قطر از همین حالا برنده جام جهانی است!

قطر از همین حالا برنده جام جهانی است!

به گزارش راستابلاگ، هدف اصلی کشور کوچک قطر با سرمایه گذاری هنگفت و بیشتر از ۲۰۰ میلیارد دلاری در زیرساخت ها برای برگزاری جام جهانی، ایجاد رشدی پایدار در صنعت گردشگری می باشد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از توربونیوز، این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس که غنی از منابع نفت و گاز است، تابحال بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار برای زیرساخت ها هزینه کرده تا بیشتر از یک میلیون بازدیدکننده را در طول یک ماه پرشور ورزشی در جام جهانی قطر میزبانی کند.
عربستان سعودی به تنهایی صدها پرواز به مقصد قطر اضافه کرد تا امکان رفت و آمد هواداران را در طول جام جهانی فراهم آورد، بعلاوه این که امکان سفرهای زمینی را هم تسهیل کرده است.
انتظار می رود اقتصاد قطر با رشد ۴.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ همراه شود این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۱ میزان این رشد ۱.۵ درصد بود.
جام جهانی قطر نه تنها جایگاه قطر را در نقشه جهانی بعنوان مرکز گردشگری بین المللی و فعالیتهای تجاری ترسیم می کند، بلکه رونق بزرگی برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت و با وجود مبالغ هنگفتی که قطر برای ارتقای زیرساخت ها، بخش گردشگری، تولید برق، مخابرات و اینترنت ۵G و حمل و نقل هزینه کرده است، از همین حالا این کشور را باید برنده بزرگ جام جهانی خواند؛ چونکه در سالهای آتی نتیجه سرمایه گذاری خود در قسمت گردشگری را خواهد دید.

اقتصاد قطر نه تنها از راه سرمایه گذاری ها و افزایش گردشگران در طول جام جهانی تقویت می شود، بلکه از صادرات بیشتر سوخت های فسیلی در بحبوحه افزایش تقاضا از جانب کشورهای اروپایی هم بهره می برد.

تعداد ورودی های بین المللی به این کشور ۱۶۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و به ۲.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است که با نرخ رشد بی سابقه ۷.۶ درصدی همراه می شود و در عین حال پیشبینی می شود سرمایه گذاری ها برای ارتقای جاده ها، راه آهن ها و فرودگاه ها، بخش ساخت وساز را تا ۷.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ تقویت کند.

از نظر درآمد احتمالی بلیت فروشی، حدود ۳۶۰ میلیون دلار برای قطر در ۶۴ بازی در طول جام جهانی کسب می شود و ۲۷ شریک تجاری فعال توسط فیفا و جام جهانی قطر هم حضور دارند که مجموع درآمد حمایت مالی آنها به ۱.۷ میلیارد دلار می رسد.

سرمایه گذاری های عظیم زیرساختی همینطور میلیونها فرصت شغلی را در قسمت های کلیدی همچون ساخت و ساز، املاک و مستغلات و گردشگری بوجود آورده است.

نرخ بیکاری در قطر از ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ کاسته می شود، همینطور انتظار می رود افزایش فرصت های شغلی سبب افزایش تقاضای داخلی شود و پیشبینی می شود که هزینه های مصرف واقعی خانوارها در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶.۳ درصد در مقایسه با ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

باآنکه قطر نخستین کشور عربی است که میزبان بزرگترین رویداد ورزشی جهان است و توانایی منطقه را در میزبانی رویدادهای بین المللی نشان داده است اما نگرانی های گوناگونی همچون رسوایی های فساد مالی، نقض حقوق بشر و... همچنان باعث نگرانی در کسب توسعه کامل اقتصادی این کشور است.





منبع:

1401/09/04
13:19:59
5.0 / 5
591
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳