معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأكید كرد

تبیین گفتمان سردار سلیمانی در برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی

تبیین گفتمان سردار سلیمانی در برنامه های فرهنگی جهاد دانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: تلاش می نماییم در برنامه های معاونت فرهنگی مانند کتاب سال دانشجویی، پایان نامه سال دانشجویی، بخش ویژه ای را به مکتب حاج قاسم و گفتمان سازی در این خصوص اختصاص دهیم. معتقدم قشر دانشجو می تواند به خوبی این گفتمان را تبیین کند، برای اینکه تأثیرات این گفتمان همیشگی و باقی خواهد ماند.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر عیسی علیزاده در افتتاحیه همایش علمی – دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که در اولین سالگرد شهادت سردارسلیمانی و به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با سخنرانی شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی و ارائه 10 مقاله دانشجویان داخلی و بین المللی از بامداد امروز و به صورت آنلاین شروع به کار کرد، در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی اظهار داشت: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در ضمن سال جاری و سالهای گذشته، توجه ویژه ای به حوزه هویت، مفاخر و شخصیت های تأثیرگذار کشور در حوزه های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته و برنامه های مختلفی در این راستا برگزار کرده است. همزمان با شهادت سردار سلیمانی، شورای سیاست گذاری در معاونت فرهنگی تشکیل و تصمیم گرفته شد تا رویدادی علمی- فرهنگی با رویکرد دانشجویی اجرا شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: این رویداد ملی- دانشجویی چند خاصیت دارد که آنرا از سایر رویدادها متمایز می کند. از شروع شهادت سردار سلیمانی، در خبرگزاری های ایسنا و ایکنا کارهای ویژه ای چه در جهت پوشش برنامه های برگزار شده در سازمان ها و مراکز دیگر و چه در حوزه تولیدات چندرسانه ای انجام شد؛ همین طور مراسم رونمایی از آثار تولید شده درباب سردار سلیمانی داشتیم. اما اهتمام سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی بر این بود که این رویداد ملی- دانشجویی را باتوجه به تدوامی که خواهد داشت، با رویکرد دانشجویی تبیین کند و ضمن توجه به کارهای علمی- پژوهشی که درباب شهید سلیمانی صورت می گیرد، به موضوعات چندرسانه ای، ادبی و هنری و تولید محصول نیز بپردازد.

علیزاده اشاره کرد: تلاش می نماییم در سایر برنامه های معاونت فرهنگی مانند کتاب سال دانشجویی، پایان نامه سال دانشجویی، بخش ویژه ای را به مکتب حاج قاسم و گفتمان سازی در این خصوص اختصاص دهیم. معتقدم قشر دانشجو می تواند به خوبی این گفتمان را تبیین کند و تأثیرات این گفتمان همیشگی باقی خواهد ماند.

اثرگذاری نگاه علمی به شخصیت سردار سلیمانی روی نسل جوان کشور

دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد شهید سردار سلیمانی اظهار داشت: بی شک شهید سلیمانی با رشادت های خود، برگ زرینی در تاریخ همیشه جاودان ایران رقم زد و چراغی برای همه عاشقان راه حق و حقیقت شد.

وی اضافه کرد: پیشرفت و تعالی یک کشور در گرو وجود و تربیت روحیه ایثار و شهادت است که به نوعی، انسجام بخش بوده و وفاق ملی را تحکیم می کند. باتوجه به سرمایه بزرگی که در شخصیت شهید سلیمانی وجود داشت، این مسئله را به عینه در جامعه شاهد می باشیم و امیدواریم که این گرمای روح افزا و انسجام بخش که یکی از پایه های اصلی و کلیدی امنیت هست، همچنان استواری داشته باشد.

غفاری تاکید کرد: از مجموعه بزرگ علمی- فرهنگی جهاد دانشگاهی که که همیشه از بدو تأسیس تا امروز نسبت به مسائل فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور، حساسیت و توجه ویژه ای داشته است، تشکر و قدردانی کنم. خصوصاً از مجموعه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی که همیشه در کنار دانشگاه‌ ا و مراکز آموزش عالی کشور در عرصه های مختلف حضور داشته و در زمینه گسترش، ترویج و تولید آموزه های مهم در عرصه فرهنگی و اجتماعی همیشه حامی و راهگشا بوده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: صحبت کردن درباب شخصیت، سیره و مسیری که شهید سلیمانی طی کرده است، بسیار دشوار بوده و واجد خاصیت ها و صفات عدیده ای است که باید به آنها پرداخته شود.

غفاری اضافه کرد: امنیت امروزه بعنوان یک خیر عمومی شناخته می شود که همه جوامع به آن نیاز دارد. نه فقط جامعه امروز، بلکه در تاریخ هم وقتی سراغ دوره های مختلف تاریخی می رویم، هر دوره ای که از امنیت بالاتری برخوردار بوده است، در آن دوره شاهد درخشش و دستاوردهای بیشتری هستیم. امروز در بحث امنیت، نه فقط ایران بلکه منطقه خاورمیانه به صورت ویژه و خاص مدیون سردار سلیمانی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تاکید کرد: سردار سلیمانی بعنوان یک شخصیت فراگیر، شخصیتی که همه لایه های جمعیتی خودرا به صورتی در او پیدا می کنند و به همین جهت، ایشان یک سرمایه بزرگ شمرده می شود. مجموعه های فرهنگی اقدامات خوبی در زمینه معرفی این شخصیت انجام داده اند، اما درعین حال باید توجه داشته باشیم که عمل و فعالیت ما بر این سرمایه بیفزاید، نه اینکه خدای نکرده سبب صدمه ای شود و دراین زمینه، مسئولیت خطیری بر دوش مجموعه های فرهنگی کشور قرار دارد. جهاد دانشگاهی کار بسیار بهادار ای انجام داده و این رویداد ملی- دانشجویی را با نگاه علمی ترتیب داده است که بطور قطع می تواند روی نسل جوان کشور اثرگذار باشد.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی را بعنوان پاسدار و شخصیتی که بیشترین سهم را در بحث امنیت کشور داشته است، می شناسیم. امنیتی که همیشه مدنظر خیرخواهان کشور بوده است و اگر به متون دینی خودمان هم مراجعه نماییم، اهمیت مسئله امنیت را مشاهده می نماییم. با ظهور اسلام و بعثت پیامبر اکرم (ص)، میان قبائل عرب که با هم در جنگ بودند، اخوت، برادری و صلح و امنیت برقرار شد. در کلام امام علی (ع) نیز این مساله مطرح گردیده است که هیچ نعمتی برتر از نعمت امنیت نیست.

غفاری اضافه کرد: امروزه در سطح جهان، در دپارتمان ها و مراکز علمی دنیا، بحث امنیت یک بحث کلیدی است که در دو بخش امنیت سخت و امنیت نرم مطرح می شود. آنچه امروزه مدنظر است این است که باید به هر دو بخش به صورت توامان توجه کرد. پایه و ریشه امنیت نرم در حوزه فرهنگی است. شهید سلیمانی گرچه در درجه اول یک فرد نظامی است، اما توانست با نوع نگاهی که به مسائل و جامعه داشت، این دو وجه امنیت سخت و نرم را با هم ترکیب کند.

وی تاکید کرد: بطور قطع در مواجه با دشمن به امنیت سخت نیاز است، اما امنیت نرم و به دست آوردن دل آحاد جامعه موضوع بسیار کلیدی است و به همین خاطر از شهید سلیمانی بعنوان سردار دلها یاد می شود. دیدن لایه ها و بخش های مختلف جمعیت، نداشتن دید محدود، داشتن سعه صدر و قدرت تحمل بالا، کار کردن با مجموعه های مختلف به رغم داشتن دیدگاه های متفاوت، از خاصیت های ممتاز شهید سلیمانی بود که ایشان را به یک سرمایه نمادین و قهرمان ملی برای کشور تبدیل نموده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: چنین رویدادی که این فرصت را برای عالمان و دانشجویان فراهم می آورد تا از دریچه علمی و پژوهشی به شخصیت و اثرگذاری شهید سلیمانی بر جامعه ورود پیدا کنند، فرصت بی بدیلی خواهد بود و این امکان را فراهم می آورد تا با یک نگاه گسترده و علمی، این شخصیت مورد توجه قرار گیرد و تولیدات این رویداد نیز بطور قطع می تواند برای جامعه علمی و فرهنگی کشور اثرگذار باشد.

ارکان چهارگانه مکتب حاج قاسم سلیمانی

دکتر فرزاد جهان بین به ارکان اساسی مکتب حاج قاسم اشاره و تاکید کرد: رکن اول مکتب شهید سلیمانی، اصل نظام است. بحث دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی جزو خط کشی های فکری است که شهید سلیمانی بر آن تاکید داشت. رکن و شاخص دوم، بحث ولایت فقیه است که ایشان همیشه بر آن تاکید مکرر داشتند و با اشاره به صحبت حاج قاسم سلیمانی، اصل اساسی نگاه دارنده نظام، ولایت فقیه است.



معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: بحث فداکاری برای مردم ذیل نظام ولایت، بدون خط کشی های سیاسی، رکن سوم مکتب حاج قاسم است. ایشان همانطور که در بحث های حکمرانی قائل به انقلابی گری و غیرانقلابی گری بودند و شرط احراز مسئولیت در انقلاب اسلامی را بحث انقلابی گری می دانستند، در میان مردم این خط کشی را قبول نداشتند. پس خودی و غیر خودی در میان مردم وجود ندارد، اما حتما قائل به این بودند که خودی و غیرخودی در احراز مسئولیت ها وجود دارد.

جهان بین، رکن چهارم مکتب حاج قاسم را بحث مقاومت عنوان نمود و اضافه کرد: شهید سلیمانی قائل به این مسئله بودند که جز در سایه مقاومت و ایستادگی با تدبیر، نمی توان دشمن را عقب نشاند. بعنوان مثال، در بحث حضور و دفاع از سوریه اعتراضاتی مطرح بود، اما منتقدان نافذالبصیره نبودند و این مساله را تفکیک نمی کردند که در وضعیت فعلی مسئله ای وجود دارد که اگر مدیریت نشود، چه عواقبی برای کشور خواهد داشت. در بحث اینکه چرا وارد سوریه شدیم، شهید سلیمانی چند مسئله را دراین زمینه مطرح نمودند که حل آنها از راه دیپلماسی نا ممکن است. وقتی منطق طرف مقابل این است که شما از لحاظ دینی واجب القتل هستید، آیا امکانی برای دیپلماسی وجود دارد؟ اینجا جهاد نیاز است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: حاج قاسم قائل به این بود که مقاومت می تواند پیروزی به همراه داشته باشد. اعتقاد به این مساله داشتند که مقاومت نکنیم، هر قدمی که ما عقب نشینی می نماییم، دشمن یک قدم جلوتر خواهد آمد. حتی اگر مقرر است مذاکره ای صورت بگیرد، باید به پشتوانه ایستادگی و مقاوت باشد که اگر این طور نباشد، دشمن هر روز درخواست فزاینده ای خواهد داشت و ما مجبور به عقب نشینی می شویم. به تعبیر پیامبر مکرم اسلام (ص)، خداوند صلح و عزت را در نوک پیکان ها و تیزی شمشیرها قرار داده است، یعنی اگر صلحی هم مقرر است به دست بیاید، باید در سایه اقتدار، و نه در سایه گفتمان خواهش و التماس و حل مسئله به هر قیمتی حاصل شود.

جهان بین اشاره کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نیز ویژه برنامه هایی تدارک دیده است که عمدتاً از جنس برنامه های علمی و تبیین مکتب حاج قاسم است و هر میزان این گفتگوها و نشست ها تقویت شود، به نشر و تثبیت اندیشه های حاج قاسم کمک خواهدنمود.






1399/10/14
01:16:05
0.0 / 5
1003
تگهای خبر: بین المللی , دانشگاه‌ , رونمایی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳