در یك مطالعه بررسی شد

ارتباط ناامنی غذایی در دوران حاملگی و کوتاهی قد نوزادان

ارتباط ناامنی غذایی در دوران حاملگی و کوتاهی قد نوزادان

به گزارش راستابلاگ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کردند که ناامنی غذایی در دوران حاملگی می تواند اثرات مخرب مادام العمر بر رشدونمو کودکان داشته باشد.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ناامنی غذایی در شش ماه اول زندگی، از راه تغییر در شروع و مدت زمان شیردهی، رشد نوزاد را تحت می گذارد. ولی با این حال، مطالعات محدودی در مورد تاثیر ناامنی غذایی بر شاخصهای رشد نوزاد انجام شده است.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه‌ لوم پزشکی مشهد در یک بررسی تأثیر ناامنی غذایی در دوران حاملگی را بر شاخصهای رشد نوزادان بررسی کردند. در این مطالعه نوزادان دارای امنیت غذایی با کودکانی که از مادران فاقد امنیت غذایی متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

این بررسی نشان داد احتمال اینکه کودکانی که از مادران دارای عدم امنیت غذایی متولد شده بودند، در بدو تولد، چهار ماهگی و شش ماهگی گرفتار کوتاه قدی باشند، بیشتر است. با این وجود، مقایسه بین گروه دارای امنیت غذایی و ناامنی غذایی نشان داد که وزن هنگام تولد، قد هنگام تولد، اندازه دور سر هنگام تولد، تفاوت مفهوم داری بین گروه ها ندارند، باآنکه نوزادانی که از زنان با ناامنی غذایی به دنیا آمده بودند، در شش ماهگی، وزنی برای قد پایین تر و در دو، چهار و شش ماهگی قدی برای سن کمتری داشتند.

نتایج این مطالعه بیان گر این است که عدم امنیت غذایی در دوران حاملگی امکان دارد یک عامل خطر برای کوتاه قدی در نوزادان کمتر از شش ماه باشد.

به گفته پژوهشگران این تحقیق؛ این یافته ها می تواند در مداخلات تغذیه ای حاملگی و شیردهی گنجانده شود؛ چونکه ناامنی خانوار امکان دارد اثرات مخربی بر رشد و نمو کودکان در مراحل اولیه زندگی داشته باشد و این تاثیرات می تواند مادام العمر باشد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی ارتباط بین ناامنی غذایی در دوران حاملگی با شاخصهای رشد نوزادان زیر 6 ماه» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و کریم کاربین، گلناز رنجبر، فاطمه خرم روز، احسان موسی فرخانی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام آن مشارکت داشتند.




1400/07/20
10:50:49
5.0 / 5
942
تگهای خبر: دانشگاه‌ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵