اظهارات موسوی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و حاشیه هایش

اظهارات موسوی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و حاشیه هایش

دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در آستانه برگزاری این رویداد به برخی حواشی پیش آمده درباره معرفی فیلم به اسکار توضیح داد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، نشست خبری سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بامداد شنبه، 24 مهرماه در سالن شماره دو سازمان سینمایی باحضور سید صادق موسوی دبیر جشنواره در حالی انجام شد که با وجود ادامه دار بودن شرایط کرونائی و پیش بینی ها برای شروع پیک ششم این جلسه فقط بصورت حضوری و با حضور خبرنگارها بود.
دبیر این جشنواره درباره حاشیه های به وجود آمده بعد از انتقاد چند فیلمساز درباره سانسور و اعلام فیلم های تعیین شده از طرف جشنواره به اسکار بیان کرد: برای سوتفاهم های پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می شود. این رویداد سینمایی بواسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشد. اسکار می داند که ما جزئی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶۰۰۰ اثری که برای ما ارسال می شود تنها می توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از این آثار را انتخاب نماییم، ضمن اینکه داوران بخش بین الملل فیلم اصلی را تماشا می کنند اما چیزی که در ایران اکران می شود، مطابق با قوانین و ضوابط ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.
او درباره برخی اعتراض ها هم اظهار داشت: اعتراض ها جنس های مختلفی دارند اما مهم ترین منطق برای نبودن خیلی از آثار فقط محدودیت فرصت است برای اینکه ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر 10 درصد آنها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من می فهمم که بچه ها با سختی های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می ورزند. می دانم همه نیاز به دیده شدن دارند، به هر حال جوان هستند و خودرا متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می دانند. با مشقت فیلم تولید می کنند به امید دیده شدن. می دانم که هر سال دلخوری هایی پیش می آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلم ها می توانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در طول این مدت توهین هایی به من شد که تنها با این مساله توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می گذاشتم. برخی حمله می کردند و شب پیام می دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می پذیریم باید خودمان را سیبل نماییم چون به هر حال تعدادی از آنها به حق هستند.
وی درباره انتخاب عنوان "مشاوران انتخاب آثار" در دوره سی و هشتم بجای هیات انتخاب توضیح داد: ما در سال فعلی عنوان مشاوران انتخاب را داشتیم. آنها تعدادی از فیلم ها را که در جشنواره های دیگر برگزیده شده بودند، اصلا انتخاب نکردند، در بخش بین الملل هم مکانیسمی طولانی برای انتخاب داشتیم. شنیدم می گفتند برخی فیلم ها دیده نشده اما همه فیلم ها دیده شد. ترکیب مشاوران انتخاب امسال ما تکراری نبوده است. دوستان ما در سایر استانها می گویند باند هست اما ترکیب ما یک نفر، دو نفر که نیستند. تمام تلاش ما این بود که ترکیبی جدید را برای این مساله انتخاب نماییم. پیش از هرچیز مانند سلیقه، باند و... باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می کردیم بقیه نمی توانستند این مساله را بپذیرند. امیدوار هستم جشنواره های دیگر، پلت فرم ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم آورند تا این فیلم ها دیده شود و این انتظار بزرگی نیست.
او با اشاره به سیاست های جشنواره افزود: اگر دوستان ما یک دفعه فراخوان را بخوانند خیلی از مسایل حل می شود. این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت المال برگزار می گردد و باید در قالب سیاست های آن نقد شود. ما جشنواره ای خنثی نیستیم. خیلی از جشنواره ها در جهان ممکنست محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت هایی داریم. بطورمثال فیلم های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و باکیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می نماییم که درباره خانواده باشد. حتی در جایزه ها هم گفته ایم بیشتر به فیلمی جایزه می دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلم ها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویت ها بود. دست کم در این پنج سال از همه آقایان و خانم ها شنیده ام که ۱۰تا ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح دو و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار نماییم باید تنها ۱۵ فیلم انتخاب نماییم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلم ها راه پیدا کرده است بدین سبب کار سختی را همیشه پیش رو داریم.
دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلم ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلم ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل هایی داشته باشند و دیگر این که باید در قالب اولویت ها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلم ها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و با سیاست های اعلامی ما مغایرت داشتند.
صادق موسوی اظهار داشت: پارینه ۴۵۰۰ اثر در بخش بین الملل ثبت نام کرده بودند و امسال بیش از دو هزار اثر نیز اضافه شدند. یکی از دلیلهای ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنج هزار یورو هدیه می دادیم، موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مولفه هایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دارد. من پنج سال است که دبیر جشنواره هستم اما برای نخستین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکار کوالیفاید هستند و ۶۷ مورد از آنها تنها در آمریکا برگزار می گردند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردارست. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنواره هایشان اسکار کوالیفاید هستند.
وی درباره ماجرای اسکاری شدن جشنواره توضیح داد: در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت شد برای اینکه جزء جشنواره های رایگان بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به سبب تحریم ها است و اینگونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید است و ظرف 10 روز به ۴۵۰۰ فیلم ثبت نامی، ۲۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان افزوده شد و چنین رخدادی مهم ترین دستاورد جشنواره بود و موجب ایجاد حساسیت های بیشتری نسبت به جشنواره نیز شد.
او با اشاره به این که «در این سال ها شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم و البته هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم، اما به دلیلهای گوناگون این جشنواره می تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد» افزود: داوران امسال جشنواره، به سبب «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به 10 درصد آثاری نیز که در بخش بین الملل حضور دارند، آثار ایرانی را می سازند.
بگفته دبیر جشنواره، بیشترین تعداد فیلم از هند با ۶۲۱ اثر، فرانسه با ۵۹۰ فیلم، اسپانیا با ۵۸۶ فیلم، برزیل با ۲۷۲ فیلم، ایتالیا با ۲۷۴ فیلم است و در این جدول کمترین آن تعداد ۶۲ فیلم از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به این رویداد اثر ارسال کرده اند و به خاطر تحریم ها مبلغ جوایز ارزی نیز کم شده است.
موسوی با اعلان اینکه «در بخش ملی به لحاظ رشد کمی امسال بیشترین آثار را داشتیم» اضافه کرد: ۱۷۷۵ فیلم در بخش های مختلف به جشنواره ارسال شدند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل برگزیده شد و این یعنی ۷ درصد آثار راه پیدا کردند و ۹۳ اثر بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت نمایند.
ادامه دارد


1400/07/24
12:47:01
5.0 / 5
994
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳