رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی:

جهاد دانشگاهی بخشی از نیازهای جنگ را با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان رفع كرد

جهاد دانشگاهی بخشی از نیازهای جنگ را با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان رفع كرد

آذربایجان شرقی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با تکیه بر این که جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس بخشی از نیازهای جنگ را با استفاده از ظرفیت جوانان و دانشگاهیان جامعه برطرف کرد، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با استفاده از خلاقیت جوانان و پشتوانه ی آن، طرح تولید بخشی از مهمات را به دانشگاه تبریز ارائه نمود.


دکتر جعفر محسنی در اولین یادواره شهدای جهاددانشگاهی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه رهبری فرزانه، کشوری را به حرکت درآورد تا ملتی را از استبداد نجات دهد، اظهار نمود: با شروع انقلاب و پیروزی های چشم گیر، این امر برای بیگانگان و دشمن غیرقابل تحمل شد، بر همین مبنا بلافاصله جنگ های کردستان افتتاح شد تا این قافله ی عظیم از حرکت بازماند.
وی افزود: با شروع جنگ نابرابر بین ایران و عراق، دشمن می خواست به هدف خود یعنی نابودی جمهوری اسلامی برسد، ازاین رو جهان ضد کشور ما قد علم کرد تا رهبر فرزانه و خداجوی این امت را از حرکت بازدارند، اما هیچ یک از نقشه ها و شیطنت های دشمنان موفق نشد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان با بیان اینکه دشمن مبادرت به تحریم همه جانبه ضد کشورمان کرد، خاطرنشان کرد: حتی از ورود سیم خاردار به کشور در دوران جنگ جلوگیری شد. در مقابل این اقدام دشمن، چاره ای جز ورود دانشگاهیان و مغز متفکر جامعه برای مقابله با دشمنان وجود نداشت.
وی ادامه داد: نهادهایی که برخاسته از بطن انقلاب بودند در مقابل دشمنان وظیفه ی سنگین تری برعهده داشتند، هدایت دانشجویان داوطلب به جبهه ها یکی از نقش های جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس بود، ولی این اقدام کافی نبود؛ چون که نیازهای اساسی جنگ بیشتر از این بود.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با درخواست از دانشگاه‌ بریز و با کمک سپاه عاشورا، راه اندازی کارگاه تولید خمپاره را پیشنهاد کرد که با تلاشهای انجام گرفته ی مسؤلان، این امر تحقق یافت و مقرر شد دانشگاه تبریز کارگاه هایی که در طول ساعات روز برای آموزش دروس و کارهای عملی مورد استفاده ی دانشجویان قرار می گرفت را پس از اتمام درس برای تولید مهمات مورد استفاده قرار دهد تا بخشی از نیازهای جبهه های جنگ از این طریق تامین گردد.
وی افزود: تولید مهمات در دانشگاه، اقدام مبارکی بود، چون که در آن حلقه ی مفقوده ی ارتباط بین صنعت و دانشگاه حاصل شد و علم و صنعت در کنار هم در محدوده ی زمانی کوتاهی منجر به تولید انبوه مهمات شد.
وی با بیان اینکه این امر برای بیگانگان قابل قبول نبود که دانشجویان کشورما در شرایط تحریم توانستند روی پای خود بایستند و تسلیحات نظامی تولید کنند، اظهار داشت: متاسفانه خیانت برخی سبب شد این کارگاه که نمود عملی اقتصاد مقاومتی بود، مورد هدف دشمن قرار بگیرد.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان با تکیه بر این که بمباران کردن دانشگاه در هیچ کدام از کشورهای دنیا حتی در طول جنگ جهانی مشاهده نشده است، اظهار داشت: دانشگاه مرکز علم است نه مرکز نظامی، دشمن با استفاده از خیانت خائنان داخلی، دانشگاه را مورد هدف قرار داد و با بمباران این مرکز تولید را به مشهد الشهدا تبدیل کرد.
وی بیان نمود: دانشجویانی که پس از اتمام درس در کارگاه حضور می یافتند و تا پاسی از شب، عاشقانه و داوطلبانه به تولید تجهیزات نظامی می پرداختند، مورد هدف دشمن بودند، متاسفانه دشمن طی برنامه ریزی های دقیق این کارگاه را مورد هجوم نظامی قرار داد و در آن شب غمناک ۲۲ نفر از دانشگاهیان به شهادت رسیدند.
محسنی تصریح کرد: فرهنگ ایثار، خلاقیت و تولید سبب شده جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط تحریم از جانب دشمنان هم روز به روز در حوزه های علمی شکوفاتر شود و گام های بلندی در حوزه های علوم نوین بردارد.
وی با اشاره به اینکه به اذعان دانشمندان کشورهای اسلامی، ۴۰ سال تحریم سبب قوت و قدرت جمهوری اسلامی در کل منطقه شده است، اظهار داشت: تحریم ها، عملا جز صدمه رساندن به قشر ضعیف و مردم هیچ فایده ای نداشته و با شکست روبرو شده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم روزی برسد که همه دانشگاهیان به این باور برسند که ما می توانیم در داخل کشور بر تمامی مشکلات غلبه نماییم.



1399/10/27
13:08:15
0.0 / 5
728
تگهای خبر: دانشگاه‌ , سازمان , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱