در ۹۰ روز رمان نویس شوید

در ۹۰ روز رمان نویس شوید

راستابلاگ: راستابلاگ: کتاب «رمان نویسی در ۹۰ روز» نوشته آلن وات با ترجمه پروانه موفقی منتشر گردید.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، در نوشته پشت جلد کتاب می خوانیم: آلن وات، نویسنده و بازیگر کانادایی، نخستین پیش نویش رمان خود با عنوان «سگ های الماسی» را فقط در نود روز نوشت و شش ماه بعد، حق چاپ آنرا به انتشارات لیتل بروان به مبلغ پانصد هزار دلار فروخت. او با راه اندازی کارگاهی آموزشی، که سرانجام محتوای آن در چارچوب این کتاب ارائه شد، توانست به نویسندگان جوان یا غیرحرفه ای کمک نماید تا با استفاده از یک دستور کار روزانه در خلال نود روز نخستین پیش نویس رمان خویش را بنویسند.
برخی از کارآموزان این کارگاه ها به تدریج به نویسندگانی پرفروش تبدیل شدند و جوایز ادبی مهمی به دست آوردند. همینطور نویسندگانی مانند آلن زادوف (نویسنده مجموعه قاتل ناشناس) و آتوسا مُشفق (نویسنده آمریکایی ایرانی تبار و نامزد نهادیی جایزه ادبی «مَن بوکر») این کتاب را راهنمای خود دانسته اند. کتاب آلن وات به کشف خصلت هایی مانند کنجکاوی، صبر، ایمان، و تسلیم در هنگام رمان نویسی توجه می کند که از نظر او از ابزارهای حیاتی یک نویسنده است.
در مقدمه مترجم هم می خوانیم: این کتاب در واقع یک کارگاه آموزشی است که با انجام تمرین های نویسندگی و دستور کار روزانه سبب می شود نویسنده در خلال نود روز به نخستین پیش نویس خود برسد.
این کتاب به سه بخش تقسیم شده است؛ بخش اول، روند انتقال داستان از تخیل به صفحه را شرح می دهد و شما را از راه چند تمرین نوشتاری ساده و موثر برای دسترسی به داستان آماده می کند.
بخش دوم، مجموعه ای از ۹۰ دستور کار روزانه است که شما را در مسافرت قهرمان داستان راهنمایی می کند. از آن جایی که نویسندگان معمولاً در نیمه راه گیر می کنند و در «ایده» داستان خود غرق می شوند، کتاب حاضر به شما نشان داده است که چگونه و چرا گیر کرده اید و چطور به پایان نخستین پیش نویس خود برسید.
بخش سوم، خلاصه ای از تمرین های نوشتاری جریان سیال ذهن است که به شما کمک می نماید به تصاویر نهفته در داستان خود دسترسی پیدا کنید و سوالاتی طرح کنید که تا در لحظات مهم سفر قهرمان، تصاویر را از ناخودآگاه ما فرا بخوانند. به این ترتیب، ساختار داستان (که اغلب به صورت فرمول آموزش داده می شود) به سکوی پرشی تبدیل می شود و شما را آزاد می کند تا دور دست های تخیل خویش را کشف کنید.
کتاب «رمان نویسی در ۹۰ روز» نوشته آلن وات با ترجمه پروانه موفقی در ۲۳۰ صفحه با شمارگان ۲۲۰ نسخه و با قیمت ۱۳۵ هزار تومان انتشار یافته است.




منبع:

1401/12/05
10:46:23
5.0 / 5
415
تگهای خبر: سفر , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳