دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

آموزش عالی كشور نیز نیازمند تعریف پلت فرم آموزشی واحد است

آموزش عالی كشور نیز نیازمند تعریف پلت فرم آموزشی واحد است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم انتقال از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور در کشور اصرار کرد و اظهار داشت: آموزش عالی هم اکنون با حدود 85 تا 90 هزار هیأت علمی در رشته­ های گوناگون علمی افراد برجسته ای در خود دارد لازم است پلت فرم واحدی برای آموزش عالی تعریف شود.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در پنجمین نشست تخصصی چهاردهمین کنفرانس ملی و هشتمین کنفرانس بین المللی یادگیری و یاددهی الکترونیکی در ایران با اشاره به مباحث ارائه شده توسط سایر سخنرانان اشاره کرد: ما در دانشگاه‌ هران کرسی فرهنگ و فضای مجازی، دوفضایی شدن جهان را بر رویکرد جدیدی معطوف کرده­ ایم که در آن جهان مجازی را ادامه جهان واقعیت تلقی می­ کند.
وی ادامه داد: جهان مجازی هم اکنون در سطح پنجم وب تعریف شده که با اصطلاح Extended reality یا واقعیت گسترده مطرح می شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با توسعه سریع بستر وب حالا حوزه واقعیت یکپارچه را در بستر وب تجربه می­ نماییم، تاکید کرد: این سطح از توسعه به جایگاهی می رسد که تمام دارایی هایی جهان فیزیکی قابلیت انتقال به جهان مجازی پیدا کند به شکلی که حس تفاوت میان آن دو برای بشر چندان ملموس نباشد.
وی ادامه داد: پیشرفت فناوری در مسیری است که طی آن با ورود هولوگرام ها سبک جدیدی از عینیت بخشیدن به فضای مجازی و ایجاد واقعیت­ های مجازی در حل شکل­ گیری است و سایر قابلیت های مجازی نیز به دنبال آن در حال پیشرفت محسوسی است. بواسطه وب سعی شده تا قابلیت­ هایی که در عالم واقع و بوسیله دریچه چشم برای بشر محسوس و قابل درک می­ شود، در فضای مجازی نیز بازنمایی شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اشاره کرد: در کرسی فرهنگ و فضای مجازی تلاش بر این است که در درجه اول مقوله شناخت تقویت شود. ضعف در شناخت باعث شده که هزینه های ناخواسته بی شماری به وجود آمده و بهره ‍وری را خواهد کاست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: ما نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون وب سایت در جهان داریم که بیش از آنکه نشان­ دهنده توسعه­ یافتگی باشد، بیشتر نشان دهنده عدم شناخت است.
وی با تاکید بر اینکه مناسب بود بستر نظام آموزشی کشور تحت یک پلت فرم واحدی قرار می ­گرفت، تصریح کرد: بعنوان نمونه سامانه آموزشی شاد توانسته است تبدیل به یک پلت فرم شود چنانکه در لحظه و بطور همزمان دو میلیون و هفتصد هزار کاربر بدان متصل شده و ۱۶ میلیون کاربر عضو مرتبط دارد، ضمن آنکه توانسته محتوای کلیه کتب درسی مدارس را در بستر وب تنظیم کند و از طرف دیگر یک شبکه ارتباطی و همین طور یک شبکه رسانه ای آموزشی است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی اضافه کرد: شبکه ای مثل شاد سبب تامین عدالت آموزشی خواهد شد و فاصله کیفیت آموزش را به سبب سطح متفاوت معلمین کم می کند و بهترین کیفیت آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با طرح این مسأله که آموزش عالی کشور نیز نیازمند تعریف پلت فرم آموزشی واحدی است، اشاره کرد: آموزش عالی هم اکنون با حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار هیأت علمی در رشته­ های گوناگون علمی افراد برجسته ای در خود دارد که متعلق به تمامی علاقه­ مندان به آن حوزه هستند و با تمرکز بر بستر مدیریت واحد آموزشی در فضای آموزشی عالی می ­شد قدرت علم و فناوری بالایی را به دست آورد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش با ایجاد این پلت فرم ظرفیت گسترده ای پیدا کرده است که به دنبال آن تمامی دانش آموزان و معلمین توانسته ­اند با قابلیت های جدیدی مواجه شوند. هر چند این بستر هنوز با چالش هایی همچون چگونگی برگزاری امتحانات و مواردی از این قبیل همراه بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید مجدد روی مسأله «شناخت» اشاره کرد: وقتی تلقی فرد از فضای مجازی تولید آنالوگ است در نتیجه به دنبال تولید شخص­ محور، مکان محور و نهاد محور خواهد بود، اما اگر تلقی این باشد که فضای مجازی عبارت است از ظرفیت رقومی، قابل الگوریتم شدن و در عین حال با قابل بهره دهی و راندمان غیر مرکزی که امکان راندمان متمایل به بی­ نهایت را فراهم می آورد، سرمایه گذاری در این عرصه سودمند و اثر گذار تلقی می کند.
وی ادامه داد: پراکنده کردن سرمایه مالی در بین مؤسسات و حالات قبیله­ گرایی که در محیط آموزش عالی کشور شیوع پیدا کرده است، باعث شده تا ظرفیت­ های موجود پایمال شود و یک کار را به هزینه های گوناگون انجام دهیم. در محیط آموزشی جدید باید به دنبال پلت فرم یکپارچه قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از ظرفیت های موجود موثرتر استفاده نمائیم.
عاملی اضافه کرد: ما در کرسی دو فضایی شدن تلاش داریم منطق ارتباطی جهان دوم به جهان اول را به خوبی الگوپردازی نماییم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به عملکرد گوگل که دارای ارزش سرمای ه­ای در حدود یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار است، اشاره کرد: امروزه گوگل فقط بودجه تحقیق و کار (Research for Work) خود که همان تحقیق برای کار است را نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار قرار داده است. این محیط محمل تمرکز سرمایه گذاری برای پیشرفت و توسعه کشور در همه قلمروها همچون حوزه آموزش است.
وی ادامه داد: منطق استفاده از فضای مجازی فقط این نیست که بر روی قدرت مجازی شدن تمرکز نماییم و تلاش داشته باشیم لزوماً همه چیز مجازی شود بلکه برخی مواردی همچون امور در رابطه با تقویت خانواده، ارتباطات انسانی و... بایستی در محیط جغرافیای قبلی خود باقی بماند، چنانکه امروز در همه کشورهای پیشرفته دنیا مسئله "تنهایی" در غوغاسالار زندگی شلوغ شهری یک امر جدی است به شکلی که کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و انگلیس مجبور به تاسیس وزارت تنهایی شده اند.
دکتر عاملی افزود: تنهایی های ناشی از ظهور خانواده های طلاق، خانواده های تک سرپرست، کهنسالان، جوانان جدا شده از خانواده خصوصاً در گروه سنی به اصطلاح ضد که خارج از هنجار ارزشی گذشته زندگی می کنند و در سنین ۱۸ تا ۲۲ سال قرار دارند. در شرایطی که ما با پدیده نگران کننده مسئله آفرین تنهایی مواجه هستیم نیازمند تقویت نظام ارتباطی در درون خانواده و نظام خویشاوندی هستیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اظهار داشت: در این راه تشویق به فرزند آوری و حتی بازگشت به نظام خانواده گسترده اهمیت جدی دارد. تنهایی در یک سطحی تبدیل به یک بیماری ذهنی و شناختی می شود که جزء پدیده های جدید ناشی از ارتباطات ازراه دور مثل خرید الکترونیک، آموزش الکترونیک و الکترونیک شده همه مسیر زندگی است. خوب چه امری باید هوشمندی سازی شود و الکترونیک شود و چه اموری لازم نیست؟ این یک پرسش در درجه اول فرهنگی و در درجه بعدی اقتصادی و البته پرسش مبتنی بر تامین عدالت اجتماعی است.
دکتر عاملی افزود: یکی از اولویت­ های مهم در تحول آموزش این است که از آموزش مخاطب محور به آموزش کاربر محور منتقل شویم که طی آن کاربر از یک تولید کننده صرف تبدیل به یک کنشگر فعال گردیده است که با همکاری خود در پروسه آموزش یاد می­ گیرد.
وی ادامه داد: در نگاه به بستر فضای مجازی باید بر رویکرد دو فضایی تاکید داشت و توجه کرد که نگاه تک بعدی به فضای مجازی و کوشش برای آنکه همه چیز را به فضای مجازی متصل نماییم گرفتار اشکال خواهد شد و در این میان عنصر بسیار مهم توجه به بحث کیفیت زندگی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله در دستور کار قرار دارد تا برای هر یک از حوزه­ های آموزش عالی، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و نیز شرکت های دانش بنیان یک پلت فرم اختصاصی تعبیه نماییم که اجتماع آنها برای ایجاد یک شهر علم در بستر مجازی مفید واقع خواهد شد.
وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که محیط مجازی یک معماری سه عنصری است که عنصر موژولاریتی (modularity) آن ظرفیت شبکه ­ای بودن را فراهم می­ کند، عنصر لایه ­ای بودن (Layered) آن نظم طبقه بندی را در فضای مجازی به وجود می ­آورد و عنصر یکپارچه بودن (Integrated) که عناصر را به صورت معنادار کنار هم قرار می دهد.




1399/12/03
12:23:48
0.0 / 5
989
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵