علی شمس درباره تازه ترین كارش خبر داد

روایتی كمدی از احتمالات تاریخی

روایتی كمدی از احتمالات تاریخی

به گزارش راستابلاگ علی شمس که سال قبل به علت تعطیلات کرونایی از اجرای نمایش تازه اش باز ماند، امیدوار است تیر ماه سال جاری نمایش «احتمالات» را روی صحنه ببرد.


این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر به ایسنا اظهار داشت: پس از نمایش «داستان های میان رودان» مشخصا نگاه کمدی در متن هایم نداشتم چون بیشتر بر ذهنیت تاریخی متمرکز بودم ولی نمایش «احتمالات» مجموعه ای از احتمال هایی است که در چند اپیزود و با یک رشته نامحسوس روایی، برخی معادلات تاریخی را به چالش می کشد که این چالش اغلب کمیک است.
شمس برای اجرای این نمایش در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر قول و قرار گذاشته و اگر همه چیز بدرستی پیش برود و تعطیلات تئاتری طولانی نشود، این اثر نمایشی تیر ماه در این تالار روی صحنه می رود. ضمن اینکه گروه بازیگران آن بتدریج اعلام می شوند.
او که به جز اجرای تئاتر در زمینه نگارش و ترجمه هم دستی دارد، نگارش اولین رمان خود «گزارش گمان شکن» را هم به پایان رسانده که مقرر است به زودی از جانب نشر نیماژ به بازار بیاید.
شمس درباره این رمان هم توضیح داد: این رمان هم در همان فضای ذهنی نمایشنامه هایم است و همان رویکرد را در آن هم دنبال کرده ام اما چون کشش روایی اش قوی تر بود، بهتر دیدم آنرا در چارچوب رمان بنویسم و نه نمایشنامه.
شمس که دانش آموخته تئاتر در ایتالیاست، اعلام نمود که این رمان به فاصله اندکی از انتشار در ایران به زبان ایتالیایی هم ترجمه و منتشر خواهد شد. «گزارش گمان شکن» دومین اثری از اوست که به ایتالیایی منتشر می شود. پیش از این دو نمایشنامه او با نامهای «گربه در خون خودش» و «قلعه انسانات» در یک مجلد و با مقدمه ابراهیم گلستان به ایتالیایی ترجمه و انتشار یافته است.
وی همینطور از ترجمه یکی از مهم ترین کتاب های تئاتری به فارسی خبر داد؛ کتابی با نام «بداهه پردازی، قصه سازی یا هنر خلق چیزها» نوشته کیت جانستون که برای نخستین بار به فارسی ترجمه شده است.
شمس که خود این کتاب را ترجمه کرده، این اثر را یکی از مهم ترین کتاب های پایه در حوزه تئاتر و بخصوص بازیگری دانست که به زودی از جانب نشر نیماژ منتشر خواهد شد.
وی همینطور امیدوار است دو نمایشنامه دیوید ممت را که تابحال به فارسی ترجمه نشده اند، ترجمه و منتشر کند ولی فعلاً بهتر دید درباره این دو متن توضیحی ندهد.
علی شمس حدود دو سال پیش نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد و سال قبل به سبب تعطیلات کرونایی تئاتر، مانند خیلی از همکارانش نتوانست نمایش تازه ای را اجرا نماید.



1400/01/12
15:44:07
5.0 / 5
1031
تگهای خبر: بازیگران , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵