این ویرانه، منزلگاه پیر قصه گوی ایران است! بعلاوه عكس

این ویرانه، منزلگاه پیر قصه گوی ایران است! بعلاوه عكس

راستابلاگ: چرا پس از گذشت ده سال، آرامگاه مهدی آذریزدی كه تنها محدود به یك سنگ قبر فیروزه ای شكسته است، هنوز ساماندهی نشده و همچنان مقبره او در بین آرامستانی ویران خودنمایی می كند؟


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، اینجا كه بیشتر شبیه ویرانه ای در دل شهر می ماند و در حد فاصل استانداری و شهرداری یزد قرار گرفته، آرامگاه «مهدی آذریزدی» پدر ادبیات كودك و نوجوان ایران است، مزاری كه هر روز مسئولان و مردم زیادی بی توجه از كنار درهای بزرگ آهنی و اخیراً دیوارهای مخروبه ی آن می گذرند.
البته طی این ۱۰ سال، هر ساله از طرف مسئولان و متولیان امر وعده هایی برای ساماندهی مزار پیر قصه گوی ایران داده شده ولی تابحال هیچیك تحقق نیافته است، انگار این طرح ها هر سال تنها در مناسبت های خاصی مانند سالگرد وفات این نویسنده شهیر در نظر مسئولان استان زنده شده و رنگ و بوی تازه ای می گیرد و بعد از آن از یادشان می رود.
«مهدی آذریزدی» كه نویسنده برجسته كشورمان در حوزه ادبیات كودك و نوجوان است در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در محله خرمشاه یزد متولد شد و هر چند از درس و مدرسه محروم شده بود اما توانست با همت و تلاش وصف ناشدنی خود در زمینه داستان سرایی برای كودكان، ادبیات كودك در كشورمان را متحول كند.
وی كه به پشتوانه تلاش بی وقفه اش در حوزه كودكان از سازمان جهانی یونسكو مفتخر به كسب جایزه شده، تمام طول زندگی ساده و بی آلایش خودرا صرف مطالعه و نگاشتن برای كودكان ایران زمین كرده است.
آذر یزدی ۸۷ سال را به صورت تنها و مجرد زندگی كرد و هیچ فرزندی غیر از كتاب از خود به یادگار نگذاشت و ولی آثار گوناگون وی خصوصاً مجموعه هشت جلدی «قصه های خوب برای بچه های خوب» كه از پرتیراژترین كتب كشورمان است، دین بزرگ او به كودكان كشورمان بود.
حالا حدود ۱۰ سال از درگذشت پیر قصه گوی این مرز و بوم می گذرد اما گویی غبار غفلت چنان بر اذهان مسئولان استان نشسته كه وعده های خود برای گرامیداشت شأن و منزلت پدر ادبیات ایران بعد از مرگش را نیز به دست فراموشی سپرده اند بطوریكه مزار آذریزدی همچون زندگی صاحبش، ساده و بی آلایش با تنها یك سنگ قبر فیروزه ای ترك خورده در گوشه ای از قبرستان محله خرمشاه، در غربت روزگار می گذراند.
سال قبل نیز برخی مسئولان استان همچون سنوات قبل از آن، خبر از اجرای طرحی مصوب برای ساماندهی آرامگاه آذریزدی با اعتبار یك میلیارد تومان دادند و مقرر شد كه این طرح از اواخر همان سال اجرایی شود اما این طرح هم برخلاف وعده هایشان متوقف شده است.

توقف طرح ساماندهی آرامگاه آذریزدی
«ونوس عامری» نایب رییس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به عدم اجرای طرح مصوب ساماندهی آرامگاه آذریزدی طبق موعد مقرر، اظهار می كند: این طرح كه با اعتبار یك میلیارد تومان مقرر به اجرا شد، بعد از گذشت مرحله كف سازی به سبب عدم همراهی هیأت امنای این آرامستان اجرا نشد.
وی اضافه می كند: البته این طرح به شهرداری واگذار شده و باید از آنها در ارتباط با روند پیشرفت و اجرای طرح جویا شد.
مخالفت های هیأت امنا عامل توقف طرح
«فرشته كافی» كه از پنج ماه پیش بعنوان ناظر این طرح انتخاب شده با تأیید توقف طرح به سبب مخالفت های هیأت امنا، است، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می گوید: تعداد زیادی از اهالی محل و هیأت امنای آرامستان با اجرای بخش مربوط به سرویس بهداشتی این طرح مخالفت می كنند چونكه مدعی هستند كه ورودی این سرویس ها در محلی واقع شده كه بنا به ادعایشان در گذشته اجسادی در آن پیدا شده است.
وی اضافه می كند: البته اهالی و هیأت امنا پس از توقف این بخش از طرح، خواهان اجرای آن به شیوه دلخواه خود شدند كه این خواسته بنابر نظر كارشناسی شده، پیش نرفت.

ناظر طرح ساماندهی مزار آذر یزدی با اشاره به اینكه فاز اول طرح نیز با مخالفت هایی همراه بود، تصریح می كند: مخالفت های عمومی با كف سازی های طرح را با توافقاتی مانند تخصیص بخشی برای تدفین مردگان محلی اجرایی كردیم ولی بر طبق مشاهدات نیز متوجه شدیم كه مردم محلی بدون هماهنگی شهرداری مبادرت به دفن جسد در بین كف سازی ها و بازسازی مجدد آن كرده اند.
كافی علت اصلی مخالفت عمومی منجر به توقف طرح را تخریب دیوارها و اضافه شدن این آرامستان به بخش عمومی شهر عنوان می كند و می گوید: بر طبق طرح مصوب شهرداری، آرامستان با برداشتن دیوارها به بدنه فضای عمومی شهر متصل و صاحب فضای سبز می شود اما در این زمینه آنچنان مخالفت ها بالا گرفت كه طرح متوقف و شهرداری در این رابطه بلاتكلیف شده است.

شهرداری در انتظار همكاری هیأت امنا
«محمود دهقان» معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد در این زمینه به خبرنگار ایسنا – منطقه یزد می گوید: اجرای طرح به شهرداری منطقه چهار واگذار شده ولی به سبب عدم همراهی هیأت امنا شاهد توقف آن هستیم و تا زمانی كه همكاری شكل نگیرد، عملیات اجرایی صورت نخواهد گرفت.
البته ایشان سپس نیز تاكید می كند كه شهرداری به محض همراهی هیأت امنا، آماد ادامه عملیات اجرایی طرح است.

ساخت المان آذریزدی مهمترین بخش طرح
«مجتبی فرهمند» معاون شهرسازی شهرداری یزد نیز به خبرنگار ایسنا می گوید: طرح ساماندهی آرامستان خرمشاه با محوریت قبر آذر یزدی، در فاز نخست با اجرای كف سازی پیش رفت اما به سبب موانع موجود، متوقف شده است.
این مسئول با اشاره به اینكه تبدیل این آرامستان به فضای شهری با حفظ مقبره ها، با اختلاف نظرهایی از طرف هیأت امنا همراه می باشد، اظهار می كند: امكان دارد این طرح با حل موانع موجود با تأخیر پیش رود اما امیدواریم كه با رفع موانع بتوانیم ساخت المان آذریزدی روی مقبره مربوطه را بعنوان اصلی ترین بخش این طرح، عملیاتی نماییم.

البته بگفته بعضی از كارشناسان و مسئولان، علت مخالفت هیأت امنا عملی نشدن توافقات شهردار وقت یزد با هیأت امنا به منظور اجرای طرح بوده است.
از طرفی این آرامستان برخلاف سایر آرامستان های محلی شهر یزد از آرمستان های فعال محله ای شمرده می شود، بطوریكه همچنان مردم محلی مجاز به دفن مردگان خود در آن به رغم واقع شدن در مركز شهر، هستند.

هیأت امنا هم به این وضع معترض است
به سراغ «محمد حسین شیرغلامی» عضو هیأت امنای آرامستان خرمشاه رفتیم ولی وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می گوید: ساماندهی این آرامستان خواسته ی اهالی محله است و اگر فردی اعتراض كرده و در مقابل اجرای طرح ایستاده است، به سبب عدم نظرخواهی از مردم محلی است.
وی با اشاره به اینكه متأسفانه شهرداری برخلاف تعهدات خود در اجرای طرح هیچ انعطافی با مردم محلی و هیأت امنا به خرج نمی دهد، عنوان می كند: طرحی كه در دوره های قبل به ما اعلام شد، طرحی همراه با ایجاد فضای سبز شهری در درون حصار آرامستان بوده ولی طرح كنونی مغایر با طرح قبل است.
عضو هیأت امنای آرامستان خرمشاه اضافه می كند: از طرفی شهرداری تنها وعده می دهد و پای عمل كه به میان می آید، بهانه می آورد.
شیرغلامی با اشاره به اینكه شهرداری حتی مانع برگزاری جلسه ی مشترك هیأت امنا و رئیس شورای اسلامی شهر می شود، تصریح می كند: شهرداری با وجود اینكه خواهان در بین گذاشتن این مشكل با رئیس شورای اسلامی شهر هستیم، مانع می شود و بهانه گیری می كند.
وی كه به تخریب دیوارهای این آرامستان نیز معترض است، می گوید: شهرداری با تخریب دیوارهای آرامستان موجب نابسامانی بیشتر این محل شده و با وجود گلایه های متوالی تابحال هیچ اقدامی برای رفع مشكل نكرده است و این در شرایطی است كه متوفیان و قبور آنها برای بازماندگان دارای حرمت و احترام است كه باید حفظ شود.
وی اضافه می كند: البته كف سازی های قسمتی از آرامستان اقدام شایسته ای است كه نمی توان از آن چشم پوشی كرد.
به قول عضو هیأت امنای آرامستانی كه آذریزدی در آن بخاك سپرده شده است، این آرامستان در مركز شهر و در معرض دید عموم است پس هر نوع بی توجهی به آن به منزله بی توجهی به مردم شهر است چونكه این مكان مختص یك محله نیست بلكه به تمام یك شهر متعلق می باشد.
بنظر می رسد حال كه اجرای طرح ساماندهی مزار پیر قصه گوی ایران در یزد قوت گرفته، باید مسئولان استان برای رفع موانع اجرای آن وساطت كنند تا بعد از سال ها شاهد ایجاد آرامگاهی در شأن و شایسته این نویسنده شهیر یزدی تبار باشیم.
گزارش از: فاطمه رهبر یزدی، خبرنگار ایسنا، منطقه یزد





منبع:

1398/03/12
15:48:12
5.0 / 5
4872
تگهای خبر: زندگی , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴