نجات محوطه های تاریخی ری با یك تفاهم نامه

نجات محوطه های تاریخی ری با یك تفاهم نامه

راستابلاگ: «با امضای تفاهم نامه اداره كل میراث فرهنگی استان تهران و دانشگاه شهید بهشتی، تپه میل، پایگاه مطالعات دیرینه شناسی حوزه ی ری باستان برای این گروه دیرینه شناسی دانشگاه شهید بهشتی برگزیده شد.»



دلاور بزرگ نیا - مدیر كل میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - در گفت و گو با ایسنا، با بیان این خبر اظهار داشت: در تفاهم نامه ای كه یك شنبه ۳۰ دی بین رئیس دانشگاه شهید بهشتی و مدیر كل میراث فرهنگی استان تهران به امضا رسید، مقرر است «پایگاه تپه میل» بعنوان پایگاه اصلی مركز حوزه ی تاریخ ری باستان و با هدف انجام همكاریهای دیرینه شناسی و مطالعات دیرینه شناسی را در این منطقه باستانی احداث شود.

او با بیان این كه تفاهم نامه ی امضا شده، در هشت بند تعریف شده است، توضیح داد: در واقع مقرر است با تاسیس مدرسه مطالعات میدانی دیرینه شناسی در این منطقه، حوزه ی ری باستان، برای مطالعات دیرینه شناسی در اختیار گروه دیرینه شناسی شهید بهشتی قرار گیرد. اقدامات حقوقی آن توسط بخش حقوقی اداره كل میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به این كه همكاریهای لازم در بحث پژوهش های میدانی دیرینه شناسی در این محوطه ها توسط اداره كل میراث فرهنگی انجام می شود، افزود: این اتفاق فرصت بسیار خوبی را فراهم می آورد تا بتوانیم حوزه ی تاریخ و دیرینه شناسی ری را بشناسیم.

وی با بیان این كه همه هماهنگی ها از قبل انجام شده و مجوز كاوش ها باز در زمان های مورد نیاز مانند روال قبلی، توسط اداره كل میراث فرهنگی استان تهران، از پژوهشكده ی دیرینه شناسی گرفته می شود، اظهار نمود: همچنان این اداره كل ارتباطات اداری را برای انجام روند كارها بر عهده دارد، چون فقط مطالعات دیرینه شناسی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار میگردد.

مدیر كل میراث فرهنگی استان تهران افزود: هم اكنون باز مدخل همكاری ها بعنوان محور اصلی، تپه میل قرار گرفته است و در ادامه با شكل گیری پایگاه پژوهشی ری كهن، محوطه های تاریخی قرار گرفته در محور ری باستان، یكی سپس دیگری بررسی می شوند.

بزرگ نیا با تاكید بر این كه صحبت ها و اقدامات مورد نیاز قبل از این با پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشكده دیرینه شناسی مطرح شده و در این زمینه در هماهنگی كامل هستیم، اظهار داشت: نخست فعالیت های میدانی انجام می شوند و سپس آن مرمت و حفاظت به مرور در این تپه های تاریخی و بر طبق صحبت های بعدی انجام می شوند.

برطرف شدن مشكل دانشجویان دیرینه شناسی برای كارآموزی درسایت های تاریخی

محمد علی اكبری - رئیس دانشكده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی - نیز درباره ی این تفاهم نامه اظهار داشت: هدف اصلی برای امضای این تفاهم نامه این بود كه گروه دیرینه شناسی این دانشگاه بتواند یك حوزه ی مطالعاتی در پهنه تهران داشته باشد و در بخش های مطالعاتی مختلف مطالعه كند.

او با اشاره به حضور مرحوم دكتر حسن كریمان ری شناس در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: وی در پهنه شهر ری مطالعات كاملی را انجام داده بود، حالا اطلاعات او ما را به سمتِ مناسبی در پژوهش هایمان می برد. بنا بر این احساس كردیم با انتخاب پهنه دیرینه شناسی ری كار او را دنبال نماییم. حالا باز تمركز ما روی این حوزه و تپه میل بعنوان پایگاهی برای دانشگاه شهید بهشتی است.

وی اشاره كرد: این تفاهم نامه كمك می نماید یكی از اشكالات گروه دیرینه شناسی این دانشگاه و دیگر دانشگاهها در عرصه های میدانی برای حضور دانشجویان در سایت های كاوش برطرف شود.





1397/10/30
13:35:04
5.0 / 5
4708
تگهای خبر: دانشگاه‌ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳