سقوط چند شهر در سومین روز جنگ

سقوط چند شهر در سومین روز جنگ

راستابلاگ: گزارش ها از اشغال پاسگاه شلمچه، پاسگاه حدود، دژهای شماره یک و دو و ادامه درگیری در حومه خرمشهر حکایت می کنند. از مردم خرمشهر خواسته شده در شهر سنگر بسازند و کوکتل مولوتف تهیه کنند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، در سومین روز از جنگ تحمیلی (۱۳۵۹/۷/۲) و در ادامه درگیری ها در جبهه میانی، امروز درگیری ها شدت گرفت. به گزارش سپاه غرب: نیروهای دشمن با ۸۰ تانک از پاسگاه های سمیره، ربوط و پیچ انگیزه تا منطقه عین خوش (جنوب دهلران)، ۶ کیلومتر پیشروی کردند.

سقوط مهران

درگیری های منطقه مهران و تشدید فعالیت دشمن از زمین و هوا، منجر به سقوط این شهر در حوالی ظهر گردید.

سقوط نفت شهر با وجود مقاومت ها

در نفت شهر درگیری ادامه دارد. دشمن برای تصرف این شهر فعالیت خودرا تشدید کرده، محاصره آنرا تنگ تر می کند. برای همین تعداد زیادی تانک که ۶۰ دستگاه ذکرشده، به کار گرفته شده است. رزمندگان اسلام درحال محاصره، ۱۵۰ نیروی دشمن را اسیر کرده اند. حدود ظهر مجدداً از طرف برادران سپاه در مورد خطر سقوط این شهر هشدار داده شد و سرانجام شهر سقوط کرد.

سقوط سرپل ذهاب و شهادت فرمانده شهر

به گزارش سپاه غرب: نیروها و تانک های دشمن پیش از ظهر به ۷ کیلومتری سرپل ذهاب رسیده، ضمن درگیری تدریجاً به شهر نزدیک می شوند. نیروهای خودی از شهر عقب نشینی کرده، در گردنه پاتاق مستقر شده اند. بعدازظهر پادگان سر پل ذهاب سقوط کرده، شهر به تصرف دشمن درمی آید. فرمانده عملیات شهید و مردم آواره شدند.

مقاومت در قصر شیرین

قصر شیرین شدیداً در محاصره قرار دارد. قطع آب و برق و تلفن توسط دشمن و عدم امکان پشتیبانی، مردم و نیروهای حاضر در منطقه را در مضیقه قرار داده است. تعداد بسیار زیادی تانک-۱۲۰ تا ۲۰۰ دستگاه- از چند کیلومتری سرپل ذهاب به طرف این شهر در حرکت هستند. درگیری بین برادران سپاه قصر شیرین و دشمن ادامه دارد و همچنان بر وخامت اوضاع افزوده می شود.

جبهه جنوبی/ سقوط کوشک و بازپس گیری آن

در محور جنوبی و در پی سقوط پاسگاه طلائیه در روز گذشته، امروز نیز تلاش دشمن برای دستیابی به جاده اهواز-خرمشهر از محور طلائیه-کوشک ادامه یافت و سرانجام حدود ظهر امروز تلاش دشمن منجر به سقوط کوشک شد.

به دنبال سقوط پاسگاه کوشک و احساس خطر مضاعف نزدیکی دشمن به اهواز و محاصره خرمشهر، تلاش برادران ارتش و سپاه در این محور افزوده شد و سرانجام حوالی عصر موفق شدند ضمن انهدام برخی از نیروها و تانک های دشمن، پاسگاه کوشک را پس گرفته، مقابله با دشمن را از آنجا ادامه دهند.

گزارش ها از اشغال پاسگاه شلمچه، پاسگاه حدود، دژهای شماره یک و دو و ادامه درگیری در حومه خرمشهر حکایت می کنند. از مردم خرمشهر خواسته شده در شهر سنگر بسازند و کوکتل مولوتف تهیه کنند.



اگر دو تانک داشتم شلمچه عراق را می گرفتم

در پی این خبر، پیش از دستیابی عراقی ها به سایر دژها، بچه ها در گروههای پنج، شش نفری میان دژها تقسیم می شوند و با چنگ و دندان، به محافظت از آنها می پردازند و با ایستادگی و تلاش نیروهای ژاندارمری، دژ مرکزی از دست برد دشمن مصون می ماند.

وقتی بچه ها به این دژ (مرکزی) می رسند، افسری که یک قبضه تفنگ ۱۰۶ در اختیاردارد، می گوید: اگر من دو تانک داشتم شلمچه عراق را هم می گرفتم.



تسخیر پاسگاه شلمچه عراق

بچه ها با بیان آمادگی خود، افسر را تشویق به این کار می کنند و با همراهی او و تعدادی سرباز، مقابله با نیروهای عراقی آغاز می شود. طی یک درگیری سخت و نابرابر، پاسگاه شلمچه آزاد می شود و نیروهای خودی به تعقیب دشمن می پردازند، سپس پاسگاه شلمچه عراق را نیز تصرف می کنند و پرچم جمهوری اسلامی را بر فراز این پاسگاه به اهتزاز در می آورند و ۲۰ عراقی را به اسارت می گیرند.

طولی نمی کشد که نیروهای عراقی با سازمان دهی مجدد و با اجرای آتش سنگین، حمله شدیدی را شروع می کنند. بچه ها جانانه دفاع می کنند، تعدادی به وسیله تانک های دشمن به شهادت می رسند، اما از آنجائیکه سلاح های انفرادی و یک قبضه تفنگ ۱۰۶ جواب گوی قوای دشمن نیست، بقیه ناچار تا دژ مرکزی به عقب برمی گردند. با رسیدن لشکر زرهی دشمن، دژها به ترتیب سقوط می کنند: دژ اول، دژ دوم، دژ سوم.

در دژ مرکزی، ژاندارم ها سرسختانه مقاومت می کنند. استوار زارعیان، سربازها و بچه ها را جمع کرده تا با پیشروی دشمن مقابله کنند. با شلیک چند گلوله به وسیله تفنگ های ۱۰۶ که در مقابل تانک های عراق موضع گرفته اند، بانک تکبیر بلند می شود که بیان کننده عزم راسخ مدافعان در مقابله با دشمن است.

دشمن برای دست یابی به دژ مرکزی که یکی از موانع پیشروی نیروهایش به سمت خرمشهر است، دژ را چند بار مورد هجوم تانک ها و نفربرها قرار می دهد، اما با آتش تفنگ های ۱۰۶ عقب می نشیند تا اینکه در یک هجوم سریع که آتشی سنگین آنها را پشتیبانی می کند، تانک ها و نفربرهای عراقی به دژ مرکزی نزدیک می شوند، اما در زمین گل آلود گیر می کنند و سرنشینان آنها سراسیمه می گریزند.

بچه ها درصدد انتقال تانک ها و نفربرها برمی آیند، اما کوشش برای در آوردن دستگاههای زرهی دشمن مؤثر واقع نمی گردد و عراقی ها شب هنگام با جرثقیل و لودر، آنها را از گل بیرون کشیده، می برند.



منابع:

۱-مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب چهارم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم، ۱۳۷۵، صفحات ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴.

۲-خرمشهر در نبرد طولانی، تعدادی از نویسندگان، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم ۱۳۹۰، صفحات ۱۹۴، ۱۹۵.





منبع:

1401/07/02
16:47:25
5.0 / 5
346
تگهای خبر: دستگاه , سازمان , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵