در نمایشگاه كتاب فرانكفورت صورت گرفت

توافق برای تبادل غرفه رایگان میان ایران و هند

توافق برای تبادل غرفه رایگان میان ایران و هند

راستابلاگ: مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از توافق برای تبادل غرفه رایگان در نمایشگاه کتاب بین ایران و هند و ترجمه متقابل آثار دو کشور آگاهی داد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در هفتادوسومین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، ایوب دهقان کار (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رییس غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران) با مدیر موسسه National Book Trust هندوستان که مجری و برگزارکننده نمایشگاه کتاب دهلی نو است، دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار طرفین بر گسترش همکاریهای فرهنگی در زمینه نشر کتاب تاکید نمودند که همچون آن تبادل غرفه رایگان و ترجمه متقابل آثار دو کشور جمهوری اسلامی ایران و هند بود.
در ابتدای دیدار، ایوب دهقان کار درباب اهمیت این توافق اظهار نمود: یکی از اهداف حضور در نمایشگاه های خارجی و رویدادهای بین المللی، فراهم آوردن زمینه برای معرفی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به جهان بوسیله کتاب است و صرف حضور در نمایشگاه هدف نیست؛ بلکه نمایشگاه ها زمینه خوبی را برای ارتباط گیری با همتایان خارجی از بخش دولتی و خصوصی فراهم می آورند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه بیان کرد: یکی از سیاست های کلان کشور توسعه دیپلماسی فرهنگی است که امیدواریم در آینده نزدیک به همت بخش خصوصی و با حمایت بخش دولتی بیشتر گسترش یابد.
او همین طور مطرح کرد: در زمینه دیپلماسی فرهنگی مبتنی بر کتاب و نشر، نمایشگاه ها یا محل کاشتن بذر هستند یا محل برداشت محصول؛ به دیگر سخن نمایشگاه ها یا زمینه را برای تحقق برنامه ها و کارهای جدید فراهم می کنند یا محل بهره گیری و ثمرگیری از کارهای مستمر صورت گرفته در گذشته هستند. براین اساس نباید برای همه نمایشگاه ها نسخه واحد تجویز کرد و باید برای هر نمایشگاه به اقتضای شرایطی که دارد برنامه ریزی جداگانه ای انجام داد.
دهقان کار ماهیت و اهداف غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران را در سطح کلان فرهنگی دانست و اشاره کرد: ضمن اینکه پشتیبانی از بخش خصوصی شامل ناشران و انجمن ها و تقویت اقتصاد نشر باید جزء لاینفک برنامه های غرفه ملی باشد اما غفلت از مسائل و ابعاد فرهنگی در سطح بین المللی نیز جایز نیست.
رییس غرفه ملی ایران در ادامه بیان کرد: ما برای حضور در نمایشگاه های خارجی مؤکدا صرفه و صلاح حوزه نشر و فرهنگ کشور خودمان را در نظر می گیریم و مقلد و دنباله رو سایر کشورها یا ناشران دیگر برای حضور در یک نمایشگاه نیستیم.
ایوب دهقان کار در انتهای سخنان خود اظهار داشت: قرابت و اشتراکات فرهنگی فراوان خصوصا در حوزه شعر، ادبیات و زبان فارسی باعث شده کشور هند همیشه جز اولویت های فرهنگی ما باشد و از این حیث، حضور کشورمان در نمایشگاه کتاب دهلی نو می تواند دراین زمینه ها بسیار باارزش و اثربخش باشد.




منبع:

1400/08/02
12:42:13
5.0 / 5
993
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴