ثبت 6 اثر تاریخی دیگر سمنان در لیست میراث ملی

ثبت 6 اثر تاریخی دیگر سمنان در لیست میراث ملی

راستابلاگ: مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: 6 اثر تاریخی غیر منقول استان سمنان در لیست میراث ملی كشور به ثبت رسید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، «محمد جهانشاهی» با بیان این خبر اضافه كرد: در جلسه كمیته عالی ثبت آثار غیر منقول كشور، تعداد 6 اثر پرارزش از آثار تاریخی استان سمنان، واجد ارزش ثبت در لیست میراث ملی شناخته شد. از این تعداد یك اثر در شهرستان شاهرود، یك اثر در شهرستان سمنان، دو اثر در شهرستان سرخه، یك اثر در شهرستان گرمسار و یك اثر در شهرستان آرادان قرار دارند.
هانی رستگاران، مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان هم در این خصوص اظهار داشت: آثار جدید ثبت شده در لیست میراث ملی از استان سمنان شامل « خانه میر آخورلی» با معماری خاص دوران قاجار است كه این عمارت همچون خانه های تاریخی بزرگ روستایی از توابع شهرستان گرمسار است و در سال های گذشته توسط مالك به اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان هبه شده بود.
اضافه كرد: اثر بعدی « خانه معتمدی» واقع در ورودی جاده مواصلاتی روستای علی آباد آرادان است كه با بهره گیری از عناصر معماری دوران پهلوی و آجر نماهای برجسته همچون آثار منحصر به فرد منطقه به حساب می آید و بعد از پیگیری های مستمر با همكاری شهرداری آرادان از جانب مالك به میراث فرهنگی استان سمنان هدیه شد.
وی اظهار داشت: «حمام خوریان» شاهرود با خصوصیت های خاص مربوط به دوران قاجار، دیگر اثر ثبت شده در لیست میراث ملی است كه پلان معماری این حمام به صورت كامل باقی مانده و خطوط معماری آن در برداشت ها و مستندنگاری انجام شده، استخراج شده است.
رستگاران با اشاره به ثبت «خانه ملاحسین هراتی»، از علما و اندیشمندان قرن 12 هجری شمسی و از مفاخر دینی و الهیات زمان خود در شهر سمنان در لیست میراث ملی، اضافه كرد: این خانه بعنوان میراث معنوی و غیر منقول مادی به ثبت رسید.
وی اظهار داشت: «خانه عزیزی» با وجود المان ها و عناصر معماری قاجار واقع در شهر سرخه همچون بناهای باقی مانده از مواریث معماری و تزینات این دوره خاص در شهر سرخه هم ثبت ملی شد.
وی با اشاره به اینكه «قلعه تاریخی جهان آباد» كه از معدود قلعه های دفاعی و مسكونی (حایز دو كاربری) است و در روستای جهان آباد شهرستان سرخه واقع شده هم ثبت ملی شد، اضافه كرد: این قلعه از وسعت قابل توجه و فضاهای پر پیچ و خم قلاع دوران صفوی برخوردار می باشد.
مسئول پیگیری امور ثبت جهانی آثار و بناهای تاریخی استان سمنان اظهار داشت: تعداد 20 عنوان پرونده آثار ناملموس از آداب، رسوم، فرهنگ ها و مواریث سنتی و اصیل استان سمنان هم گردآوری شده و برای بررسی به كمیته ثبت آثار در سطح ملی ارسال شده است.
استان سمنان دارای 1000 اثر تاریخی شناسایی شده و بیشتر از 800 اثر ثبت شده در لیست میراث ملی است.



1397/07/30
12:38:12
5.0 / 5
4665
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱