شهرداری ساوه تاثیر راه اندازی مجتمع خود بر لطمه کف بازار تاریخی را تکذیب کرد

شهرداری ساوه تاثیر راه اندازی مجتمع خود بر لطمه کف بازار تاریخی را تکذیب کرد

راستابلاگ: مرکزی معاون عمرانی شهردار ساوه ادعای برآمدگی و ترک کف بازار ساوه در پی راه اندازی مجتمع شهرداری این شهر را کذب و دلیلهای خود دراین زمینه را تشریح نمود.


محمدحسن افشاری در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: بتازگی خبری از طرف رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه با این عنوان که "برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر ناشی از راه اندازی مجتمع تجاری شهرداری ساوه است" انتشار یافته است، اما این در حالیست که این مساله هیچ نوع ارتباطی به راه اندازی مجتمع تجاری شهرداری ندارد.
وی با تأکید بر این که ادعای مطرح شده در خصوص این که برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر بر اثر راه اندازی مجتمع تجاری شهرداری ساوه بوجود آمده، کذب و غیرکارشناسی است، اظهار داشت: اولا فاصله مجتمع تجاری شهرداری ساوه، از محل مطرح شده در بازار بیش از هشت متر است و بناهای مجاور، صدمه ای از راه اندازی این پروژه ندیده اند و ثانیا سازه این پروژه مهندسی با رعایت اصول فنی بوده است.
معاون عمرانی شهرداری ساوه اظهار داشت: در میان فاصله هشت متری پروژه مجتمع شهرداری ساوه تا بازار هیچ اتفاقی نیفتاده و صدمه ای در این فاصله نسبتا طولانی وارد نشده است، چگونه است که در این فاصله، برآمدگی یا ترکی صورت نگرفته، اما بعد از هشت متر خسارت وارد شده است.
وی با تأکید بر این که تمامی اصول فنی در اجرای این پروژه رعایت شده است، اظهار داشت: فوندانسیون اجرا شده در پروژه مجتمع شهرداری ساوه بصورت نواری است و به لحاظ اصول فنی هیچ علائمی در خصوص نشست سازه دیده نمی گردد. بدیهی است در صورتیکه پروژه مجتمع شهرداری نشست پیدا کند سبب ترک یا برآمدی کف بازار می شود در حالی که هیچ ترک، نشست یا مشکل فنی در این پروژه دیده نمی گردد.
افشاری اظهار داشت: زمانی یک پروژه عمرانی به ابنیه یا سایر پروژه های عمرانی خسارت وارد میکند که خود پروژه به لحاظ فنی لطمه دیده باشد. ادعای مطرح شده این است که فشار وارد شده متاثر از راه اندازی پروژه مجتمع شهرداری سبب بروز خسارت به کف بازار شده است، در حالی که فشار وارده در مرحله اول سبب نشست پروژه شده و با پائین آمدن منجر به ایجاد ترک و برآمدگی در نقاط مجاور خواهد شد.
وی اشاره کرد: همین طور پیش از اجرای این پروژه، مجوزهای لازم از میراث فرهنگی گرفتن شده است و ادعای مطرح شده در این خصوص کاملا کذب و غیرکارشناسی است و ارتباطی به پروژه شهرداری ندارد.
این مقام مسئول در شهرداری ساوه با اعلان اینکه قسمتی از پایه ورودی بازار تخریب شده که این مساله نیاز به بررسی های کارشناسی دارد، اضافه کرد: تراشیده شدن ستون های قدیمی بازار و دستکاری در سازه خشتی ستون باعث شده که سطح ستون کم شود و بر اثر فشار، شاهد برآمدگی در کف بازار هستیم که نیازمند بررسی بیشتر است.
وی خواهان بررسی دقیق موضوع ترک و برآمدگی کف بازار ساوه از طرف کارشناسان رسمی دادگستری در زمینه میراث فرهنگی و عمرانی شد و اضافه کرد: هرگونه ادعایی باید با حضور کارشناسان رسمی بررسی شود اما در بررسی اولیه بنظر می رسد تغییرات انجام شده و تراشه انجام شده در ستون بازار این مشکل را بوجود آورده است یا احتمال دارد شکستگی لوله آب یا فاضلاب سبب بروز این لطمه شده باشد که البته نیاز به بررسی دقیق کارشناسانه دارد.
گفتنی است، مدتی پیش رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده بود که برآمدگی و ترک کف ابتدای بازار تاریخی این شهر ناشی از راه اندازی مجتمع تجاری شهرداری ساوه است و راه اندازی ساختمان تجاری شهرداری ساوه در مجاورت ابتدای بازار این شهر(گاراژ قدیم قم) فشار وزنی را به بنای تاریخی بازار وارد کرده است.
رضا ایاز در این گفت و گو اظهار داشته بود: بمحض دریافت گزارش در این رابطه به اتفاق کارشناسان میراث فرهنگی و شهرداری ساوه از محل لطمه واقع در شروع ابتدای تاق ها و پایه ستون های سنتی ابتدای بازار از سمت خیابان امام بازدید بعمل آمد و مشاهده شد به سبب فشار وزنی ناشی از راه اندازی مجتمع تجاری شهرداری در بخش شرقی ابتدای بازار، زمین زیر ساخت و پی مغازه ها و پایه ستون ها در این بخش به سمت غرب حرکت کرده و در نتیجه موجب ایجاد ترک در جرزهای باربر و دیوار و ستون ها و برآمدگی و ترک در کف بازار در قسمت جنب پایه ستون ها شده است.
مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی(ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بازار حدود ۶۰۰ متر طول دارد و در آن انواع حجره ها با انواع شغل ها مشغول به کسب وکار هستند. بازار تاریخی ساوه دارای چند دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه است و در آخر جنوبی بازار و در میدان انقلاب، مسجدی به چشم می خورد به نام مسجد انقلاب که بسیار بزرگ و دیدنی است.




منبع:

1401/06/30
10:05:36
5.0 / 5
444
تگهای خبر: صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳