در نشست روسای دانشگاه ها با مسئولان وزارت علوم؛

اعلام مهم ترین اهداف اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی

اعلام مهم ترین اهداف اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی

به گزارش راستابلاگ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ˮتمرکززداییˮ و ˮشبکه سازیˮ را از مهمترین اهداف اجرای طرح مدیریت استانی دانست و اظهار داشت: هم افزایی موسسات آموزش عالی، مشارکت آنها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و همین طور متناسب سازی و متوازن کردن توسعه موسسات همچون مواردی است که به کمک شورای مدیریت استانی اتفاق خواهد افتاد.


به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در نشست روسای دانشگاه‌ ا و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که امروز (سه شنبه) به صورت مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: طرح مدیریت استانی آموزش عالی، مبتنی بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباب طرح آمایش نظام آموزش عالی است که در سال ۱۳۹۵ برای اجرا به وزارت علوم ابلاغ گردیده است.
وی ادامه داد: این طرح حاوی ۸ زیرطرح است که شامل منطقه بندی، مدیریت منطقه ای، ساماندهی موسسات آموزش عالی، متناسب سازی رشته ها با نیازها، ماموریت گرایی، نظام جامع آموزش های فنی و مهارتی، نظام جامع سنجش و پذیرش و ارتقای کیفی و رتبه بندی موسسات آموزش عالی است که هر کدام از این طرح ها متناسب با ماموریتی که معاونت های مختلف وزارت علوم دارند، در حال اجراست.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: طرح منطقه بندی و مدیریت منطقه ای که در حوزه های مختلف در مورد آن کار شده است، بعد از برگزاری جلسات متعدد، نهایتاً قرار شد که اگر در مقیاس استانی اجرا شود موثرتر خواهد بود و در تقسیمات جغرافیایی نیز چون به صورت استانی دیده شده است، مشکلی در اجرا پیش نخواهد آمد؛ چونکه وظایف جدی و سنگینی بر دوش مدیریت منطقه ای گذاشته خواهد شد.
دکتر رحیمی افزود: در طرح مدیریت استانی آموزش عالی که برخی وظایف بطور کامل به استان واگذار خواهد شد، مدیریت اجرای طرح بر عهده دانشگاه های بزرگ مرکز استان خواهد بود و البته در بعضی استانها که دانشگاه ها هم وزن هستند، مدیریت به صورت دوره ای صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به توجه وزارت علوم به ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه و استقلال دانشگاه ها به سبب اداره شدن به صورت هیئت امنایی اظهار داشت: این استقلال و خودگردانی عملاً در خیلی از موارد به مفهوم واقعی عملیاتی نمی شد، شاید همین طرح مدیریت استانی زمینه ای فراهم نماید که در قسمتی از وظایفی که در درون وزارتخانه و یا فرا وزارتخانه ای در حال پیگیری است، این استقلال و خودگردانی اتفاق بیفتد.
دکتر رحیمی افزود: از دیگر مزایای اجرای طرح مدیریت استانی آموزش عالی، می توان به کاهش بروکراسی اداری، تبادل تجربیات باارزش دانشگاه ها در سطح کشور، عدم ایجاد ساختارهای گوناگون و اضافی و در عین حال حفظ استقلال دانشگاه ها اشاره نمود.
وی اشاره کرد: در این بین ممکنست چالش هایی هم وجود داشته باشد و نقطه ضعف هایی که باید در امتداد برطرف نمودن آن خود دانشگاه ها تلاش نمایند. البته ما هم باید زمینه اجرای طرح را به نحو مطلوب فراهم نماییم. پس اطلاع رسانی دقیق و فرهنگ سازی در این راستا بسیار اهمیت دارد که الان در حال انجام همین موضوع هستیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت بازبینی و اصلاح فرآیندها گفت: واگذاری امور به استانها به صورت تدریجی و به مرور باتوجه به میزان آمادگی دانشگاه های استان، اتفاق خواهد افتاد. حتی ممکنست لزوماً همه موارد تفویض شده به دانشگاه ها در همه استانها یکسان نباشد.
دکتر رحیمی به بهره گیری از ظرفیت های فراقوه ای نیز اشاره ای کرد و اظهار داشت: بعد از فراهم شدن بستر اجرائی این طرح، می توان از این ظرفیت نیز بهره برد و نهادهایی که فراتر از وزارت علوم فعالیت می نمایند مجاب شوند که مدیریت های استانی در تصمیم سازی ها نقش اساسی داشته باشد.
وی از روسای دانشگاه ها درخواست نمود ضمن تسریع در انتصاب رئیس دبیرخانه اجرای طرح مدیریت استانی، با در نظر گرفتن توانمندی، تجربه بالا، با انگیزه بودن و نداشتن هیچ مسئولیت اجرائی دیگری به جز حوزه آموزش و پژوهش، دبیرخانه را با در نظر گرفتن حداقل امکانات در دانشگاه مرکز تشکیل دهند و ساختار آنرا مشخص کنند. الزامی هم ندارد که همه مسئولیت ها در همان دانشگاه مادر دیده شود، بطور مثال می توان کارگروه های تخصصی را در دانشگاه های عضو تشکیل داد. در طراحی ساختار همه ظرفیت ها و قابلیت های آموزش عالی دیده شود و به شکلی باشد که یک تقسیم کار استانی صورت بگیرد و همه ظرفیت های فناوری و پژوهشی استان مدنظر باشد شامل اینکه حضوری یا غیرحضوری باشند مثل دانشگاه پیام نور، فنی وحرفه ای و یا دانشگاه های آزاد اسلامی و غیردولتی باشند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: طرح ساماندهی، یک طرح گذرا و موقت است که امیدواریم تا اختتام امسال انجام شده و اختتام یابد اما طرح مدیریت استانی در دراز مدت وجود دارد و همیشه اجرا خواهد شد و این دو باهم تفاوت دارند. آنچه که در این بین اهمیت دارد، ارتقای کیفیت در سیستم آموزش عالی است خصوصاً تاکید بر روی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و حضوری وابسته به وزارت علوم است؛ چونکه این موسسات فاکتورهای ما از نظر کیفیت هستند و درجه اهمیتشان بالاتر است. پس انتظار داریم یک مشارکت وسیع در ارتقای کیفیت در استانها صورت گیرد و در این راستا کارگروه تخصصی تشکیل گردد.
وی اشاره کرد: موسسات تابعه و یا موسساتی که بعداً در اثر ساماندهی ملحق می شوند، باید از همان استانداردهایی برخوردار باشند که دانشگاه مادر برخوردارست. اعتقاد بر این است که رشته هایی که از نظر کیفیت بسیار پایین هستند، متوقف شوند و البته نه به شکلی که آن موسسه تعطیل شود. بلکه رشته های فعال را از نظر زیرساخت ها، تجهیزات، هیئت علمی و.... تقویت نماییم. در طرح آمایش هیچ موسسه آموزش عالی حضوری وابسته به وزرات علوم تعطیل نمی گردد، هیچ عضو هیئت علمی یا کارمند غیرهیئت علمی بیکار نمی گردد بلکه از همه توانمندی ها استفاده می شود و فقط استانداردهای مراکز ملحق شده بالاتر می رود..
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اشاره کرد: در این طرح مدیریت استانها به دو دسته وظایف درون استانی و ملی تفکیک می شود، بطور مثال ماموریت گرایی و متناسب سازی رشته ها با نیازها دو مورد از طرح های اصلی طرح آمایش و ساماندهی است که پیشنهاد می شود برای هر کدام یک کارگروه ویژه در استان تشکیل گردد و لزوماً کار از استان آغاز شود که بعضی از آنها می تواند در همان استان تصویب و اجرا شود و برخی هم در سطح وزارت و یا نهادهای فراوزارتی تایید و اجرا شوند و یا مشارکت در تاسیس آزمایشگاه های استانی، مشارکت در تاسیس مراکز رشد و پردیس های علم و فناوری را تا جایی که قانون اجازه می دهد به استان واگذار خواهیم کرد. البته در این راستا چالش های عملیاتی نیز همچون ناهمگنی موسسات، توجه به اختیارات موسسات و هیئت های امنا وجود دارد که باید با مدیریت صحیح و هوشمندانه رفع گردد که اگر شالوده محکمی از این طرح ایجاد شود، باقیات صالحاتی خواهد بود از این دوره سیستم آموزش عالی کشور که در دوره های بعد نیز بهره آنرا خواهند دید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، او در آخر اظهار داشت: طرح آمایش و جمعیتی کلی استانها که به صورت جامع توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است در دسترس استان هاست و نکته دیگر اینکه در تقویت رشته ها باید دیدگاه استانی باشد و با در نظر گرفتن استعداد استان باید کار صورت گیرد. در هر بخشی که قابل واگذاری باشد حتما واگذار می شود اما در بعضی موارد محدودیت قانونی وجود دارد و باید دبیرخانه شورای عالی عتف تصویب کند.




منبع:

1399/10/09
23:53:16
5.0 / 5
776
تگهای خبر: تخصصی , دانشگاه‌ , سازمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵