تأثیرگذاری بحران ناشی از كرونا در فضای شهری و منطقه ای

تأثیرگذاری بحران ناشی از كرونا در فضای شهری و منطقه ای

راستابلاگ: عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در مقاله خود با عنوان «پیامدهای کرونا بر شهر و شهرسازی آینده» در فروردین ماه ۱۳۹۹ و ابتدای شیوع ویروس کرونا، آثار احتمالی بحران ناشی از کرونا در فضای شهری و منطقه ای و هم افزایی این تاثیر را بررسی کرد.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، ایرج قاسمی، مدیر گروه پژوهشی مدیریت برنامه ریزی شهری و منطقه ای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در ارتباط با پژوهش خود تحت عنوان «پیامدهای کرونا بر شهر و شهرسازی آینده» که در فروردین ماه ۱۳۹۹ در نشریه علمی تخصصی ارزیابی تاثیرات اجتماعی به چاپ رسیده است به نکاتی اشاره داشت که اینک پس از گذشت بیشتر از یک سال از انتشار این مقاله، با حقیقت های روز قابل قیاس است.

در این مقاله با استناد به همه گیری های تاریخی در ایران به این نکته اشاره شد در همه گیری هایی که با تراکم جمعیت و ترددهای انسانی شیوع آن افزوده می شود، مردم و شهروندان برای ایمنی طبیعی و تطبیق خود با شرایط از شهرهای بزرگ به مناطق پیرامون شهری، کوه ها و روستاها پناه برده اند. بعضی شهرها چنان جمعیت خویش را از دست داده اند که به تعبیر مورخان مانند شهر ارواح شدند.

نکته دیگری که اسناد تاریخی نشان داده است مناقشه میان قرنطینه کامل یا ناقص است. تقریباً در همه اپیدمی ها بین متخصصین بهداشت و درمان و سیاستگذران و تصمیم گیران کشوری بین این دو سیاست مناقشه وجود داشته و در بیشتر موارد قرنطینه محدود و ادامه فعالیت به اجرا گذاشته شده است.

وی در بخشی از پژوهش خود آورده است، شهر بعنوان یک سیستم پیچیده و آشوبی عمل می کند که با ورود به بی نظمی، در کوشش برای دستیابی به نظم جدیدی است. در این تاثیر و تأثر انتظار می رود که فضای شهری به شیوه نسبتاً متفاوتی بازتولید شود و در این بازتولید، روابط بین مراکز فعالیت، سکونت و فضا گرفتار تحول شده، الگو و رفتار جدیدی را پی ریزی کند که خود می تواند فضای جدیدی را بازتولید کند. در این فرایند سیاستگذاران و برنامه ریزان نقش خواهند داشت و بدین ترتیب انتظار می رود در برنامه های آتی خوشه های خوداتکا و روابط شبکه ای مورد تاکید قرار گیرد. در این شرایط روابط و پیوندهای مکانی گرفتار تحول خواهند شد.

فرار به کوه و روستاها در دنیای جدید شکل دیگری پیدا خواهد نمود و ویلانشینی در مناطق روستایی و ترجیحا خوش آب و هوا رونق بیشتری خواهد گرفت. در شهرها هم فضاهای شهری خرد در مقابل فضاهای بزرگ قرار می گیرند. همانگونه که امروز فضاهای سبز و پارکهای بزرگ محدودیت بیشتری نسبت به فضاها و پارک های کوچک دارند. بازتعریف محلات، تأثیر همه گیری بر نظم و کارکرد کاربری ها و بازتولید الگوی مسکن کار محور، همچون سایر مواردی است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

علاقه مندان می توانند برای مطالعه متن کامل این مقاله روی این لینک کلیک کنند.




1400/02/08
15:50:20
5.0 / 5
999
تگهای خبر: تخصصی , دانشگاه‌ , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱