ژن نئاندرتال ها در انسان های امروزی، نئاندرتال ها اروپایی بوده اند

ژن نئاندرتال ها در انسان های امروزی، نئاندرتال ها اروپایی بوده اند

راستابلاگ: «بر اساس مطالعات عمیق ژنتیك و دی. ان. ای دو دیرینه شناس آلمانی در سال ۲۰۱۰، ثابت كردند كه در بدن همه انسان های امروزی به جز قاره آفریقا بین دو تا چهار درصد ژن نئاندر تال وجود دارد؛ اتفاقی كه یك انقلاب در دیرینه شناسی بود و همه چیز را به هم ریخت.»


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، هر چند هر از گاهی برخی باستان شناسانِ فعال سایت های باستانی با برگزاری جلساتی با موضوعاتی در رابطه با اولین انسان ها و اولین اسكلت های چند هزارساله نشست هایی باستان شناسانه برگزار می كنند، اما با كشف اولین دندان متعلق به انسان های فلات ِ ایران در محوطه تاریخی «باوه یوان» كرمانشاه، این بحث این دفعه در كشور داغ شده است، البته باستان شناسان معتقدند این بحث مدت هاست در كشورهای مختلف و بین باستان شناسان جهان به صورت دائم مطرح می شود، اما به نظر می آید با كشف این دندان نئاندرتالی، در صورتیكه بتوان شواهدی علمی به دست آورد، می توان خویشاوندی انسان های هموسافینز (مدرن) و نئاندرتال را ثابت كرد.

سامان حیدری گوران، سرپرست هیات دیرینه شناسی محوطه ی باستانی "باوه یوان" در بخش مركزی استان كرمانشاه و دانش آموخته دانشگاه توبینگن آلمان و عضو دانشگاه كمبریج با بیان این كه مطالعات پارینه سنگی در كرمانشاه به سال ها قبل برمی گردد، بیان كرد: كاری كه در قالب این پروژه شروع شده، متعلق به زمان حضور مرحوم «مسعود آذرنوش» در پژوهشكده دیرینه شناسی است كه با عنایت به اهمیت منطقه به صورت سیستماتیك و روشمند با حضور باستان شناسان همكار انجام شد.

او با اشاره به سال ها كار روشمند در استان كرمانشاه اضافه كرد: در اولین بررسی های سیستماتیك كه در سال های ۱۳۸۹و ۱۳۹۰در این استان آغاز شد، موفق شدیم در دو سال متوالی ۲۶۰ غار و پناهگاه صخره ای تازه نسبت به مطالعات قبلی را در مساحت حدود ۱۰۰كیلومتر در ۱۵۰كیلومتر شناسایی نماییم.

این با تاكید بر این كه با انجام مطالعات و تحلیل ها روی مواد دیرینه شناسی و سنگی توانستیم با تجزیه و تحلیل های آماری با عنایت به هدفی كه داشتیم پیش رویم، اظهار داشت: بنابراین مطالعات زیست محیطی وسیع انجام شده در منطقه و مطالعات «GIS»، نشان داد كه برای رسیدن به هدف مان در مناطقی از كرمانشاه می توانیم تمركز نماییم، چون احتمال می دادیم كه به پاسخ پرسش هایمان در آن مناطق دست پیدا می نماییم.



نئاندرتال ها كوتاه قدتر از انسان های امروزی بوده اند

گوران در ادامه با بیان مقدمه ای از حضور انسان های نئاندرتال اضافه كرد: هم اكنون بحث نئاندرتال ها و هموسافینز (انسان مدرن) در دنیا داغ است و همه به دنبال اطلاع یافتن از نحوه زندگی، چگونگی و دلایل انقراض انسان های نئاندرتال هستند به نحوی كه دانشگاه ها و افراد مختلف در حال تحقیق روی این مورد اند.

به گفته ی وی نئاندرتال های قدیمی در اروپای مركزی و غربی پراكنده بوده اند، كه این نشان داده است آن ها از ۴۳۰هزار سال پیش به وجود و به مرور به سمت شرق، بخش شمالی ایران، تاجیكستان، تركمنستان و شمال چین پراكنده شده اند.

وی با اشاره به پیشینه كشف اولین شواهد حضور انسان های نئاندرتال اضافه كرد: سال ۱۸۵۶میلادی بیشتر از ۱۳۰سال پیش در دره ای به نام «نئاندر» در دوسلدورف آلمان جمجمه ای با ظاهر عجیب پیدا شد كه كسی نمی توانست با قطعیت اعلام نماید، آن متعلق به انسان است، بعدها نام آنرا «نئاندرتال» به معنای انسان و دره گذاشتند.

او با بیان برخی تفاوت های فیزیكی انسان های نئاندرتال و مدرن اظهار نمود: در انسان های نئاندرتال قد مردان حداكثر ۱۶۵ و قد زن ها ۱۵۵ بوده كه نشان داده است نئاندرتال ها از انسان های امروزی كوتاه تر ولی از نظر عضلانی قوی تر و به مناطق صعب العبور و كوهستانی علاقمند بوده اند.

وجود ژن نئاندرتال در انسان های امروز

او با اشاره به انجام پژوهش هایی برای تائید این نكته كه آیا ژن نئاندرتال ها هنوز در انسان های امروزی وجود دارد، یا خیر؟ توضیح داد: "سوانته پابو" و "یوهانس كراوزه" از موسسه لایپزیك آلمان، در سال ۲۰۱۰ بر مبنای مطالعات عمیق ژنتیك و دی. ان. ای ثابت كردند كه در بدن همه ی انسان های امروزی به جز قاره آفریقا بین دو تا چهاردرصد ژن نئاندر تال وجود دارد كه این یك انقلاب در دیرینه شناسی بود و همه چیز را به هم ریخت.

او اظهار داشت: تا پیش از سال ۲۰۱۰ تصور بر این بود كه این دو گروه انسانی هیچ اشتراكی با هم ندارند، اما با این كشف، این داستان به هم خورد و پژوهش روی نئاندرتال ها قوت گرفت.

گوران درك چگونگی امتزاج این دو گونه را از دلایل انجام پروژه كرمانشاه اعلام نمود و اضافه كرد: علم ژنتیك می گوید كه این اتفاق از ۶۰ هزار سال پیش آغاز و تا زمانی كه نئاندرتال ها منقرض شده اند یعنی ۳۹هزار سال پیش رخ داده است.

او با اشاره به مطالعات جی.آی.اس صورت گرفته در مناطقی كه احتمال وجود انسان های نئاندرتال در كرمانشاه وجود دارد، افزود: به این منظور «دره ناودرون» در نظر گرفته شد.

امتزاج بین انسان های نئاندرتال و مدرن

گوران با اشاره به اینكه كشف اولین دندان انسان نئاندرتال در پناهگاه صخره ای یوان استان كرمانشاه برای اولین بار حضور انسان های نئاندرتال در فلات ایران را به اثبات رساند، بیان كرد: مطالعات بیشتر روی مواد باستانی كشف شده از انسان های هموسافینز (مدرن) و نئاندرتال كه نشان می دهد، آن ها به صورت مشترك در این محوطه زندگی می كرده اند، می تواند امتزاج (آمیختگی) این دو گونه را برای اولین بار در كرمانشاه ثابت كند.

او با تاكید بر این كه در اروپا و آسیا هنوز محوطه ای به دست نیامده است كه بتوان ثابت كرد دو گروه انسان اولیه و انسان هوشمند از آن بهره برده باشند، اظهار داشت: احتمال اینكه امتزاج خویشاوندی بین انسان های نئاندرتال و هموسافینز (مدرن) در دنیا رخ داده باشد در كرمانشاه بوده است.

وی با بیان این كه در صورت تائید این اتفاق، برای اولین بار در دنیا آنرا به اثبات می رسانیم، افزود: از پژوهشكده دیرینه شناسی و اداره كل میراث فرهنگی كرمانشاه خواسته ایم امكاناتی را در اختیار ما بگذارند تا تحقیقِ بیشتری در این زمینه صورت گیرد، چون در صورت اثبات، آن یك اتفاق بسیار بزرگ است.

او مطالعه دی. ان.ای را بهترین مطالعه دنیا دانست و اظهار داشت: ولی متأسفانه از عرض جغرافیای ۴۰درجه یعنی مثلا از شمال ایران به سمت عرض های جغرافیایی كم، هنوز تكنولوژی نتوانسته دی. ان. ای را از استخوان جذب نماید و دلیل تكنیكی آن این است كه برای این كار نیاز به كلاژن داریم و هوای گرم سبب از بین رفتن آن می گردد بنابراین در مناطق اروپایی (سیبری) می توان این كار را كرد ولی دی. ان. ای از خاورمیانه و افریقا نداریم، چون فناوری فعلا این اجازه را به ما نمی دهد.

این دیرینه شناس با اشاره به اینكه نئاندرتال ها هیچگاه در افریقا نبوده اند، بلكه اروپایی هستند، اظهار داشت: به جز مصر و مراكش كه با اروپا در چند سد سال اخیر مراوده داشته اند و ژن نئاندرتال در آنها بصورت كَمی وارد شده ولی این ژن در افریقایی های خالص مانند كنیا و تانزانیا وجود ندارد.



نخستین استخوان كشف شده انسان نئاندرتال

گوران همینطور در مورد شواهدی از حضور انسان نئاندرتال در دنیا بیان كرد: "كارلتن كوون" از پنسیلوانیا در سال ۱۳۴۹در غار شكارچیان كرمانشاه استخوان زند زبرین (ساعد ) را كشف و آنرا به انسان نئاندرتال نسبت داده بود كه در سال ۲۰۰۶ پرفسور "اریك ترینكاوس" استاد دانشگاه واشینگتن و "فریدون بیگلری" دیرینه شناس پارینه سنگی (بخش پژوهش های پارینه سنگی موزه ملی ایران) آنرا دوباره مطالعه كردند و گفتند استخوانِ انسان است ولی نشانه خاصی ندارد كه برای نئاندرتال بوده است یا خیر.

او با اشاره به اینكه بطور قطع نمی توان پاسخ داد كه این استخوان متعلق به انسان نئاندرتال بوده یا نه، اضافه كرد: استخوان های دست و پا مشترك هستند و نشانه خاصی ندارند، اما معتقدم با عنایت به اینكه این استخوان در لایه های پارینه سنگی میانی كشف شده بود متعلق به انسان های نئاندرتال است كه احیانا با انجام آزمایش های دی.ان.ای می توان درستی آنرا به اثبات رساند.

وی با تاكید بر این كه این دندان ششمین دندان از انسان های نئاندرتال است كه در دنیا كشف شد، بیان كرد: دندان كشف شده از پناهگاه صخره ای باوه یوان، همچون دندان های شیری نادر كودك نئادرتال است كه به شكل علمی در جهان ثبت شده است، قبل از این دندان های مشابه این دندان كودك شش ساله كه هنوز جنسیت آن مشخص نمی باشد، در كشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، بلژیك و آلمان به دست آمده بود.

سرپرست هیات دیرینه شناسی محوطه ی باستانی "باوه یوان" در بخش مركزی استان كرمانشاه با اشاره به موادِ باستانی كشف شده در عمق ۲۰/۱مربوط به انسان هموسافینز، اضافه كرد: می توانیم بگوییم انسان های هموسافینز و نئاندرتال به صورت مشترك در این محوطه زندگی می كرده اند، حالا یا در فصول مختلف همدیگر را دیده اند، یا به صورت مشترك زندگی كرده اند.

می دانستیم نئاندرتال ها در ایران بوده اند، اما ندیده بودیم

گوران افزود: قریب به یقین می دانستیم كه انسان نئاندرتال در ایران زندگی كرده است، چون در ۵۰كیلومتری مرز ایران در غار "شنیدار" كردستان عراق ۱۱اسكلت نئاندرتال كشف شده و در تاجیكستان در شمال ایران هم وجود نئاندرتال ها قطعی است، ولی اینكه به چشم خودمان شواهد حضور انسان نئاندرتال را ببینیم تاكنون صورت نگرفته بود.




1397/08/08
15:11:16
5.0 / 5
4575
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳