كرمی:

رشد ۶۰ پله ای ایران در فاكتورهای جهانی نوآوری نمایانگر حركت كشور در راه پیشرفت است

رشد ۶۰ پله ای ایران در فاكتورهای جهانی نوآوری نمایانگر حركت كشور در راه پیشرفت است

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری از جایگاه مطلوب ایران در فاکتورهای جهانی نوآوری گفت.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به نقش نوآوری و صنایع خلاق در حرکت کشورها به سمت پیشرفت و توسعه پایدار اظهار داشت: میزان حرکت و موفقیت کشورها در راه نوآوری، قدر و جایگاه آنها را در نبرد تنگاتنگ فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان کشورهای جهان تعیین و تبیین می کند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، با بیان اینکه یکی از معیارهای گوناگون برای درک جایگاه رو به رشد ایران گزارش شاخص جهانی نوآوری است، اظهار داشت: سهم قابل توجه بازار کشورها از خلاقیت و نوآوری، معیار و شاخص اصلی در پیشرفت است و در این راه، پشتیبانی از نیروی انسانی متخصص و توسعه زیست بوم نوآوری نقشی سرنوشت ساز ایفا می کند.
کرمی ضمن اشاره به این که طبق گزارش شاخصهای جهانی نوآوری «Gii» قرار گرفتن ایران در جمع ۱۰۰ خوشه برتر علم و فناوری جهان، نشانی از پیشرفت نوآورانه و خلاق کشور است، افزود: گزارش اخیر شاخصهای جهانی نوآوری بار دیگر توانمندی علمی و فناورانه ایران به نمایش گذاشت و قرار گرفتن تهران در جایگاه نهم مناطق یا همان خوشه های برتر علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه نوظهور، نشان داد ایران در راه رو به جلوی نوآوری ها قرار دارد.



رشد قابل توجه ایران در شاخص ها
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، روند رو به رشد ایران در راه خلاقیت و نوآوری بر طبق گزارش شاخصهای جهانی نوآوری«Gii» در سالهای اخیر را نشان دهنده حرکت پرارزش کشورمان به سمت پیشرفت دانست و اضافه کرد: رشد درخور توجه جایگاه ایران در گزارش های سالهای اخیر شاخصهای جهانی نوآوری نشان دهنده ریل گذاری صحیح و اولویت بخشی به این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. به صورتی که شروع راه ایران در جایگاه ۱۲۰ جهانی قرار داشت و امروز در رتبه ۶۱ هستیم. موضوعی که ماحصل کار که این مساله نتیجه کار همه دانشگاه‌ ا شرکت ها دانش بنیان و استارتاپ ها است.»
بهبود روند پیشرفت کشور
کرمی ضمن اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری از بهبود وضعیت کشور در راه پیشرفت اظهار داشت: با عنایت به اهمیت نوآوری زیست بومی بوجود آمد تا شرکتهای دانش بنیان و خلاق بتوانند با کمک و همکاری تمامی بخش های زنجیره ارزش، از دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، شتاب دهنده ها، کارخانه های نوآوری، خانه ها خلاق و مراکز نوآوری، در جهان پر تب و تاب رقابت نوآورانه توانمندی های نوآورانه خودرا به جهان معرفی کنند.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با بیان اینکه گزارش شاخص جهانی نوآوری(Global Innovation Index) که هر ساله منتشر می شود، به وضعیت کشورها از حیث نوآوری با تاکید بر معیارها و مبناهای گوناگون می پردازد افزود: در این گزارش، فعالیت ها و تلاشهای ۱۳۱ کشور مورد بررسی قرار می گیرد. این کشورها بخش قابل توجهی از حرکت جهان را در برمی گیرند همین موضوع سبب شده است این گزارش ۹۰ درصد از جمعیت جهان و همین طور بیش از ۹۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را مورد تببین و تحلیل قرار بدهد.
کرمی همین طور بیان نمود: شاخص جهانی نوآوری از هفت شاخص تشکیل شده است که در دو دسته ورودی و خروجی دسته بندی شده اند. در دسته ورودی ها که نشان دهنده توانایی اقتصاد یک کشور به منظور انجام فعالیتهای نوآورانه است، ارکان نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت ها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار قرار دارند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه تصریح کرد: در گروه خروجی ها که ماحصل تلاشهای فعالیتهای نوآورانه کشورها را به نمایش می گذارد، خروجی های دانشی و فناورانه و خروجی خلاقانه مورد توجه قرار می گیرند. ایران در این شاخص، جایگاه ۱۲۰ جهانی را به خود اختصاص داده است؛ ایران در زیرشاخص های نهادی یعنی محیط سیاسی، محیط تنظیم گری و محیط کسب و کار به ترتیب در جایگاه ۱۰۶، ۱۱۷ و ۱۲۵ جهانی قرار گرفته است.


جایگاه خوب ایران در شاخص سرمایه انسانی و تحقیقات
کرمی اضافه کرد: طبق گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۲۰، ایران در شاخص سرمایه انسانی و تحقیقات که همیشه از نقاط قوت کشور در این گزارش به حساب می آید، در جایگاه ۴۶ جهانی ایستاده است. کشورمان در زیرشاخص تحقیق و توسعه، به رتبه ۴۸ جهانی صعود کرده است و در زیر شاخص تحصیلات جایگاه ۸۳ و در تحصیلات عالی رتبه هفت جهانی را قرار گرفت. همین طور ایران به جایگاه سوم جهانی در شاخص تعداد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی دست یافت.
به گفته دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، در شاخص زیرساخت ها، ایران در جایگاه ۶۹ قرار گرفته است. در زیرشاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه ۸۰ و در شاخص زیرساخت ها جایگاه ۳۱ سهم ایران از این رقابت جهانی است. در زیرشاخص پایداری زیست محیطی، ایران در رده ۹۲ جهان قرار گرفته است. کشورمان همین طور رتبه ۱۰ را در شاخص شکل گیری سرمایه ناخالص و همین طور رتبه ۳۹ در شاخص دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات را از ان خود کرده است.
رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یکی از شاخصهای مهم در گزارش GII توجه به پیچدگی بازار است که ایران در این شاخص، جایگاه ۱۰۸ جهانی را به خود مختص کرده است. ایران همین طور رتبه ۷۷ را در زیرشاخص اعتبارات کسب کرده و در تجارت، رقابت و اندازه بازار توانست جایگاه ۱۰۷ را به خود اختصاص دهد. ایران در زیرشاخص سرمایه گذاری، به رتبه ۱۱۵ جهانی رسیده است. هجدهمین کشور در شاخص مقیاس بازار داخلی در زیرشاخص تجارت، رقابت و اندازه بازار نیز یکی از دستاوردهای ایران است. در شاخص میانگین وزنی نرخ تعرفه واردات، ایران در جایگاه ۱۲۹ دنیا قرار دارد.


رتبه ۱۱۲ ایران در شاخص پیچیدگی کسب و کار
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن اشاره به اینکه ایران در شاخص پیچیدگی کسب و کار جایگاه ۱۱۲ جهانی را به خود مختص کرده است، اظهار داشت: در زیرشاخص های کاشاخصان دانشی و پیوندهای نوآوری به ترتیب رتبه ۱۰۳ و ۱۰۰ سهم ایران از شاخصهای جهانی نوآوری بود و در زیرشاخص جذب دانش، در بین ۱۰۰ کشور نخست دنیا جای دارد. در زیرشاخص پیوندهای نوآوری رتبه ۱۱۷ و در شاخص همکاری پژوهشی دانشگاه و صنعت ایران به رتیه ۱۲۲ رسید.
کرمی افزود: ایران در شاخص برون داد دانشی و فناورانه، در بین ۵۹ کشور نخست جهان جای دارد. در زیرشاخص تاثیر دانش و به جایگاه ۸۶ رسید و در زیرشاخص انتشار دانش نیز جایگاه ۱۱۷ جهانی را به خود مختص کرده است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با اشاره به اینکه ایران در زیرشاخص خلق دانش، در بین ۲۵ کشور برتر جهانی جای گرفته است، اضافه کرد: با کسب رتبه ۱۴ در شاخص تعداد درخواست های ثبت پتنت و جایگاه ۲۱ در شاخص مقالات علمی و فنی که در مجلات کارشناسی منتشر می شوند ایران به جایگاه مطلوبی در زیرشاخص خلق دانش دست یافت. در زیرشاخص تاثیر دانش، رتبه۱۱۵ سهم ایران شد.
کرمی ضمن اشاره به اینکه ایران در این شاخص، در بین ۴۸ کشور نخست جهان جای دارد، بیان نمود: در شاخص علامت های تجاری ثبت شده در دفاتر ملی و منطقه ای، ایران در جایگاه نخست جهان قرار دارد. در دارایی های ناملموس نیز در بین ۱۳ کشور برتر جهان جای گرفته است. ایران رتبه ۱۴ جهانی را در زیرشاخص در شاخص طرح های صنعتی ثبت شده به خود مختص کرده است. همین طور در زیرشاخص کالا و خدمات خلاقانه در رده ۱۱۴ و در خلاقیت های برخط با ۶ پله صعود به جایگاه ۷۱ جهانی رسیده است.



1399/11/21
22:44:37
0.0 / 5
947
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه‌ , شركت , صنایع
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵