چالش های خانه سینما به روایت اسعدیان

چالش های خانه سینما به روایت اسعدیان

به گزارش راستابلاگ رئیس هیات مدیره خانه سینما با بیان اینكه ۲۸ مرداد مجمع عمومی برای تعیین هیات مدیره جدید برگزار می گردد با اشاره به چالش های موجود این تشكل، از سینماگران خواست به فكر منافع كلی سینما و مستحكم تر كردن جایگاه آن باشند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، همایون اسعدیان درباره مجمع عمومی خانه سینما كه مقرر است دوشنبه هفته آینده (۲۸ مردادماه) برگزار گردد اظهار داشت: پس از ماجرای بسته شدن خانه سینما كه به یك معضل بزرگ مملكتی تبدیل شد و همه كاندیداهای ریاست جمهوری یكی از وعده هایشان باز شدن خانه سینما بود اتفاقاتی افتاد كه محاسنی هم برای دوستانمان در سینما داشت چون متوجه نقاط ضعفی در خودمان شدیم كه پاشنه آشیل های صنوف سینمایی و خانه سینما بود. پاشنه آشیل ها این بود كه خانه سینما خودش ثبت قانونی و روزنامه های رسمی را اعلام نموده است، اما صنوف زیرمجموعه خانه سینما هیچ كدام هویت حقیقی نداشتند. ۲۰ سال پیش صنوفی را تشكیل دادیم و برایشان اسمی گذاشتیم. ما خودمان را زیر مجموعه خانه سینما پنهان كرده بودیم و می گفتیم هویت داریم در حالیكه هیچ كدام هویت حقوقی نداشتند و حساب های بانكی صنوف عموما به نام دو نفر از اعضا بودند.
او كه در برنامه تازه فریدون جیرانی با نام مجله سینمایی «كافه آپارات» كه به صورت اینترنتی نخستین برنامه اش شامگاه ۲۲ مرداد پخش گردید صحبت می كرد، در پاسخ به اینكه آیا تاكنون این هویت حقوقی زیر سوال نرفته بود؟ توضیح داد: نه هیچ كس مشكلی با این قضیه نداشت. خانه سینما مورد اعتبار بود. همه صنف ها كنار یكدیگر شكل می گرفتند و كار می كردند و مشكلی هم نبود. در حالیكه هیچ كدام هویت حقوقی نداشتند. دوستان در بررسی های متعدد، كانال های مختلف را بررسی كردند كه چطور و كجا می توانیم به هویت حقوقی صنوف برسیم. اول از همه وزارت ارشاد بود كه امكان ثبت صنف را ندارد چون انجمن فرهنگی صنف نیست. وزارت كار تنها می تواند صنف ثبت نام كند. مجمع عمومی خانه سینما به این نتیجه رسید و اغلب اعضا رای دادند كه همه صنوف بروند ثبت قانونی وزارت كار بشوند و آن زمان وزیر كار وقت یعنی آقای ربیعی برای این مهم همكاری كردند.
اسعدیان افزود: ما قواعد صنفی را طبق قانون وزارت كار باید رعایت نماییم. برخی هنرمندان بهشان برمی خورد كه شان هنرمند حفظ نمی گردد و كارگر نامیده می شوند. نباید بهمان بربخورد چون همه صنف ها همچنین هستند. این مصوب شد و مجمع عمومی بعدی دو سال بعد همین مسیر را تایید كردند تا رسید به هیئت مدیره ای كه ما هستیم و به ما ابلاغ گردید همین مسیر را ادامه بدهیم. برخی چون آقای مختاری مردد شده بودند اما مصوبات آن موجود است كه ما تنها می توانیم همین راه را برویم.
او اضافه كرد: طبق معمول ما كه همیشه دست دست می نماییم، فرایند ای كه خیلی از صنوف به سرعت آنرا طی كردند، بین ما به علت اختلاف معطل ماند. برخی ها تمایلی به ثبت قانونی نداشتند چون مكانیزم هایشان به هم می خورد. ما به بی نظمی عادت داریم. ۲۲ سال است در خانه سینما كار می نماییم و هیچ كس نیامده بگوید چه می كنید. ما صنوفی داریم كه شورای مركزی آنها ۲۰ سال در آن حرفه كار نمی كنند و این افراد طبق قوانین صنفی باید كنار بروند. می توانند در صنف باشند اما در هیئت مدیره نمی توانند باشند. صنوف هیئتی تشكیل شده اند و گفته اند دورهمی خوش می گذرد و اساسنامه هایی نوشته اند كه اصلا طبق قوانین كشوری نیست.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما با اشاره به اینكه در گذشته خانه سینما مجمع عمومی را تعیین و اسامی را اعلام می كرد اظهار داشت: از چهار سال پیش سیستم مكانیزم شده و می گوید اگر حقوقی هستید شماره ثبت های صنوفتان را بدهید. اگر شماره ثبت دارید می توانید هیئت مدیره جدیدتان را ثبت كنید در غیر این صورت ممكن نیست. این مشكلی است كه در دوره ما پیش آمده است. در صورتیكه برای اصناف بعنوان تشكیلات قانونی شماره ثبت نداشته باشید قانونی نیستید. ما از دو سال پیش به این نتیجه رسیدیم كه هیأت مدیره را با صنوفی تشكیل بدهیم كه ثبت قانونی وزارت كار شده و پروانه گرفته اند و این را بارها و بارها اعلام كردیم. پس از گرفتن پروانه باید در ثبت شركت ها صنف خویش را ثبت نماییم. به همه اصناف در خلال این دو سال اعلام كردیم كه باید پروانه داشته باشید. در كانون كارگردان ها بارها اعلام كردم باید ثبت شوید و خوشبختانه این صورت گرفت. یك سری از صنوف رفتند و ثبت قانونی شدند كه تعدادشان ۲۱ صنف است. چند صنف هم در شرف هستند و به این انتخابات نمی رسند. عده ای جوسازی می كنند اما ما می خواهیم مجمع عمومی تشكیل بدهیم كه قانونی باشد. شاید عده ای ناراحت شوند اما مجبور به این كار هستیم.
او بیان كرد: برخی ها اساسا علاقه ای ندارند، مثل كانون آهنگسازان كه دوست ندارند در كنار كارگران باشند. اما آیا یك صنف می تواند سرنوشت خانه سینما را روی هوا ببرد؟ برخی انجمن ها در شرف دریافت پروانه هستند. تهیه كنندگان امسال در مجمع نماینده ای ندارند. در آخرین جلسه ای كه با روسای صنوف داشتیم به همه توضیح دادیم و جوسازی ها را برطرف كردیم. به محض اینكه هر كدام از صنوف پروانه خویش را دریافت نمایند در مجمع عمومی بعدی شركت داده خواهند شد. هیچ چیزی از آنها ساقط نمی گردد. اگر عضوی از صنوفی كه دارای پروانه نیستند حتی برای تماشا در مجمع بیاید مجمع باطل می شود.
اسعدیان در پاسخ به این سؤال كه حالا پروانه لازم است یا شناسه هم مهم است؟ اظهار داشت: ما با وكیل خانه سینما بررسی كردیم. می گوید مجمع عمومی كه با پروانه خانه سینما تشكیل بدهید قانونی نیست و برای ثبت كردنش احتیاج به شناسه دارید. هفت صنف امروز شناسه گرفته اند. به محض اینكه ۲۱ صنف شناسه خویش را دریافت نمایند به سازمان ثبت شركت ها می رویم و هیأت مدیره تشكیل می شود. دلیل اینكه انتخابات انجام می شود این است كه موعد دوساله من و دوستانم اسفندماه تمام می شود. ما مشكلی داریم كه همیشه در گزارش های مالی خانه سینما با آن مواجه بوده ایم. همیشه وقتی گزارش مالی داده ایم گزارش آن سال نبود و تا یك ماه قبلش بود. با هم تطبیق نداشت. مجمع را سه ماه عقب انداختیم و به خردادماه بردیم تا گزارش مالی و حسابرسی وزارت ارشاد یكسان باشد و دو تا عدد درنیاید كه بعدا تناقض وجود داشته باشد. ازاین رو انتخابات را به خردادماه بردیم. ما نمی خواهیم بمانیم و مغایر قانون هم هست. هیئت مدیره به این نتیجه رسید كه ما پنج ماه اضافه مانده ایم و دیگر وقتش است كه انتخابات را قانونی برگزار نماییم. بالاترین ركن خانه سینما مجمع عمومی است و باید تصمیم بگیرد كه با همین ۲۱ صنف انتخابات برگزار كند یا اینكه تصمیم دیگری بگیرد.
وی در ادامه با اشاره به برخی حاشیه ها اظهار نمود: گزارش های مالی خویش را می دهیم تا كمی از جوسازی ها كم نماییم. آقای انتظامی در جهت شفاف سازی گزارشی از خانه سینما اعلام نمود و گزارشی بود كه ما به او داده بودیم. آقای انتظامی اعلام نمود كه مثلا ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون به خانه سینما پول داده ایم. تمام مسائل مالی صورت و وضعیت دارد. بحث دادگاه های فساد اقتصادی مطرح است اما من می خواهم بپرسم كه آیا مبلغ كل بودجه خانه سینما جای اختلاس دارد؟
رئیس هیأت مدیره خانه سینما افزود: ما آمار اعلام كردیم كه یك سوم از بودجه خانه سینما كمك های بلاعوضی بوده كه به خانه سینما شده است. وضع بچه های سینما بسیار بد است. عده ای اوضاع خوبی دارند اما عده ای لنگ یك كمك ۵۰۰ هزار تومانی بلاعوض هستند. ما حتی وقتی بیمه تكمیلی خانه سینما را اعلام كردیم گفتیم خانه سینما پول كسانی را كه ندارند می دهد. شب عید كارت هایی توزیع كردیم و از ارشاد بودجه اش را گرفتیم.
اسعدیان در پاسخ به اینكه حساب خانه سینما به اسم چه كسی است، توضیح داد: در خانه سینما امضاكننده حساب ها هم اكنون من، آقای شاهسواری یا آقای رزاق كریمی هستیم. پای هرچه امضا كرده ایم هستیم. ما در شرایطی قرار داریم كه برخی اعضایمان لنگ ۱۰۰هزار تومان هستند. ما در سینما طرح تكریم و مستمری داریم و ۲۰۰ هزار تومان می دهیم! ما خرج اعضای بیمار را كه از دنیا رفته اند تقبل می كردیم. حتی كسانی كه ریشه خانه سینما را می زدند وقتی متاسفانه گرفتار بیماری شدند به آنها رسیدگی كردیم.
وی در پاسخ به سوال جیرانی در خصوص اینكه وقتی ثبت وزارت كار شدید مسئله بیمه بیكاری را می توانید دنبال كنید؟ اظهار داشت: مشكل ما این است كه دوستانمان با حداقل حقوق بازنشسته می شوند. چون شغل ما در وزارت كار تعریف نشده است و كدی نداریم. ما با سرفصل صیادان فصلی دریای جنوب بیمه شدیم. باید برویم دنبال اینكه حرفه مان كد بگیرد و دنبال بقیه حقوقمان برویم. دولت گفت مقداری را برای بیكاری اهالی سینما در نظر می گیریم اما باید تعریف كرد بیكاری یك كارگردان، یك تهیه كننده یا یك دستیار فیلمبردار متفاوت می باشد. برخی صنوف پنج سال بیكار هستند یا برخی چند ماه. بایستی همه قانونی شویم. امروز در خانه سینما صنف هایی داریم كه مجمع عمومی اش تشكیل نشده. این انضباط برای ما دشوار می باشد و از آن فرار می نماییم. اما وزارت كار می گوید اگر انضباط نداری صنف تو را ملغی می نماییم.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما افزود: باید از اتفاق بدی كه برایمان افتاد نتایج مثبت بگیریم. ما ۲۰ سال كار می كردیم و كسی با ما كاری نداشت. آقای شمقدری روی ما دست گذاشت و ضعف هایی بیرون زد. جنگیدیم و خدا را شكر موفق هم شدیم. ما درس گرفتیم كاری نماییم دیگر این اتفاق تكرار نشود. هویت منِ اسعدیان در كانون كارگردان ها تعریف می شود. دو تا از صنوف ما پس از آنكه ثبت قانونی وزارت كار شدند، بینشان اختلاف افتاد و حالا دو نفری كه حساب مالی به اسمشان است نمی آیند پول را بدهند. این یعنی وقتی حساب به اسم من است می توانم آنرا به حساب شخصی ام ببرم و سود بگیرم. آقای انتظامی در جلسه ای كه با روسای صنوف در ساختمان پیرنیا داشت رسما اعلام نمود از نظر ما مجمع عمومی ای قابل اعتنا است كه ثبت وزارت كار شده باشد. معاون سینمایی كاملا با ما همراه بود.
او درباره اینكه آیا صنوف نمایندگانشان را اعلام نموده اند، بیان كرد: در حال ارسال نامه هایشان هستند. دستور جلسه دوشنبه ۲۸ مرداد، انتخاب هیات مدیره است. امیدواریم خیلی بهتر از قبل باشد.
اسعدیان در پاسخ به سوال جیرانی درباره اینكه نبود تهیه كنندگان تاثیری ندارد و كاری نمی توانیم بكنیم، توضیح داد: تهیه كنندگان یك راه برای حضور داشتند و این بود كه از قالب یكی از تشكل ها بیایند كه این برمی گشت به اختلافات خودشان. قبول نكردند كه یكی شان بیاید. حتی گفتیم یك نماینده از تشكل های مختلف همچون كانون تهیه كنندگان بیاید و در نهایت یك نفر كاندیدا شود، اما نشد. از نظر من دو ركن اصلی خانه سینما تهیه كنندگان و كارگردان ها هستند. این حرف را قبلا زدم و به عده ای برخورد اما اینطور است. این نه توهین به صنوف و نه تقسیم صنوف به بالادستی و پایین دستی است. باید در مجمع نماینده داشته باشند. تهیه كنندگان برای گفتگو آمده اند و همكاری می كنند اما نماینده ای ندارند. باور من این است كه ساختار خانه سینما كاملا غلط است. باید به ۹ اتحادیه تبدیل شویم و زیرمجموعه های ما قرار بگیرند. اگر صنوف زیرمجموعه مجمع قرار بگیرند دیگر انتخاباتی نخواهیم داشت و از هر كدام از این تشكل ها یك نماینده به مجمع می آیند. یكی از كارهایی كه در هیأت مدیره قبلی كردیم و الان حاصلش را می بینیم این بود كه از گروهی تحقیقی دعوت كردیم تا ساختار خانه سینما را طراحی نمایند.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در پاسخ به اینكه آیا طبق این پیشنهاد از ارشاد جدا می شویم و باید همچنان بودجه مان را ارشاد بگیریم یا می توانیم این وابستگی را كم نماییم، بیان كرد: نه اینطور نیست. ساختار خانه سینما تعریف می كند كه یا باید منابع مالی دیگری را برای خود تامین نماییم یا همچنان به این تن بدهیم كه از ارشاد پول بگیریم. چه كسی می تواند به قاطعیت بگوید كه در چهار سال قبل ارشاد برای ما تعیین تكلیف كرده است یا ما به شكلی تعیین تكلیف كرده ایم. ما به تعاملی رسیده ایم كه در خیلی از موارد در گفتگو با یكدیگر مسائل را پیش برده ایم. اینقدر نگوییم سینمای دولتی. مگر سینمای غیردولتی داریم؟ سردمداران سینمای ضددولت با بودجه دولتی كار می سازند.
جیرانی در ادامه این مصاحبه بیان كرد: به هر حال ما دعوایی در داخل سینما داریم كه خویش را متعلق به سینمای مستقل می دانند و كسانی كه سینمای دولتی و خصوصی می دانیم. سینمای مستقل از تهیه كنندگان دولتی و بودجه حكومت.
اسعدیان هم در پاسخ اظهار داشت: پس طبق این تعریف حسین فرحبخش مستقل ترین فیلمساز ما است در حالیكه آنها این تعریف را قبول ندارند. مستقل از ذهن دولتی.
جیرانی افزود: وقتی پروانه ساخت وجود دارد چنین چیزی مفهوم ندارد.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما هم اظهار نمود: سینمای مستقل امروز به یك پز تبدیل گشته. اگر به آنها بگویی سینمای مستقل از چه، نمی دانند.
اسعدیان در پاسخ به این سؤال كه اگر مستقل بشوید و در وزارت كار ثبت بشوید بودجه تغییر می كند، اظهار داشت: اصلا، ما فقط تابع قوانین آنها خواهیم بود.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما در انتها صحبت های خود درباره روز برگزاری مجمع عمومی كه ۲۸ مرداد خواهد بود اظهار نمود: این جلسه از ساعت دو بعدازظهر با حضور نماینده وزارت كار و وزارت ارشاد آغاز می شود و امیدوارم بتوانیم به یك هیأت مدیره خوب برسیم. خواهشم این است كه منافع كلی سینمای ایران را در نظر بگیریم و جایگاهش را مستحكم تر نماییم.



1398/05/23
14:58:13
5.0 / 5
4555
تگهای خبر: اینترنت , روزنامه , سازمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳