كلوت های شهداد زیر چرخ های آفرودسواران!

كلوت های شهداد زیر چرخ های آفرودسواران!

راستابلاگ: شهداد از شهرهای بسیار قدیمی استان كرمان است و كلوت های شهداد شهرتی جهانی دارند و علاوه بر ایرانیان، توریستهای خارجی زیادی برای دیدن كلوت ها به ایران سفر می كنند.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، اگر از شهرستان شهداد به سمت شهرستان نهبندان به راه بیفتید، سپس مدتی چشم تان به تابلویی می خورد كه شما را به سمت كلوت های شهداد راهنمایی می كند و شما را به بازدید از جاذبه ای در بیابان لوت می خواند.
واژه ی كلوت از دو بخش «كل» و «لوت» تشكیل شده است، «كل» به معنای شهر و آبادی بوده و «لوت» همان كویر لوت است. كلوت نام عوارضی طبیعی و جغرافیایی در بیابان لوت ایران است كه در اثر ساز و كار شگفت انگیز آب و باد و فرسایش زمین و حدود ۲۰ هزار سال قبل با فرسایش آبی و بادی به وجود آمده است. كلوت ها پدیده ای منحصربه فرد و یكی از باشكوه ترین مناطق دیدنی و طبیعی جهان به شمار می روند.
این ابر شهر كلوخی دنیا، ۸۰ كیلومتر عرض و ۱۴۵ كیلومتر طول دارد. بیشتر از ۱۱ هزار كیلومترمربع مساحتش است و در دل كویر لوت قرار دارد. كلوت ها آثاری بسیار شگفت هستند.
در كویر شهداد، 100 هكتار نمك زار به شكل جوشش تخم مرغی وجود دارد كه در هیچ جای دنیا مشابه آن نیست. در این شهر كسی زندگی نمی كند و هر چه هست سراسر سكوت و آرامش است. با گذر از دل این شهر كلوخی به رغم زیبایی های بكر طبیعی، وحشتی زیبا را در نگاه و دل هر رهگذری به تصویر می كشد.
رود شور، تنها رود دائمی است كه در اعماق كویر لوت جریان دارد و در طول سال پر آب است. رود شور از كوه های شمال غرب بیرجند سرچشمه می گیرد. این رود كه از شورترین آب های جهان است و بیشترین املاح معدنی را در خود نهفته دارد، سپس طی مسافت تقریبی ۲۰۰ كیلومتر به سمت جنوب شرق، در نزدیكی شهداد و در منطقه ای به نام چاله معدن نمك، كه محلی ها آنرا گود نمك می نامند، آرام میٰ گیرد. شش ضلعی های نمكی به وجود آمده در اطراف دریاچه نمكی یكی دیگر از جاذبه های طبیعی كویر لوت است. وجود این رودخانه نقش مهمی در استواری نسبی و پایداری كلوت ها دارد.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا؛ عید امسال اما خبری از آن سكوت و آرامش نبود. گردشگران كلوت های شهداد را در زیر چرخ های خودروهای خود بردند و هیچ محافظتی از كلوت ها نمی شد و گردشگران در آنجا مسابقات ماشین سواری برگزار می كردند و متاسفانه این آثار طبیعی زیبا را در زیر چرخ های ماشین های خود به ورطه نابودی كشاندند.
"غلامرضا فرخی" مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به جلسات برگزار شده درباب كلوت های شهداد پیش از سال 98 اظهار داشت: ثبت جهانی كلوت های شهداد، یك اتفاق جوان است و نیاز به برنامه ریزی های مختلفی برای حفاظت و بهره برداری مناسب از این محدوده است. در همین راستا نقاط معینی را با همكاری سازمان های محیط زیست و منایع طبیعی در حال مشخص كردن هستیم تا پس از تعطیلات نوروز محدوده ای را برای ورود گردشگران تعیین نماییم.
وی افزود: سپس مشخص شدن این محدوده دیگر اجازه به گردشگران داده نمی گردد كه بتوانند به صورت آزاد از هر نقطه ای از این اثر بكر و زیبا طبیعی استفاده كنند.
مدیر كل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان با بیان این مطلب كه كلوت های شهداد یكی از جاذبه های مهم گردشگری در استان كرمان است، بیان كرد: توریستهایی كه به سمت شهداد می روند بیشتر به خاطر آفرود و دیدن ستاره ها به این منطقه سفر می كنند و اگر بحث آفرود از این منطقه گرفته شود، خیلی از گردشگران این بخش را از دست خواهیم داد بدین سبب به دنبال چاره ای برای حفظ آفرود و در كنار آن حفظ كلوت های شهداد هستیم.
وی اشاره كرد: امسال حریمی را برای آفرود در این منطقه مشخص خواهیم كرد و دیگر اجازه نخواهیم داد مابقی كلوت ها درگیر برگزاری این سرگرمی شود.



1398/01/19
14:27:09
5.0 / 5
5251
تگهای خبر: زندگی , سرگرمی , فرهنگ , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱