حجت الاسلام و المسلمین رفیعی:

با مالی که خمس و زکات آن پرداخت نشده، نمی توان زندگی مؤمنانه ساخت

با مالی که خمس و زکات آن پرداخت نشده، نمی توان زندگی مؤمنانه ساخت

به گزارش راستابلاگ، قم سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه انسان نباید نسبت به موهبت الهی که خود امر بر بزل قسمتی از آن داده، بخل بورزد، اظهار داشت: با مالی که خمس آن پرداخت نشده، نمی توان عبادت و حج بجای آورد و زندگی مؤمنانه ای را رقم زد.


حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، شامگاه ۲۸ دی ماه حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به این که ندای فرد با صفت مثبت نوعی احترام است عنوان کرد: وقتی امام صادق (ع) به آیات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» می رسیدند، ندای لبیک سر می دادند.
وی خطاب این آیات شریفه را باید و نبایدهای قرآنی به مؤمنان دانست و اضافه کرد: ذکر «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ»؛ ای اهل ایمان، از آنچه روزی شما کردیم انفاق کنید؛ تأکیدی بر این نکته است که هرآنچه انسان دارد از آن ذات اقدس الهی است. خداوند متعال در این خطاب به انسان متذکر می شوند که از آنچه به تو داده ام انفاق کن.
وی بابیان اینکه انسان نباید نسبت به موهبت الهی که خود امر بر بزل قسمتی از آن داده، بخل بورزد، اظهار داشت: خمس و زکات، از واجبات الهی است؛ با مالی که خمس آن پرداخت نشده نمی توان عبادت و حج بجای آورد و زندگی مؤمنانه ای را رقم زد.
رفیعی با تکیه بر اینکه در سیره قرآنی «وَآتِ ذَا الْقُرْبَیٰ حَقَّهُ»، اولویت در انفاق با فامیل و بستگان است، بیان کرد: خدا را سپاسگزاریم که کشورمان مملو از خیرینی است که بخش اعظمی از مقدمات تحصیلات فرزندان را با تأسیس مدارس به دوش کشیده اند.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال برای تحریک انسان برای مساعدت با دیگران و بار از دوش دیگران برداشتن، آثار ارزشمندی را نسبت به افعال نیک انسان مترتب ساخته است، تصریح کرد: خداوند متعال می فرماید؛ «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا …»؛ ۱۰ برابر کردن احسان، تنها یکی از آثار کارهای نیکی و احسان است.
رفیعی دایره تأثیرگذاری انساب و اسباب را منحصر در دنیا برشمرد و ابراز کرد: «فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ» و خداوند متعال خطاب به پیامبر اعظم (ص) می فرماید؛ «… وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ»؛ وقتی قیامت شروع گردد، دیگر نسبت ها و اسباب کارایی نخواهند داشت.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تفسیر آیه ۲۵۴ سوره بقره با اشاره به ذکر «أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ»، بابیان اینکه آیه شریفه تأکیدی مجدد بر بی اثر بودن بیع، دوستی و شفاعت بی مبناست در روز قیامت است، اظهار داشت: خداوند متعال به انبیا، شهدا و مؤمنین اذن شفاعت اعطا می کنند. «مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» شفاعت به اذن الهی مشمول کسانی می شود که در این دنیا قسمتی از مسیر الی الله را طی کرده باشند.
وی آیه شریفه «یَوْمَ لَا یَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ» را مصداق قرآنی دیگری بر عدم کارایی اسباب و انساب در روز قیامت ذکر کرد و اضافه کرد: آیات شریفه «یَوْمَ لَا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئًا وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ»؛ «لَنْ تَنْفَعَکُمْ أَرْحَامُکُمْ وَلَا أَوْلَادُکُمْ» همچون آیاتی است که نشان می دهد، در روز قیامت تنها اعمال انسان به درد می خورد.
رفیعی پسر نوح، ابولهب، زن لوط و… را از دلیلهای و مصداق های قرآنی عدم کارایی نسبت در روز قیامت برشمرد و افزود: باتوجه به فراز پایانی آیه ۲۵۴ سوره بقره که می فرماید؛ «وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»، کافران و انسان های گنهکار خودشان به خودشان ظلم می کنند که در دعای کمیل ضمن اعتراف به گنهکاری خود از آن به «ظلمت نفسی» یاد می نماییم.
سخنران حرم مطهر کریمه دوده (ع) اشاره کرد: خداوند تبارک وتعالی در این دنیا به انسان سرمایه هایی اعطا نموده که اگر از آن خوب استفاده نکنیم، با مرگ اثربخشی کل آن سرمایه از دست خواهد رفت.
وی ضمن اشاره به پنج سرمایه اساسی انسان در دنیا که بدون شک همه آنها را از دست خواهیم داد، اظهار داشت: سرمایه های انسان دو قسم کلی و جزئی است؛ سرمایه های کلی آن در روایتی از پیامبر اعظم (ص) خطاب به ابوذر به خوبی بیان شده است؛ «یا أبا ذرٍّ، اِغتَنِمْ خَمسا قَبلَ خَمسٍ: شَبابَکَ قَبلَ هَرَمِکَ و صِحَّتَکَ قَبلَ سَقَمِکَ و غِناکَ قَبلَ فَقرِکَ و فَراغَکَ قَبلَ شُغلِکَ و حَیاتَکَ قَبلَ مَوتِکَ».
رفیعی ضمن تاکید بر اهمیت جوانی، سلامت، توانگری، آسودگی و زندگی، اضافه کرد: رسول الله (ص) می فرماید؛ «ای ابوذر! پنج چیز را قبل از پنج چیز غنیمت شمار: جوانیت را قبل از پیریت و تندرستیت را قبل از بیماریت و توانگریت را قبل از تهی دستیت و آسودگیت را قبل از گرفتاریت و زندگیت را قبل از مردنت.»



1401/10/29
16:30:21
5.0 / 5
442
تگهای خبر: زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳