای بسته زیادی می خورد، لزوم دارد و امكان دارد ۳ تا ۱۱ سال برای تحقق یك هدف زمان نیاز باشد؛ ما در جهاددانشگاهی از خوردن به درهای بسته ناامید نشدیم و برای همین است كه احساس می نماییم سال هاست بیانیه ی گام دوم در جهاددانشگاهی جاری و ساری شده است و ما خودرا در متن آن می بینیم.
حضور ۲۸۰ دانشجوی داخلی و خارجی در اردوی ملی طریق جاوید
محمد هاشمی تروجنی، رئیس مركز فرهنگی ـ دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: اردوی طریق جاوید هر ساله به بازاندیشی آرای حضرت امام (ره) خصوصاً برای نسل جوان می پردازد. امسال نیز هم زمان با صدور بیانیه ی گام دوم انقلاب از طرف مقام معظم رهبری، ما را بر آن داشت كه از فرصت پیش آمده استفاده نمائیم و محور هشتمین دوره ی اردوی طریق جاوید را بیانیه گام دوم انتخاب نماییم.
وی افزود: بر این اساس، طی چهار روز، ۹ درس گفتار و دیگر برنامه های فوق برنامه، با حضور ۲۵۰ دانشجوی سراسر كشور و ۳۰ دانشجوی خارجی از كشورهای غنا، نیجریه، پاكستان، اندونزی و افغانستان اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، درانتها این مراسم و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، دكتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، دكتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی دانشجویی و محمد هاشمی تروجنی رئیس مركز فرهنگی ـ دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، از دانشجویان برگزیده هشتمین اردوی ملی آموزشی ـ فرهنگی طریق جاوید با اهدای تقدیرنامه و جوایزی تقدیر به عمل آمد.




منبع:

1398/06/08
11:01:54
5.0 / 5
4433
تگهای خبر: دانشگاه‌ , فرهنگ , فناوری , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳