محققان پیشنهاد كردند

راهکاری برای کاهش دردهای بعد از زایمان

راهکاری برای کاهش دردهای بعد از زایمان

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک تحقیق تاثیر استفاده از کپسول جوانه گندم را در کاهش دردهای بعد از زایمان بررسی کردند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، «پس درد زایمان»؛ یکی از اشکالات دوران بعد از زایمان است که تسکین آن می تواند سبب تعامل بهتر مادر و نوزاد و همین طور بهبود شیردهی شود.

در دوران شیردهی استفاده از برخی داروها محدودیت هایی دارد و گیاهان دارویی می توانند به سبب عوارض کم تر و پذیرش بیشتر، برای کاهش پس دردهای زایمانی مفید باشند. باتوجه به خاصیت ضد التهابی جوانه گندم، پژوهشگران دانشگاه‌ لوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه تاثیر جوانه گندم را بر شدت پس درد زایمان مورد بررسی قرار دادند.

این تحقیق با روش کارآزمایی بالینی دو سوکور شاهددار، بر روی 90 زنی که زایمان طبیعی کرده و دو ساعت از زایمان آنها گذشته بود و از پس درد زایمانی متوسط تا شدید شکایت داشتند، انجام شد. این افراد بصورت تصادفی در دو گروه 45 نفری جوانه گندم و دارونما قرار گرفتند. در گروه مداخله به مدت 48 ساعت هر شش ساعت یک دفعه یک عدد کپسول 500 میلی گرمی جوانه گندم و در گروه کنترل کپسول دارونما داده شد.

یافته ها نشان داد که دو گروه از نظر شدت درد پیش از مداخله با هم تفاوتی نداشتند. میزان کاهش شدت پس درد در افراد با درد متوسط در دو گروه بطور مدلول داری کم شد اما این کاهش در مقایسه دو گروه اختلاف مدلول داری نداشت، ولی کاهش شدت پس درد در نمونه های با درد شدید، در گروه جوانه گندم بطور مدلول داری بیشتر بود. همین طور نتایج نشان داد که تعداد کپسول های مفنامیک اسید مصرف شده در گروه جوانه گندم بطور مدلول داری کم تر بود و هیچ عارضه جانبی نیز گزارش نشد.

با توجه به نتایج به دست آمده، پژوهشگران این مطالعه می گویند: بنظر می رسد کپسول جوانه گندم بعنوان یک گیاه دارویی سبب کاهش شدت پس دردهای شدید زایمان می شود. باتوجه به اینکه عوارض جانبی با بهره گیری از آن در گزارش حاضر دیده نشد، سفارش می شود که پس از زایمان بمنظور کاهش پس دردهای زایمانی مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «تاثیر کپسول جوانه گندم بر شدت درد پس از زایمان در بیمارستان مهدیه شهر تهران» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و صدیقه امیرعلی اکبری نوش آبادی، شهناز ترک زهرانی و ملیحه نصیری؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انجام آن مشارکت داشتند.





1400/06/31
12:12:43
5.0 / 5
952
تگهای خبر: دانشگاه‌ , گیاه دارویی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴