به همت محققان دانشگاه كاشان؛

زبان برنامه نویسی ایرانی طراحی شد

زبان برنامه نویسی ایرانی طراحی شد

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران دانشگاه كاشان موفق به طراحی زبان برنامه نویسی ایرانی شدند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، سیدعلی محمدیه، دانشجوی رشته ریاضیات دانشگاه‌ اشان كه بیشتر از ۷ سال است مشغول طراحی چنین زیرساختی است، با اشاره به برنامه ای كه موفق به طراحی آن شده است، اظهار نمود: بدون شك یكی از اصلی ترین زیرساخت های تكنولوژی در دنیا را می توان زبان های برنامه نویسی دانست، چونكه بدون آنها ما قادر نخواهیم بود كامپیوتر ها را برنامه ریزی نماییم و به آنها دستور دهیم.

وی ادامه داد: برای آنكه بتوانیم از سیستم های كامپیوتری استفاده نمائیم، باید از یك دستور زبان بهره ببریم و این دستور زبان اصلی ترین زیربنای سیستم های كامپیوتری است.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون تمام سیستم و نرم افزار و سایت های موجود در داخل كشور مجبورند از زبان های برنامه نویسی غیر ایرانی استفاده كنند، اشاره كرد: حالا این امكان وجود دارد تا با توسعه و معرفی این تكنولوژی، از این زبان برنامه نویسی كاملاً ایرانی بهره ببرند.

محمدیه درباب ایرانی بودن این تكنولوژی اشاره كرد: این نخستین بار است كه در كشور چنین پروژه ای با جدیت در سال های متوالی درحال توسعه و پیشرفت است، بخش عظیمی از زبان های برنامه نویسی موجود در دنیا، مفسری هستند و تفسیر می شوند و صرفاً بخش كمتری از آنها كامپایلر دارند و توانایی ایجاد فایل اجرایی دارند كه تعداد انگشت شماری از آنها به زبان های دیگر وابسته نیستند.

وی ادامه داد: با عنایت به ماهیت سوژه و حجم پروژه امكان ثبت اختراع و software patent بین المللی برای آن وجود دارد كه از ۴ سال پیش پیگیر ثبت آن شدیم، در سال های اخیر شاهد تغییرات بسیاری در پروژه بودیم كه دلیلی برای پیشرفت كار و رسیدن به موضوعاتی جدیدی شدند تا از مستقل بودن ماشین كد بهره ببریم.

محمدیه افزود: برای این زبان برنامه نویسی، یك هسته پردازشی در نظر گرفته شده است كه نیازی به استفاده از زبان های جانبی دیگر حتی اسمبلی نداریم و می توان به صورت مستقیم و خودكفا مبادرت به تولید نرم افزار با استفاده از زبان ماشین كد كرد.

این پروژه تحقیقاتی كه رتبه اول جشنواره ریاست جمهوری و جشنواره ملی شیخ بهایی را به خود اختصاص داد، موفق شد عنوان برترین كالای تولید ساخت داخل در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری را از آن خود كند.




1398/03/11
15:43:14
5.0 / 5
5190
تگهای خبر: بین المللی , جشنواره , دانشگاه‌ , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳