عضو شورای عالی مركز الگو خبر داد

بررسی قابلیت اجرا و تحول آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مثبت بودن تعامل دانشگاهیان با الگو

بررسی قابلیت اجرا و تحول آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مثبت بودن تعامل دانشگاهیان با الگو

راستابلاگ: قابلیت اجرا و تحول آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در نشست مشترك مجمع وزیران ادوار با اعضای شورای عالی، رؤسای اندیشكده ها و مدیران مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دكتر هادی اكبرزاده، استاد تمام دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو شورای عالی و معاون علمی و تقسیم كار ملی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان این خبر درباب وضعیت فعلی "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"، اظهار داشت: طراحی الگو در یك تكاپوی فشرده هفت ساله با مشاركت جمع كثیری از جامعه علمی و نخبگانی و شخصیت های راهبردی كشور به مرحله نهایی نزدیك شده است. ما الان الگوی پایه، به عنوان چارچوب الگوی نهایی را در اختیار داریم و در یك بازه زمانی كمتر از دو سال باید با تكمیل و ارتقای آن به الگوی نهایی پیشرفت كشور دست یابیم.
وی افزود: ما در این مرحله، اضافه بر بحث های مربوط به تكمیل و ارتقای محتوای الگو با دو سوال اساسی دیگر هم مواجه هستیم كه یكی مربوط به قابلیت اجرا و یا به عبارتی ضمانت اجرای الگو و الزامات مربوط به آن است و دیگری مربوط به تحول آفرینی الگوست. سوال اول ناظر به این نكته است كه آیا الگو واقعیت ها و محدودیت های عرصه عمل را به طور مستوفا مورد توجه قرار داده است و تمهیدات لازم اندیشیده شده است كه اجرای آن محقق شود و به سرنوشت دیگر اسناد و برنامه های راهبردی در عدم تحقق گرفتار نشود. پرسش دوم آن است كه آیا الگو به اندازه كافی حاوی عناصر تحول آفرین هست كه با اجرای آن پیشرفت بعنوان یك تحول اساسی و فراگیر در جامعه حاصل شود؟

دكتر اكبرزاده با اشاره به نشست مشترك حدود یكصد تن از وزرا و معاونان رئیس جمهور پس از انقلاب با اعضای شورای عالی، رؤسای اندیشكده ها و مدیران مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره كرد: همچون افرادی كه می توانند به این گونه پرسش ها پاسخ دقیق بدهند، شخصیت هایی هستند كه اضافه بر بینش راهبردی دارای تجارب مدیریتی و اجرایی در سطوح بالا باشند. پس در این نشست چهار ساعته متن پیش نویس الگو از نظر قابلیت اجرا و تحول آفرینی مورد بحث و بررسی مسئولانی قرار خواهد گرفت كه در دولت های سپس انقلاب در رده وزیر یا معاون رئیس جمهور مسئولیت داشته و در دولت های مختلف انباشتی از تجارب اجرایی، راهبردی و برنامه ریزی را به همراه دارند.

عضو شورای عالی و معاون علمی و تقسیم كار ملی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه اظهار داشت: البته قبلاً هم نشستی با یكی از ۷ كمیسیون این مجمع (اعضای كمیسیون امور اداری، فرهنگی و اجتماعی) برگزار كرده ایم و بحث های اولیه انجام گرفته است. جلسه ای كه پیش رو داریم، جلسه بزرگ تر و با حضور همه كمیسیون های مجمع خواهد بود.

دكتر اكبرزاده مسیر پیش روی الگو را هماهنگ بر نقشه راهی مشخص دانست و اضافه كرد: تمام فعالیت های ما طی دو سال آینده مبتنی بر ابلاغیه مورخ ۲۲ مهر ۹۷ مقام معظم رهبری است. ما بر این مبنا نقشه راهی را تدوین كرده ایم كه تمام مراحل به تفصیل مشخص شده است. مأموریت اصلی ما تكمیل و ارتقای الگوی بومی پیشرفت كشور بوسیله تعامل با مراجع رسمی سیاست گذاری، قانون گذاری و برنامه ریزی كشور (مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی، شوراهای عالی) و باز كسب نظر دانشگاه ها، حوزه های علمیه و صاحب نظران است. برای انجام این مأموریت سنگین برنامه های گسترده ای را تدوین كرده ایم و در حال انجام آنها هستیم.

وی افزود: در ابلاغیه مقام معظم رهبری بخش های مهم حاكمیتی كشور مخاطب قرار گرفته اند و از آنها خواسته شده است در حوزه مأموریت و وظایف خود پیشنهادهای مشخصی به منظور ارتقا و تكمیل الگو ارائه نمایند. قسمتی از كار مركز الگو تعامل با این مجامع است و تابحال دو جلسه با مجمع تشخیص مصلحت داشته ایم، با مركز پژوهش های مجلس تعامل برقرار شده است، نشستی با مسئولان شورای عالی فضای مجازی برگزار شده است. دانشگاه ها، حوزه های علمیه و صاحب نظران باز مخاطب فراخوان مقام معظم رهبری هستند. پس در دو، سه ماه گذشته ده ها نشست علمی درباب الگو در دانشگاه ها برگزار شده است. نشست مشترك وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با مسئولین مركز الگو اخیراً انجام شد و هماهنگی هایی برای مشاركت گسترده تر دانشگاه ها در این مرحله مهم به عمل آمده است. قرار شد ستادی زیر نظر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت متبوع تشكیل گردد. حوزه های علمیه بطور جدی فعال شده اند و جلسات متعددی را به بحث و تبادل نظر درباب محتوای الگو تخصیص داده اند. حوزه علمیه قم ستادی را برای پیگیری و ساماندهی این فعالیت ها تشكیل داده است و جلسات متعددی در حوزه های علمیه برگزار شده است.
بر اساس اعلام دفتر ارتباطات مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دكتر اكبرزاده درانتها تعامل دانشگاهیان و نخبگان با الگو را مثبت ارزیابی كرد و اضافه كرد: خوشبختانه حوزه و دانشگاه بطور جدی ورود پیدا كرده اند و ما امیدواریم در مدت كمتر از دو سال باقیمانده، به نسخه ارتقایافته الگو دسترسی پیدا نماییم و متن نهایی را برای تصویب و ابلاغ خدمت مقام معظم رهبری تقدیم نماییم.



1397/12/14
14:57:34
5.0 / 5
4769
تگهای خبر: دانشگاه‌ , فرهنگ , مجلس شورای اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱