یك مدرس ارتباطات در گفت وگو با راستابلاگ:

عوض كردن اسپانسر برنده باش دردی را دوا نمی كند، پول های مردم چه می شود؟

عوض كردن اسپانسر برنده باش دردی را دوا نمی كند، پول های مردم چه می شود؟

به گزارش راستابلاگ یك روزنامه نگار و مدرس ارتباطات درباره حذف برنامه «برنده باش» از آنتن تلویزیون، به علت آنچه این برنامه مصداق قمار دانسته شده است، می گوید: عوض كردن اسپانسر صورت مساله را تغییر نمی دهد و اگر شركتی دیگر بیاید مساله سر جای خودش است و باید تغییر اساسی در برنامه ها بدهیم.


بیژن نفیسی در گفتگو با ایسنا ضمن بیان مطالب بالا با اشاره به ماهیت مسابقات تلویزیونی و اپلیكیشن های ی كه به كار برده می شود، اظهار نمود: رسانه ها برای جذب مخاطب از شیوه های مختلفی امكان دارد استفاده كنند اما مساله مهمی در رسانه ها وجود دارد مسؤولیت اجتماعی در عرضه برنامه هاست. ما باید تلاش نماییم مخاطب را با محتوا و كیفیت خوب یك برنامه به شكلی به سمت اطلاع و آگاهی كه می خواهیم برسانیم. اگر مسابقه ای هم تولید می شود نباید جنبه مادی داشته باشد تا برخی از مردم فقط برای جنبه مادی شركت نمایند.
او افزود: ما در رسانه های چاپی سال هاست كه جدول را داریم و البته جنبه مادی ندارد. پررنگ كردن مادیات در برنامه ها مسیر اشتباهی است؛ چونكه متوجه نخواهیم شد كه مخاطب ما چه كسی است و امكان دارد برخی مخاطبان فقط به علت فرصت مادی جذب تلویزیون شوند كه نشان داده است این مخاطب واقعی نیست؛ ازاین رو زمانی كه برنامه هم قطع می شود، مخاطب ریزش می كند. رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، مطبوعات و خبرگزاری ها باید مخاطب دائم مشخصی داشته باشند و این مخاطبان باید به علت اعتماد متقابل و اطمینان به اطلاعات و آگاهی به روزی كه رسانه ها می دهند، جذب آن شوند.
این مدرس ارتباطات خاطرنشان كرد: ما به صورت مقطعی می توانیم با چنین برنامه هایی بگوییم از لحاظ كمیتی دارای مخاطب هستیم كه نشانگر این است كه ما مخاطب عام را داریم اما این طور نیست. این برنامه ها ما را هم فریب می دهد و از مسیر اصلی مان كه اطلاعات، آگاهی دادن و مسؤولیت اجتماعی است، دور می كند.
نفیسی با اشاره به مسابقات تلویزیون كه جایزه نقدی آن زیاد است، بیان كرد: در حقیقت این نوع برنامه ها دارای هیجان است و محتوای درستی ندارد و حتی نتیجه ای از آن نمی گیریم. این یكی از اشكالات و معضلات است كه رسانه ها گرفتار آن می شوند و فكر می كنند با چنین برنامه هایی از لحاظ كمیتی تعداد مخاطبان را می افزایند.
او با اشاره به افرادی كه در این مسابقه شركت و برای بسته ی سوالات مبالغی را پرداخت كرده اند، اظهار داشت: وقتی این برنامه قطع می شود تكلیف این افراد چیست؟ آیا می توانند پول خویش را پس بگیرند؟ این مكانیسم ها از لحاظ اداری و مالی انجام می شود و زمانی كه در یك مسابقه از مردم مبالغی گرفته می شود باید پیش بینی شود كه اگر روزی این برنامه قطع شود، بازپرداخت آن چگونه خواهد بود.
نفیسی درباره تغییر اسپانسر در برنامه «برنده باش» اظهار داشت: عوض كردن اسپانسر صورت مساله را تغییر نمی دهد و اگر شركتی دیگر بیاید مساله سر جای خودش است و باید تغییر اساسی در برنامه ها بدهیم.
او خاطرنشان كرد: زمانی كه برای معلومات در مسابقه ای شركت می كنید باید عشق و علاقه ای هم وجود داشته باشد وگرنه جوی كاذب است. برخی شركت می كنند چون فقط انگیزه برنده شدن پول را دارند؛ البته اشكالی ندارد كه جایزه ای باشد اما باید نگاه معنوی داشته باشند. برای مثال چند كتاب یا كمك هزینه تحصیلی به فرد برگزیده هدیه دهند نه اینكه مسابقه به شكل بخت آزمایی باشد. در این مسابقات بیشتر شانس و اقبال وجود دارد تا معلومات و آگاهی فرد شركت كننده.
این روزنامه نگار و مدرس ارتباطات بیان كرد: این مسابقات جو كاذبی بوجود می آورد كه به دنبال مخاطب دائم هستیم؛ در حالیكه هر برنامه باید به شكل پیوسته باشد كه مخاطبان دائم را جذب نماید. مخاطب نباید به صورت كاذب و در ساعت مشخص پای تلویزیون بنشیند و تعداد مخاطبان در ساعات دیگر ریزش كند.
در ماه های اخیر انتقادهای فراوانی درباره عملكرد صداوسیما و رویكردش به درآمدزایی از راه اپلیكیشن ها وارد شد و در ایام پایانی هفته گذشته آیت الله مكارم شیرازی در پاسخ به یك استفتا درباره برنامه «برنده باش»، این برنامه را مصداق قمار دانست و همین سبب شد تا موج جدیدی از انتقادها شكل بگیرد.
پس از این اتفاق مقام معظم رهبری هم به این ماجرا حساسیت نشان دادند و به حذف چنین شیوه هایی برای درآمدزایی تذكر دادند. نتیجه تذكر جدی مقام معظم رهبری، دستور عبدالعلی علی عسكری رئیس سازمان صدا وسیما به اداره كل بازرگانی این سازمان بود.
رئیس صدا و سیما در دستور خود نوشت: با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ كار به مناسبت روز كارگر، نسبت به بروز و ظهور رسانه ای اسپانسرهایی كه مانع این فضیلت هستند تجدید نظر كنید.
همچنین علی فروغی مدیر شبكه سه به دنبال این اتفاق ضمن عرضه توضیحاتی درباره ابهام شرعی مطرح شده درباره جوایز برنامه «برنده باش» از تغییر اسپانسر این برنامه اطلاع داد.
در پی این اتفاقات، مرتضی میرباقری، معاون سیما هم امروز درباره برنامه های صداوسیما به منظور تقویت روحیه كار و تلاش یادداشتی منتشر نمود.
معاون سیما در این یادداشت از بازبینی اساسی در تمامی برنامه های صداوسیما برای حذف یا مدیریت عواملی همچون اسپانسرها برای از میان برداشتن روحیه تنبلی خصوصاً در مسابقات و برنامه های تركیبی اطلاع داد.



1398/02/08
11:30:42
5.0 / 5
4710
تگهای خبر: روزنامه , شركت , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳