علم و تبعیض جنسیتی منتشر گردید

علم و تبعیض جنسیتی منتشر گردید

راستابلاگ: كتاب «علم و تبعیض جنسیتی» نوشته اِوِلین رید با ترجمه ایرنّا محی الدین بناب منتشر گردید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، این كتاب در ۲۸۰ صفحه، با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۳۳ هزار تومان توسط نشر آموت انتشار یافته است.
نویسنده در مقدمه كتاب نوشته است: مقاله های این مجموعه اكتشافات واقعی و پیشرفت های انجام گرفته در این عرصه های متنوع را كوچك می شمارند. در عوض در جست وجوی آنند كه نشان دهند در كدام یك جنبه های خاصی نفوذ نظرات شبه علمی واقعیت ها را تحریف می كند و حقایقی را كه مقرر است در آنها پیدا شوند پنهان می كند.
در سال های اخیر درباره تبعیض نژادی كه امكان دارد در نتیجه گیری های برخی از متخصصان ژنتیك و دیگر نویسندگان یافت شود بسیار نوشته شده و بطور مشخص در علوم زیستی و اجتماعی توجه كمی به حضور تصور قالبی جنسیت گرا شده است. برخی از این موارد از طرف حامیان متعصب جنبش آزادی زنان آشكار شده است، كسانی كه احتمال زیاد دارد به این مسائل حساس باشند و از صدماتی هم كه به جست وجوی حقایق علمی و هم به سبب پیشرفت اجتماعی می زنند آگاه باشند.
سه مقاله اول كتاب عموما به علوم جدیدتر زیست شناسی اجتماعی و نخستی شناسی و پنج عنوان آخر به وضع انسان شناسی مربوط می شود. همه این مباحث محصولات فرعی همان كارگاه است كه در اثر اصلی من «تامل زن» شكل گرفت. به این مجموعه می توان بعنوان نتیجه و ضمیمه كتاب «تكامل زن» نگریست.
فصل های مختلف كتاب «علم و تبعیض جنسیتی» عبارت اند از: نخستی شناسی و پیش داوری، زیست شناسی اجتماعی و شبه علم، پاسخی به كتاب «میمون برهنه» و دیگر كتاب ها درباره پرخاشگری، «مردان در گروه ها»ی لیونل تایگر خودنگاره از یك زن ستیز، انسان شناسی و فمینیسم؛ تبادل دیدگاه ها، چالش های مادرسالاری (۱۹۷۵)، درك نادرست كلود لوی اشتراوس از ساختارهای ابتدایی خویشاوندی و تكامل گرایی و ضدتكامل گرایی (۱۹۵۷).
نوشته پشت جلد كتاب: اِوِلین رید (۱۹۷۹_۱۹۰۵) آثار بسیاری درباره چگونگی آغاز ستم به زنان و مبارزه برای رهایی آنان نوشته است.
رید در سال ۱۹۴۰ به جنبش سوسیالیستی پیوست و تا هنگام مرگ از اعضای حزب كارگران سوسیالیست باقی ماند. بیشتر از چهار دهه برای گرفتن حقوق صنفی و دموكراتیك و همسویی با پیكارهای انقلابی سراسر جهان به مبارزه پرداخت.
در همان حال كه عضو فعال جنبش آزادی زنان در دهه های ۱۹۶۰_۱۹۷۰ بود، یكی از بنیانگذاران ائتلاف ملی قانون سقط جنین هم بود و در همه این سال ها، درباره حقوق بانوان در شهرهای سراسر ایالات متحده، كانادا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، ایرلند، انگلستان و فرانسه به بحث و گفت و گو پرداخت.
آثار دیگر نخستین رید:
- انسان در عصر توحش
- تكامل زن
- آرایش، مد و بهره كشی از زنان (همراه با جوزف منسن و ماری آلیس واترز)





منبع:

1398/04/29
18:24:28
5.0 / 5
4744
تگهای خبر: كتاب , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵