با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت می گیرد

تبدیل ضایعات پلاستیكی به سوخت موشك!

تبدیل ضایعات پلاستیكی به سوخت موشك!

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران آمریكایی، روشی طراحی نموده اند تا ضایعات پلاستیكی را به سوخت موشك تبدیل كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پلی اتیلن با تراكم پایین كه برای ساختن مواد گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، قابلیت تبدیل شدن به پلاستیك را دارد اما میزان ضایعات آن، از مواد بازیافت شده ای كه تولید می كند، بیشتر است. دانشمندان آمریكایی برای عرضه یك جایگزین مناسب، روشی ابداع نموده اند تا پلی اتیلن را به سوخت موشك تبدیل كنند.
دانشمندان "دانشگاه ایالتی واشینگتن"(WSU) به سرپرستی پروفسور "هانوو لی"(Hanwu Lei)، پژوهش خویش را با ضایعات كم تراكم پلی اتیلن كه از منابعی مانند كیسه های پلاستیكی، پاكت های شیر و بطری های آب به دست آمده اند، شروع كردند. سپس پلاستیك را به ذراتی به اندازه دانه برنج تبدیل كردند.
دانشمندان، ذرات را داخل یك راكتور لوله ای روی بستری از كربن فعال قرار دادند و سپس، پلاستیك و كربن را با دمای بین ۴۳۰ تا ۵۷۱ درجه سلسیوس گرم كردند. این كار، به یك فرایند تجزیه حرارتی موسوم به "آذركافت" یا "پیرولیز" (pyrolysis) منجر گردید. در این فرایند، كربن مانند یك كاتالیزور عمل كرد؛ در نتیجه پلاستیك، تجزیه شد و هیدروژن ذخیره شده خویش را آزاد كرد.


این گروه پژوهشی بعد از آزمایش هفت نوع متفاوت از كربن فعال، نهایتاً توانستند تركیبی به دست آورند كه ۸۵ درصد آن حاوی سوخت موشك و ۱۵ درصد آن حاوی سوخت حاصل از پلاستیك بود. این تركیب بگونه ای است كه می توان دو نوع سوخت را از یكدیگر جدا كرد. همینطور امكان جدا كردن كربن جهت استفاده مجدد هم وجود دارد و می توان آنرا بعد از دست دادن اثر كاتالیزوری، باردیگر فعال كرد.
دانشمندان باور دارند كه این فرایند جدید، بسیار كارآمد است و شاید بتوان آنرا جهت استفاده های صنعتی هم به كار برد.
لی اظهار داشت: ما می توانیم با این روش، حدود ۱۰۰ درصد انرژی پلاستیك های مورد آزمایش خویش را بازیابی نماییم. این سوخت، از كیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشد و گازهای جانبی كه از آن به دست می آیند هم از كیفیت و كارایی بالایی برخوردار می باشند.
شركت هواپیمایی انگلیسی "بریتیش ایرویز"(British Airways)، علاقه خویش را برای به كار بردن نتایج این پژوهش ابراز كرده و می خواهد با كمك این سوخت جدید برنامه هایی را برای تبدیل ضایعات به خصوص ضایعات پلاستیكی به سوخت موشك طراحی كند.
این پژوهش، در مجله "Applied Energy" به چاپ رسید.



1398/03/14
15:34:30
5.0 / 5
5643
تگهای خبر: دانشگاه‌ , شركت , كیفیت , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴