آغاز تولید انبوه واكسن كرونا در شركت بركت

آغاز تولید انبوه واكسن كرونا در شركت بركت

به گزارش راستابلاگ قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی اعلام نمود: پیشبینی شده که ۲۵میلیون دوز تولید داخلی واکسن ایرانی کرونا تا اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ داشته باشیم.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصدو چهل و سومین جلسه ستاد شورای راهبری شورایعالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران دستور اصلی این جلسه را بررسی وضعیت و چالش های تولید و خرید واکسن کرونا دانست و اضافه کرد: این جلسه با حضور نمایندگان دستگاههای وزارت بهداشت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، موسسات واکسن سازی همچون رازی و پاستور، فرهنگستان علوم پزشکی و محققان این حوزه برگزار شد.
وی ضمن اشاره به مبحث جلسه اظهار داشت: تولید و خرید واکسن کرونا مبحث جلسه بود که برای هر کدام از روش ها (خرید و تولید داخل واکسن) نظراتی عرضه شد.
کبگانیان افزود: نخستین مبحث عرضه شده در این نشست عدم خرید واکسن از معدود کشورها بود که این امر در جهت پشتیبانی از سلامت آحاد ملت ایران صورت می گیرد؛ چون که بعضی از واکسن های ساخته شده در دنیا در فرم های ناشناخته ای هستند.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تکیه بر اینکه پشتیبانی از تولید ملی واکسن کرونا ضروری و این امر از وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور هم به حساب می آید، افزود: ازاین رو به دلیل اضطراری بودن تولید واکسن کرونا تولید این واکسن از چندین سال به یک سال تقلیل پیدا کرد و این درحالی است که تولید واکسن هایی همچون ابولا ۲۰سال و برخی بیماری های واگیر ۱۵سال به طول انجامیده است.
به گفته وی، سازمان های تایید کننده و ناظر به علت شرایط اضطراری فازهای تولید واکسن را به سرعت طی کردند، اما بعضی از کشورها همچون عربستان تاییدیه ملی صادر کرده است که این جای سوال دارد.
کبگانیان با بیان اینکه ۹ شرکت ایرانی ۶نوع واکسن را در ۴پلتفرم در حال تولید دارند، اظهار داشت: ایران تمام فناوری ها و پلت فرم های واکسن را دارد که بعضی از آنها در اسفند ۹۹ و برخی در خرداد ماه سال آینده در بعضی از فازها را خواهیم داشت.
به گفته وی، واکسن های تولیدی کشور مبتنی بر چهار پلت فرم "ویروس کشته شده"، "ناقل ویروسی"، "mRNA" و "پروتئین نوترکیب" است.
وی با اشاره به اینکه واکسن بر پایه ویروس کشته شده ایمن است، افزود: یکی از پلت فرم ها mRNA است که تمام ابعاد این نوع واکسن شناخته شده نیست و شرکت فایزر این واکسن را تهیه کرده که هنوز تمام ابعاد این پلت فرم معلوم نیست.
به گفته وی، واکسن بر پایه پلت فرم نوترکیب با همکاری کشور کوبا توسط محققان کشور تولید می شود.
کبگانیان افزود: پیشبینی می شود اگر مراحل را طی نماییم نه تنها واکسن سازهای رقابتی بخش خصوصی را خواهیم داشت، بلکه به صورت کلی تولید کننده های دارو با فناوری های نوین در کشور ظهور خواهند کرد.
وی افزود: تولید دارو با تکنولوژی سنتی بوده، ولی در این دوران مسائل تولید دارو با فناوری "های تک" مطرح گردیده است.
کبگانیان یکی از دستاوردهای تولید واکسن کرونا در کشور را فعالیت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی دانست و اظهار داشت: تا ۶ ماه آینده نه تنها واکسن های بخش خصوصی بلکه بخش دولتی هم خواهیم داشت.
وی ضمن اشاره به گلوگاه جدی تولید واکسن کرونا در کشور، اضافه کرد: یکی از گلوگاه های جدی ما اجرای فازهای بالینی و حیوانی است که به خوبی طی می شود و نگرانی ما در این نشست ورود به سمت تولید انبوه و صنعتی از یک تا ۲میلیون دوز به بالاست که این موضوعات در این نشست تاکید شد.

کبگانیان چالش دیگر محققان در تولید واکسن کرونا را دسترسی به تجهیزات دانست و اضافه کرد: به علت تحمیل تحریم ها ضد کشور توسط برخی کشورهای دشمن دسترسی به برخی دستگاه ها را نداشتیم، ولی این تحریم ها سبب شد که شرکتهای دانش بنیان خوبی به این مورد ورود پیدا کنند.
وی با تکیه بر اینکه حالا مشکل تأمین دستگاه برای تولید واکسن نداریم، اظهار داشت: گزارشی در این حوزه از جانب موسسه برکت اعلام گردید که تولید انبوه واکسن را در چند روز اخیر آغاز کردند که با استفاده از دستگاههای داخلی بوده است.
کبگانیان با اشاره به اینکه خرید پر خطر به مصلحت ملت نیست، تصریح کرد: تأمین ۱۶.۸ میلیون دوز از کواکس یکی از برنامه ها است و شرط خرید این است که مبتنی بر پلت فرم فایزر نباشد.
وی اضافه کرد: پیشبینی شده که ۲۵میلیون دوز تولید داخلی واکسن ایرانی کرونا تا اردیبهشت و خرداد داشته باشیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر خرید ۱۶.۸ میلیون دوز بناست که ۲۵.۵ میلیون دوز واردات دیگر از شرکت دیگر که مبتنی بر پلت فرم فایزر نباشد، در پیش گرفته شود که پوشش خوبی برای سنین مختلف خواهد داشت.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: انواع این واکسن برای سنین مختلف و زمینه های مختلف سفارش می شود.
کبگانیان با اشاره به اینکه این جلسه چهار مصوبه داشت، اظهار داشت: نخستین مصوبه در مورد توجه مجلس و دولت به تولید واکسن است که اعتبار ویژه ای برای این منظور باید در نظر گرفته شود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از فاز سوم انسانی دیگر مصوبات ما در این نشست بود.
وی ضمن اشاره به سومین مصوبه در این نشست اظهار داشت: انجام کار پژوهشی در زمینه ساخت و تولید ویروس های صنعتی و بررسی خطرات ریسک آن برای آینده بشریت بود که به مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت واگذار شد.

وی افزود همینطور مقرر شد این مرکز ظرف سه ماه آینده گزارش این پژوهش را به ما اعلام نماید.
کبگانیان اظهار داشت: البته مطالعاتی در این حوزه انجام شده، ولی ما به این مطالعات متکی نیستیم و باید بیشتر از این ها بررسی شود.
وی افزود: چهارمین مصوبه این جلسه پیوست رسانه ای است و به نظر می آید برخی اخبار رسانه های داخلی و هجمه های رسانه ای در زمینه تولید، خرید، عدم خرید واکسن وجود دارد که این مورد احتیاج به پیوست رسانه ای برای تولید و خرید واکسن کووید ۱۹ دارد.
به گفته قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، تهیه پیوست رسانه ای به ستاد مهندسی فرهنگی در شورایعالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است که به تصویب این ستاد می رسد و این سند برای ستاد راهبری قابل استناد و استفاده خواهد بود.




منبع:

1399/10/30
22:45:58
0.0 / 5
1038
تگهای خبر: دستگاه , سازمان , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳