چرا در تهران سزارین رایج تر است؟

چرا در تهران سزارین رایج تر است؟

به گزارش راستابلاگ ایران یكی از كشورهای خاورمیانه است كه در میان كشورهای دارای درآمد كم تا متوسط جای می گیرد؛ اما در سی سال قبل افزایش قابل توجهی در تعداد زایمان های سزارین روی داده است.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، مطالعات فراوانی به بررسی شیوع و خطر ناشی از این نوع زایمان پرداخته اند اما مطالعه اندكی در مورد اثر مسائل اجتماعی-اقتصادی در شیوع این نوع زایمان صورت گرفته است.
با هدف بررسی نابرابری های اجتماعی-اقتصادی بعنوان عاملی تعیین كننده در شیوع سزارین در تهران، دكتر عمانی سامانی، امیر الماسی حشیانی، دكتر سپیداركیش و همكارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشكی اراك، دانشگاه علوم پزشكی مراغه، دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشگاه علوم پزشكی ایران و دانشگاه لیورپول، پژوهشی را طراحی كردند كه طی آن 5170 حاملگی از سال 2015 در تهران بررسی گردید. اساس بررسی ها بر پایه دارایی های مادی و سطح اقتصادی قرار گرفته بود.
نتایج این پژوهش كه در مجله بین المللی Epidemiology & Community Health به چاپ رسیده است، نشان داد، سطح اقتصادی خانواده بالاترین نقش را در انتخاب سزارین برای زایمان دارد (49.2 درصد)، تحصیلات مادر 14.9 درصد، شغل پدر 13.3 درصد و ملیت پدر 9.7 درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
طبق اعلام پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان می دهد، سزارین در میان زنانی با سطح اقتصادی بالا رواج دارد در صورتی كه شایسته است امكانات درمانی در بین تمام اقشار جامعه به نحوی برابر توزیع شوند و كوشش شود اختلاف سطح اقتصادی در جامعه كاهش پیدا كند.



1397/11/30
14:13:39
5.0 / 5
4499
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴