در نشست پنجم از سلسله گفت وگوهای میراث فرهنگی و توسعه شهری عنوان شد:

با هجومی از درخواست های ساخت وساز در بازار تهران مواجهیم

با هجومی از درخواست های ساخت وساز در بازار تهران مواجهیم

به گزارش راستابلاگ معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اظهار داشت: تفاوت ۱۵ سال قبل بازار تهران بعنوان قدیمی ترین بافت و مكانی كه می توان آنرا هسته ی اولیه تهران قدیم نامید، با این روزهایش قابل مقایسه نیستند، زمانی كه تنها درخواست ها برای آن تعمیر یا بازسازی فضاها بود و امروز كه اغلب درخواست ها تخریب و ساخت وساز است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، در نشست پنجم از سلسله گفت وگوهای «میراث فرهنگی و توسعه شهری» كه توسط معاونت میراث فرهنگی استان تهران برگزار می شود، این ماه با مبحث «مدیریت بافت تاریخی شهر تهران» در موزه فرش برگزار گردید كه به دنبال آن بازار تاریخی تهران و صدمه هایی كه این بازار از سال های گذشته تا امروز با آن مواجه می باشد، مورد بررسی قرار گرفت.
محسن شیخ الاسلامی - معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - در این جلسه با بیان این كه استخوان بندی اصلی شهر تهران را بازار تاریخی تهران شكل می دهد كه در كنار آن محلات دیگر قرار گرفته اند، افزود: بازار تهران مملو از مشكلات و معضلات بزرگی است كه امروز با آن روبرو می باشیم كه مهمترین آنرا می توان ساخت و سازهای در حال انجام و به شدت در این منطقه از تهران دانست.
او با اشاره به اینكه در ۱۵ سال قبل در تهران و به خصوص در بافت و بازار تاریخی تهران اصلا بحث یا درخواستی برای ساخت وساز وجود نداشت، اظهار داشت: نهایتا درخواست هایی برای تعمیر یا بازسازی بعضی از مغازه ها بود، اما حالا هجومی از درخواست های ساخت و ساز وجود دارد. حتی چهره كالبدی شهر تهران در خود فرو برده است. از جانب دیگر اصلا به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اجزای كالبدی و... در این بخش از بافت تاریخی توجه نمی گردد.
وی ورود به بحث مدیریت بافت تاریخی تهران را نیازمندِ نگاهی كارشناسانه تر دانست كه صرفا به خیابان ها ختم نشود.
او با اشاره به انجام تحقیقات و بررسی های تحلیلی و تكمیلی برای این بافت تاریخی توسط «دفتر تسهیل گری بازار تهران» كرد: آن می تواند فتح بابی برای باز كردن و بررسی همه جانبه این مورد باشد. مبانی نظری، فكری و تدوین راهكارهای عقلی برای انجام چنین نشست هایی ضروری می باشد و از منظر برداشت های متخصصان در نگاه بصری بهره برداران، مالكان و مراجعان در بافت تاریخی می توانند به این بحث و به خصوص مدیریت بافت تاریخی ورود پیدا كنند.
شیخ الاسلامی افزود: برای ورود به چگونگی وضعیت بافت تاریخی و ضابطه مند كردن آن توجه به مدیریت بافت تاریخی و شهری در تهران اهمیت دارد.



برای گذشته تهران سوگواری نكنید
علی محمد سعادتی - شهردار منطقه ۱۲ تهران – نیز در سخنانی اظهار داشت: در جلسات مختلف تلاش داریم امیدبخشی نماییم و همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم، چون معتقدیم آنچه كه گذشته، سوگواری ندارد.
او بازار تهران را تلفیقی از ارزش های كالبدی، اجتماعی و سیاسی معرفی نمود كه یك كالبد جدید برای آن بوجود آمده و تجارت در ان بوجود آمده است و افزود: حالا هم به واسطه اینكه این ارزش های اجتماعی به انسان ها مرتبط می باشد باید تغییر و تكامل آن هم مورد توجه باشد تا اگر ارزش اجتماعی چندانی نداشت به ارزش كالبدی آن وارد شوند.
وی ادامه داد: امروز اگر یك درخت در خانه ای از ریشه كنده شود شبكه های اجتماعی به شدت نسبت به آن مطالبه گر می شوند. به نظر من فضای اجتماعی ما حسی نسبت به تاریخ و فرهنگ ندارد. چیزی كه باید بین مردم ایجاد شود تا دیگر نیازی به دستورالعملِ طرح نداشته باشد.

حلقه ی موتورسیكلت ها دور بازار تهران
سعادتی تصریح كرد: متاسفانه حالا دورتادور بازار تهران پاركینگ موتورسیكلت تبدیل گشته است، حالا اگر یكی از این موتورها آتش بگیرد بازار تهران در حلقه ای از آتش قرار می گیرد. در حالیكه نمی دانیم متولی این دستگاه حمل و نقل چه كسی است. از ساعت ۷ بامداد هزار موتورسیكلت به بازار تهران می آید و از آن خارج می شود. این تبدیل به یك مسئله بسیار پیچیده شده است كه ما بعنوان متولیان شهری باید كنار گود بنشینیم و درباره آن صحبت نماییم.



1398/05/11
16:02:49
5.0 / 5
4530
تگهای خبر: دستگاه , صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵