شناسایی پل های در حال سقوط با كمك سیستم ماهواره ای جدید

شناسایی پل های در حال سقوط با كمك سیستم ماهواره ای جدید

به گزارش راستابلاگ پژوهشگرانˮ دانشگاه بثˮ (University of Bath) انگلستان با همكاری پژوهشگران ˮآزمایشگاه پیش رانش جتˮ (JPL) ناسا یك ˮسیستم اخطار دهنده اولیه مبتنی بر ماهوارهˮ (satellite-based early warning system) بوجود آورده اند كه می تواند حركت های كوچكی كه در پل ها رخ می دهد و می تواند سبب سقوط آنها شود را شناسایی كند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، شناسایی پل های در حال سقوط را می توان یكی از بزرگترین عملیات دانشمندان در جهت نجات جان بشر دانست چونكه اگر مقامات زودتر از این حادثه خبردار شوند می توانند جلوی خسارات و تلفات بسیاری را بگیرند.
با تركیب داده های نسل جدید ماهواره ها با یك الگوریتم پیچیده، پژوهشگران اخیراً توانسته اند یك سیستم نظارتی توسعه دهند كه لغزش های كوچك زیر بناهای ساختمان ها و پل ها را شناسایی می كند.
طی این مطالعه پژوهشگران سیستم مذكور را با بررسی تصاویر ماهواره ای كه طی ۱۵ سال از پل "موراندی" (Morandi ) در شهر جنوا ایتالیا، كه بخشی از آن در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ سقوط كرد و ۴۳ نفر كشته داد، توسعه دادند. پل بزرگ موراندی بیشتر از یك كیلومتر طول و ۹۰ متر ارتفاع داشته و در دهه ۶۰ میلادی ساخته شد و در سال ۲۰۱۶ هم تعمیراتی روی آن انجام گرفت.


دكتر "جورجیا گاردینا" (Giorgia Giardina) مدرس دانشكده معماری و مهندسی دانشگاه‌ ث اظهار داشت: با استفاده از اطلاعات ماهواره ای و یك مدل ریاضی ما توانستیم سیستم اخطار دهنده ای را توسعه دهیم كه می تواند نشانه های اولیه سقوط یا تغییر شكل بنا را شناسایی كند.
" پیترو میلیلو" (Pietro Milillo) نویسنده ارشد این مطالعه از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا اظهار داشت: این سیستم بسیار پیشرفته است و با كمك آن ما می توانیم تغییرات در تغییر شكل زمین زیر بناها را با دقت اندازه گیری نماییم.
قبل از این ما نمی توانستیم سقوط بناها را پیشبینی نماییم چونكه تكنیك های ارزیابی استاندارد در آن زمان در دسترس نبودند اما حالا با این سیستم دیگر جای نگرانی نیست.
پژوهشگران طی این مطالعه از تركیب داده های ماهواره هایی مانند "كاسمو اسكای مد" (COSMO-SkyMed) آژانس فضایی ایتالیا و ماهواره های "سنتینل -۱ ای" (Sentinel-۱a) و "سنتینل -۱ بی" (Sentinel-۱ b) آژانس فضایی اروپا هم به منظور بررسی دقیق داده ها استفاده كردند.
یافته های این مطالعه در مجله" Remote Sensing "منتشر شد.




منبع:

1398/04/19
14:57:12
5.0 / 5
4920
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سیستم , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲