مدیر مركز حافظ شناسی اعلام كرد:

حافظ و هنر بعنوان موضوع علمی یادروز حافظ برگزیده شد

حافظ و هنر بعنوان موضوع علمی یادروز حافظ برگزیده شد

راستابلاگ: فارس مدیر مرکز حافظ شناسی از انتخاب موضوع ˮحافظ و هنرˮ بعنوان محور علمی بیست و پنجمین مراسم بین المللی یادروز حافظ برای امسال آگاهی داد و تصریح کرد که امسال جشنواره داستان نویسی با موضوع حافظ نیز انجام می شود.


دکتر کاووس حسن لی یکشنبه دوم خرداد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از زمانیکه "روز بزرگداشت حافظ" در تقویم ملی ایران ثبت گردید، هر سال 20 مهر برنامه هایی در شیراز و دیگر شهرهای ایران و جهان برپا می شود و یکی از برنامه های اصلی، رویدادهای علمی است که با ارائه دستاوردهای تحقیقی حافظ پژوهان، به انجام می رسد.
حسن لی اظهار داشت: کرسی پژوهشی حافظ همانند سالهای قبل از همه هنرمندان، اندیشه وران و حافظ پژوهان دعوت می کند تا چنانچه مطالبی پیرامون موضوع اعلام شده، دارند، آثار خودرا حداکثر تا اختتام مردادماه امسال در قالب مقاله آماده کرده و به آدرس الکترونیکی مرکز حافظ شناسی hafezstudies@gmail.com ارسال نمایند.
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌ یراز همین طور به تبیین مفهوم «هنر» پرداخت و اظهار داشت: مفهوم هنر در متون گذشته فارسی با آنچه امروز هنر در معنای ART، نامیده می شود، متفاوت می باشد. هنر در کاربرد گذشته خود طیفی از معناهای مختلف را در بر می گرفت؛ مفاهیمی مانند فضیلت، دانایی، استعداد، معنویت و دیگر معانی، منظور ما از هنر در این فراخوان محدود به مفهوم گذشته یا امروزی هنر نیست بلکه همه حوزه های معنایی و کاربردی آنرا در بر می گیرد.
حسن لی افزود: پژوهش هایی که با موضوع حافظ و هنر انجام می شود، دست کم در چهار بستر می توانند شکل بگیرند؛ یکی بررسی مفهوم شناسانه هنر در اندیشه حافظ، دیگری شیوه های بیان هنری حافظ، سوم نگاه حافظ به انواع هنر و چگونگی کاربرد اصطلاحات هنری در شعر او و نهایتا بهره هنرهای گوناگون(گذشته و معاصر) از شعر و اندیشه حافظ.
او به استقبال پژوهشگران و هنرمندان از این مساله نیز اشاره و افزود: با آنکه هنوز موضوع علمی یادروز حافظ به شکل رسمی اعلام نشده است، اما هنرمندان و اساتید برجسته ای برای سخنرانی و نگار مقاله اعلام آمادگی کرده اند.
حسن لی اظهار داشت: مطالبی مانند حافظ و هنرهای نمایشی، حافظ و نگارگری، بهره موسیقایی از شعر حافظ، شیوه های هنری حافظ در بهره گیری از قرآن کریم و دیگر موارد، از طرف استادان پژوهشگر و برخی هنرمندان برای ارائه در گرامیداشت یادروز حافظ امسال، اعلام شده است.
حسن لی گریزی هم به کاربرد واژه هنر در شعر حافظ زد و اظهار داشت: واژه هنر بارها در شعر حافظ به کار رفته و روشن است که این واژه در همان معانی کاربردی گذشته استفاده شده است.
او با اشاره به ربع قرن فعالیت مرکز حافظ شناسی، اظهار داشت: این مرکز در بیست و پنجمین سال فعالیت، اولین جشنواره داستان نویسی با موضوع حافظ را برگزار خواهدنمود و از برگزیدگان آن در مراسم یادروز حافظ 1400، تجلیل می شود.
حسن لی اظهار داشت: با تشکیل دبیرخانه و انتشار فراخوان، کار جشنواره داستان نویسی نیز شروع و تا حالا شماری داستان به دبیرخانه واصل شده است، ما همچنان منتظر دریافت آثار دیگری هستیم.
مدیر مرکز حافظ شناسی اشاره کرد: داستان نویسان علاقمند تا ۱۵مردادماه ۱۴۰۰ فرصت دارند تا آثار خلق شده خودرا منطبق با شرایط اعلامی به دبیرخانه جشنواره به آدرس الکترونیکی story.hafez@gmail.com ارسال نمایند.




منبع:

1400/03/02
12:53:20
5.0 / 5
1146
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳