ساخت سامانه هد برداشت گل گاوزبان در کشور

ساخت سامانه هد برداشت گل گاوزبان در کشور

سامانه هد برداشت گل گاوزبان برای برداشت مکانیزه این گیاه دارویی، توسط محققان دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران طراحی و ساخته شد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر اکبر عرب حسینی، مجری طرح با بیان اینکه سامانه هد برداشت گل گاوزبان به منظور افزایش سرعت برداشت و کاهش هزینه های برداشت این گیاه دارویی، طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: با وجود افزایش کشت گیاه گل گاوزبان و صادرات آن، اما برداشت این گیاه همچنان به صورت دستی و با صرف هزینه های بالا انجام می شود؛ که با طراحی و ساخت این سامانه علاوه بر سرعت و دقت بالای برداشت این گیاه، هزینه های برداشت آن هم بسیار کاسته می شود.

دانشیار دانشکدگان ابوریحان دانشگاه‌ هران با اشاره به اینکه این سامانه برای نخستین بار در کشور طراحی شده است، بر اهمیت برداشت مکانیزه در مزارع گیاهان دارویی تصریح کرد و اظهار داشت: این سامانه تست های آزمایشگاهی را سپری کرده و با اتصال به موتور و سیستم حرکت دهنده، قابلیت بکارگیری در مزارع کشت گل گاوزبان را دارد.

وی با تشریح مشخصات این سامانه، اظهار نمود: برای ساخت این دستگاه، اطلاعات مهم ظاهری گیاه و همینطور نیروی جداسازی گل از ساقه مورد نیاز بود که به این منظور خواص ظاهری و نیروی کششی گیاه اندازه گیری شد و با عنایت به نتایج به دست آمده، هد دستگاه برداشت گل گاوزبان جهت برداشت گل ها بدون برش ساقه طراحی و ساخته شد.

عرب حسینی اضافه کرد: با عنایت به حساسیت این دستگاه به اندازه نیروی کششی گیاه، این دستگاه فقط گل های رسیده را جداسازی می کند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دانشیار دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران، سرعت عمل بالای برداشت با این دستگاه را بعنوان مزیت آن نسبت دستگاههای مکشی بیان کرد و اضافه کرد: این دستگاه قابلیت ارتقا هم دارد و می تواند به صورت چند ردیفه ساخته شود.

او در آخر با اشاره به اینکه این دستگاه آماده تجاری سازی است، اظهار داشت: علاوه بر برداشت گل گاوزبان میتوان برای برداشت محصولات مشابه هم از آن بهره برد.




منبع:

1400/10/17
14:43:32
5.0 / 5
955
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵