آخرین وضعیت میراث فرهنگی ایلام تشریح شد

مرمت چند اثر تاریخی با اعتبارات شرکت نفت

مرمت چند اثر تاریخی با اعتبارات شرکت نفت

به گزارش راستابلاگ، معاون میراث فرهنگی ایلام با تشریح وضعیت آخرین کاوش ها، مرمت، مطالعات تاریخی و اقدامات ثبت جهانی میراث فرهنگی این استان، از مرمت چند اثر تاریخی در این استان از محل اعتبارات شرکت نفت اطلاع داد.


رائد ناصری فر ـ معاون میراث فرهنگی استان ایلام به ایسنا اظهار داشت: برای اولین بار با حمایت استانداری، اعتبارات مسؤولیت های اجتماعی از محل اعتبارات شرکت نفت را دریافت کرده ایم که با بهره مندی از آن مرمت حیاط پایین «قلعه والی»، نمای «موزه دره شهر» در دست اقدام است. همینطور ایجاد راه دسترسی «شیخ ماخو»، «درختان کهن سال بان سرو»، «آبشار چم او» و تقویت سازه «قنات صالح آباد» با این بودجه صورت می گیرد.
او افزود: همینطور برای مرمت و ایجاد راه دسترسی شهر تاریخی «گم گم» و «غار طلسم» با وزارت خانه نامه نگاری هایی شده است و قرار شده بودجه ای برای مرمت آن اختصاص دهند.
ناصری فر ضمن اشاره به آخرین جستجوهای دیرینه شناسی در استان ایلام، اظهار داشت: این کاوش ها به شهر تاریخی «دره شهر» مربوط می شود که هیأت استانی به سرپرستی مهندس شیخی آنرا انجام می دهد. این کاوش برای بازبینی عرصه و حریم شهر تاریخی دره شهر در حال انجام می باشد.
معاون میراث فرهنگی استان ایلام در ادامه از ثبت پنج پرونده میراث ناملموس، همچون «شرینی سنتی ملسه»، «چوب بازی عزا»، «هَبَر؛ سرپوش ایرانی»، «سُخمه؛ بالاپوش زنان ایلامی» و «بازی محلی پرقوچ (ضربه مشتکی)» اطلاع داد و اضافه کرد: هم اکنون منتظر ابلاغ شماره ثبت این عناصر ناملموس هستیم. همینطور توانستیم تایید ثبت ۹ اصله از مجومع ۱۶ درخت کهنسالان "قجر" را در میراث طبیعی به ثبت برسانیم.
ناصری فر همینطور به اقدامات مطالعاتی اداره میراث فرهنگی ایلام اشاره نمود و در رابطه با آن اظهار داشت: مطالعه «کاخ ـ موزه فلاحتی» با نگاه موزه منطقه ای ـ کشاورزی انجام شده، در ادامه آن هم احیای باغ ایرانی در دستور کار ما قرار گرفته است. همینطور مطالعه تاریخی زیرساختی شهر تاریخی «سراب کلان سیروان» را انجام داده ایم که با این مطالعه، بیشتر مشکلات این شهر تاریخی برطرف می شود.
«سراب کلان» یکی از روستاهای استان ایلام است که روی شهر تاریخی سیروان قرار گرفته و سال هاست معطل جستجوهای دیرینه شناسی مانده است، بنابراین مردم این روستا اجازه هیچ گونه فعالیت عمرانی را در روستای خود ندارند و همین مبحث سبب چالش هایی بین مردم و میراث فرهنگی شده است.
معاون میراث فرهنگی استان ایلام در رابطه با آخرین اقدامات این استان در حوزه تعیین حریم و عرصه بیان نمود: سال جاری «تپه گوران» و «قلعه چوار (قلا)» تعیین عرصه و حریم شده اند و «قلعه والی» هم بازبینی حریم شده است.
وی همینطور از تهیه «کتاب مردم شناسی ایلام» که شامل تدوین ۱۰۰ اثر ثبت شده‌ی ناملموس استان ایلام است اطلاع داد و اضافه کرد: برای چاپ این کتاب منتظر بودجه هستیم.
ناصری فر در رابطه با اقداماتی که برای ثبت آثار تاریخی این استان در لیست جهانی یونسکو انجام شده است هم اظهار داشت: اقدامات برای ثبت جهانی در یونسکو امکان دارد زمان بر باشد، اما آنرا از آغاز سال جاری شروع کرده ایم، اولین پرونده به منظر فرهنگی «شهر تاریخی سیمره» مربوط می شود که آنرا به وزارت خانه فرستاده ایم و دیگری ثبت منظر فرهنگی تپه های قبل از تاریخی «پشت کوه» با محوریت شهرستان های دهلران، مهران و هلیلان است که کارهای مقدماتی آن انجام شده است.




منبع:

1401/09/25
11:57:19
5.0 / 5
637
تگهای خبر: شركت , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴