كشف تغییرات میدان مغناطیسی مشتری با كمك جونو

راستابلاگ: فضاپیمای ˮجونوˮ(Juno) ناسا اطلاعاتی را جمع آوری كرده است كه به دانشمندان در تعیین علت ˮتغییرات دیرپایˮ(secular variation) سیاره مشتری كمك كرده است.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، فضاپیمای جونو ناسا بار دیگر با جمع آوری اطلاعات ارزشمند، به دانشمندان در كشف یك مبحث جدید كمك كرده است.
پژوهشگران مأموریت جونو موفق به تشخیص قطعی وجود یك میدان مغناطیسی داخلی در سیاره مشتری شده اند كه با گذشت زمان تغییر می كند.
این پدیده كه با نام "تغییرات دیرپای" شناخته شده است به دانشمندان در مورد ساختار داخلی مشتری كمك خواهد نمود. جونو مشخص كرده است كه تغییرات دیرپای به احتمال زیاد توسط بادهای عمیق جوی این سیاره هدایت می شوند.
"اسكات بولتون"(Scott Bolton) محقق اصلی مأموریت جونو از "مؤسسه تحقیقات جنوب غربی"(Southwest Research Institute) در سن آنتونیو، اظهار داشت: درك كامل تغییرات دیرپای مدت ها آرزوی دانشمندان بوده است. این كشف تنها می توانست توسط جونو انجام پذیرد چونكه جونو دارای ابزارهای دقیق و مدار منحصر به فرد است.
درك میدان مغناطیسی احتیاج به مشاهدات بسیار دقیق دارد. برای جمع آوری داده ها، ناسا علاوه بر داده های جامع جونو، اطلاعات كافی از مأموریت های گذشته به سیاره مشتری نظیر مأموریت های" پایونیر ۱۰"(Pioneer ۱۰)، "پایونیر ۱۱" (Pioneer ۱۱)، "وویجر ۱"(Voyager ۱) و "اولیس"(Ulysses) هم داشت.
این داده ها با استفاده از یك ابزار تخصصی موسوم به یك "مغناطیس سنج"(magnetometer) جمع آوری شده اند. مغناطیس سنج قادر به تولید نقشه سه بعدی میدان مغناطیسی است. نكته ای كه توجه ناسا را به خود جلب كرد، تفاوت های كوچك اما قابل تشخیص در میدان مغناطیسی مشتری بود كه آنها با نگاهی به داده ها در طول زمان قادر به مشاهده آن بودند.
پس از آنكه دانشمندان ثابت كردند تغییرات دیرپای رخ داده است، آنها كنجكاو شدند تا علت این مورد را دریابند. آنها دریافتند بادهای جوی و فضایی مشتری مناسب ترین توضیح برای این تغییر در میدان مغناطیسی این سیاره هستند.
بادهای قدرتمند مشتری از سطح سیاره تا عمق بیشتر از ۳۰۰۰ كیلومتر در حال وزش هستند. علاوه بر اینكه این بادها میدان مغناطیسی را برش می دهند، آنها را به اطراف این سیاره هم هدایت می كنند. مشتری یك نقطه دارد كه "لكه آبی بزرگ"(Great Blue Spot) نام دارد. این نقطه كه دارای میدان مغناطیسی قوی است در نزدیكی خط استوای این سیاره قرار دارد. میدان مغناطیسی و بادهای قوی محلی سبب شده كه لكه آبی بزرگ منطقه ای باشد كه بیشترین تغییرات دیرپای در آن ثبت شده است.
به گفته مور، این باور نكردنی است كه لكه آبی بزرگ می تواند مسئول تقریباً تمام تغییرات دیرپای مشتری باشد.
با درك جدیدی از میدان مغناطیسی، دانشمندان در آینده قادر به ایجاد یك نقشه سیاره ای از تغییرات دیرپای مشتری خواهند بود.

فضاپیما جونو
جونو نام فضاپیمای رباتیكِ بدونِ سرنشینِ ناسا است كه در چهارم ژوئیهٔ ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این كاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شركت لاكهید مارتین و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان كار هدایت آن هستند. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا تركیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مَگنِتوسفِرِ مشتری را بررسی كند. جونو همینطور تلاش هایی برای یافتن سرنخ هایی در مورد چگونگی تشكیل شدن این سیاره، همچون احتمالِ داشتنِ یك هستهٔ سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جِرمی، و بادهای عمیق آن كه سرعت آن می تواند تا ۶۱۸ كیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت. بعد از فضاپیمای گالیله كه از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد، جونو دومین فضاپیمایی است كه مدار مشتری را دور می زند.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature Astronomy" منتشر گردید.

1398/03/01