با قصه ها و غصه های كرونا

با قصه ها و غصه های كرونا

بوشهر كتاب «با قصّه و غصّه كرونا» به زبانی ساده و شیوا و با بهره بردن از آخرین مراجع معتبر علمی جهت راهنمایی بیماران، خانواده ها و عموم مردم نوشته شده و با بهره بردن از عناصر زیبایی شناسی مانند مینیاتورهای ایرانی، ضرب المثل ها و... طراحی و به رایگان به مردم ایران تقدیم شده است.


مطالب کتاب حدودا به تمامی سوالات و ابهامات جامعه درباب بیماری کووید-۱۹ به زبانی ساده و شیوا و در عین حال علمی پاسخ می دهد و سفارش های آن خصوصاً در مورد تغذیه بیمار بسیار مفید و علمی است.
به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، در صفحات ابتدایی این کتاب که توسط دکتر سید حمیدرضا قادری نوشته شده آمده است “این کتابچه قرار نیست راهکار درمانی به شما معرفی کنه. درمان فقط و فقط بر عهده پزشک معالج شماست. مجهولات ما درباره بیماری کرونا، بیشتر از دانش ماست؛ ولی هر روز داریم بهتر و آگاه تر میشیم. کسی در دنیا وجود نداره که همه چیز رو درباره این مریضی بدونه و این یه جنگ تن به تن و سنگر به سنگره. باید به هر قیمت و شکلی شده تاب بیاریم. مهم کاهش سرعت همه گیری این ویروسه تا کادر درمان نفس بگیرن، دولت ها خودشون رو جمع کنن و دانشمندها بتونن نقشه ژن ویروس رو بکشن تا دخلش رو بیاریم. پس طاقت بیار رفیق!"
"ماه دسامبر سال ۲۰۱۹، درست دمدمای سال جدید میلادی، اخبار و تصاویری از شهر ووهان در منطقه هوبی کشور چین به بیرون درز کرد از آدم هایی که مبتلا به یک ویروس جدید شدن. ویروسی که به سرعت در منطقه انتشار پیدا کرد و منجر به ایجاد اپیدمی در سراسر کشور چین شد و بعد همه جای دنیا رو طوری درنوردید (به جز منطقه قطب جنوب) که در ماه فوریه سال ۲۰۲۰، همون ۳ بهمن ماه سال ۱۳۹۸، درست کمتر از دو ماه بعدِ اپیدمی در چین، سازمان بهداشت جهانی اعلام نمود. جهان مبتلا به پاندمی شده: یعنی عالم گیری یک بیماری."
در ادامه بخش هایی از این کتاب و روایت های زیبای آن آمده است:
اعضای این خانواده ویروسی علاقه زیادی به لونه سازی و خونه سازی در ریه ها دارن و تقریباً در بیشتر موارد، نخستین جایی رو که درگیر میکنن راه های هوایی شماست که مهم ترینش ریه هاست. ریه ها با آلودگی به این ویروس تخریب میشن. نفوذپذیری رگ های ریه افزایش پیدا میکنه و موجب نشت مایعات از مویرگ ها به فضاهای تنفسی میشه. همزمان ممکنه ویروس مثل اسب تروآ راه و جاده رو برای باکتری های فرصت طلب باز کنه و اونا هم بیان و توی ریه شما خیمه بزنن و در نتیجه ریه ها که محلی برای اکسیژن رسانی به خون هستن، پر میشن از خون و عفونت و مایعات و توی این شکرآب ناخوشایند، تنها چیزی که تبادل نمیشه، اکسیژنه. سطح اکسیژن خون در گردش که جهت زندگی ما حیاتیه، پایین میاد و بیمار به تنگی نفس و سرفه گرفتار میشه و در مراحل نهایی گرفتار نوعی خفگی از داخل میشه. در کنارش ممکنه عفونت از راه دیواره های لطمه دیده ریه و هر جای نفوذپذیر دیگه به داخل بدن راه باز کنه و بقیه اعضای حیاتی بدن مثل قلب، مغز، کلیه و کبد رو هم درگیر کنه و با چیز خطرناکی روبه رو بشیم که چالش درمان در پزشکیه: شوک عفونی سراسری.
این وسط ویروس ها یک قابلیت خاص و نگران کننده هم دارن؛ همون چیزی که تا کنون مانع شده بتونیم ویروسی مثل HIV رو که عامل بیماری ایدزه، درمان نماییم یا برای برخی ویروس ها واکسن تهیه بشه. اون چیه؟ قابلیت جهش پذیری در ژن ها که موجب میشه ویروس تغییر چهره بده و سیستم ایمنی ما نتونه خوب اون رو شناسایی و محو کنه. این توانایی در ویروس کرونای ۲۰۱۹ یا عامل بیماری کرونای این روزها هم وجود داره. به هر حال با دشمنی حقیر در ابعاد ولی نابه کار در روش و منش روبه روییم که بسیار ضعیفه ولی اگر بتونه نفوذ کنه و تکثیر بشه و آدمی هم با ناپرهیزی و اضطراب بهش کمک کنه، این توانایی رو داره که مثل موریانه بی سروصدا اونقدر بخوره و بجوه و وقتی صداش در بیاد که دیر شده.
ترسناکه؟ البته چیزهای ترسناک تری از کرونا در زندگی وجود دارن. ولی بجای ترس، بهتره هوشیار باشیم و باخبر.
در حال حاضر اطلاعات موجود به ما میگن بیماری کرونای ۲۰۱۹، از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی در چین شروع شده. چیزی حوالی آذر و دی ماه شمسی و برای نخستین بار به صورت رسمی، ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۸ اعلام گردید که در ایران هست و قربانی گرفته.
منشأ دقیق این ویروس و اینکه مریض صفر (اولین مریضی که مبتلا به این ویروس شده) کی و کجا بوده، هنوز نامشخصه. اینکه آیا این ویروس دست ساز بشره و توطئه ای در جریانه، همیشه یک گزینه روی میز بوده درباره هر تحول و اتفاق خوشایند و ناخوشایندی در جهان."
“از سه چیز ناگزیر، گریزی نیست: شست وشوی مکرّر دست و صورت، زدن ماسک، دوری و دوستی؛ حداقل ۲ متر و هر چه بیشتر بهتر. تا کِی؟ دست کم آخر رمضان ۱۴۰۰. این بیماری فعلاً درمان اختصاصی و واکسن نداره. البته فعلاً... ”
“«از پیشانی تا چانه» جغرافیای مورد علاقه ویروس هاست. کف دست ها هم ایستگاه انتظار ویروس هاست. پس صورت و دست ها رو مرتب بشویید. با چی؟ همین آب و صابون. چقدر؟ به قدر چهار صلوات کامل یا ۲۰ ثانیه. این کار شاید ویروس رو نکشه، ولی از روی بدنتون پاک می کنه.“
“زندگی دوی سرعت نیست؛ ترکیبی است از دوی ماراتن و دوی امدادی. باید استقامت داشته باشیم و به هم کمک نماییم تا بتونیم خط اختتام رو ملاقات نماییم. مهربانی وظیفه ست و تاب آوردن واجب. این فرصتیه به جهت اینکه زندگی بیفته روی دور کُند و شتابمون رو کمتر نماییم و همدیگه رو بیشتر و بهتر ببینیم؛ البته با رعایت فاصله اجتماعی. این فرصتیه برای محک خوردن ایمان ها و انسانیت. پس حواستون بیشتر به هم باشه.”
شما می توانید این کتاب را بطور رایگان از اینجا دانلود کنید.



1399/09/09
22:54:59
5.0 / 5
1486
تگهای خبر: دانلود , زندگی , سازمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳