گزارش،

به داد دادرس می رسند؟

به داد دادرس می رسند؟

راستابلاگ: خوزستان منزل دادرس، كه در اهواز با نام سرای دادرس یا كاروانسرای شیخ خزعل مشهور است، بنایی بازمانده از دوره قاجار بوده و از گذشته تا حالا استفاده های مختلفی از آن شده است اما این روزها برای سرپا ماندن نیاز به توجه جدی دارد.



در مرکز شهر اهواز و خیابان عبدالحمید خانه های مختلفی از دوره های قاجار و پهلوی وجود دارد که سرای دادرس یا کاروانسرای شیخ خزعل یکی از این بناهای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار است؛ بنایی که در سال ۱۳۸۲ ثبت ملی شده است.

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، این بنا دارای ۲ طبقه و بخشی بعنوان زیرزمین است. در طبقه همکف آن، پنج حجره و در طبقه دوم اش که در قدیم محلی برای استراحت افراد بوده است، سه اتاق وجود دارد. در خانه دادرس که در گذشته به کاروانسرای شیخ خزعل معروف بوده، هنوز آثاری از محل بستن اسب ها برای استراحت دیده می شود.

در حالی که در و پنجره های چوبی، سرداب و سنگ چینی های این بنا آن قدر جلب توجه می کند که هر از گاهی دوستداران میراث فرهنگی از این بنای تاریخی بازدید کرده و با آن عکس یادگاری می گیرند؛ چند سالی است که این بنای تاریخی وضعیت خوبی ندارد و حتی اخیرا قسمتی از دالان سرای دادرس تخریب شده و احتمال ریزش قسمت های دیگرش وجود دارد؛ تخریبی که بگفته یکی از کسبه بازار و سرقفلی داران این ساختمان، تعمدی بود تا با تخریب کامل بنا، بتوانند جای آن پاساژ بسازند. البته پس از آن آتش سوزی بهمن سال ۹۴، بخشی هایی از ساختمان سوخت.

این بنای تاریخی که بعدها تغییر کاربری یافت و بعنوان میدان تره بار و سپس بازار خواربارفروشان از آن استفاده می شد، حالا بعنوان انبار کیف و کفش مورد استفاده است، در صورتیکه پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی یا نگارخانه دارد. از طرف دیگر، مدتی است اداره کل میراث فرهنگی خوزستان باتوجه به اعتبارِ در اختیار، برای مرمت قسمتی از بنا اقدام نموده تا این مهم خیزی برای دادرسی به سرای دادرس باشد.



سرایی که خرابه می شود

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، عبدالحسین حاجی نجف از سرقفلی داران سرای دادرس، درباره وضعیت این بنای تاریخی اظهارکرد: متاسفانه در گذشته اداره کل میراث فرهنگی خوزستان اقدامی برای مرمت این بنا نداشت و حتی مرمت قسمتی از بنا که در دست ما است، با هزینه شخصی خودمان انجام شد. البته مدتی است که میراث برای مرمت بخش هایی که تخریب شده پای کار آمده و امیدوارم از این بنا به خوبی نگهداری شود.

وی با اعلان اینکه در گذشته باتوجه به اعتمادی که مرحوم دادرس به پدر من داشت حتی سند بنا را نزد ما به امانت گذاشته بود و حتی در مقطعی نیز به آن سرای حاجی نجف هم می گفتند، اضافه کرد: حیف است که چنین بناهای تاریخی نادیده گرفته شوند. همین طور ضمن اینکه می توان این بناها را به یادگار حفظ و نگهداری کرد، می توان در بحث درآمدزایی و بحث گردشگری نیز از آنها استفاده نمود. حتی در گذشته به اداره کل میراث فرهنگی پیشنهاد داده بودیم که با مشارکت ما، این بنا را به مکان سنتی مانند چایخانه تبدیل کند که استقبالی ندیدیم.

حاجی نجف با اشاره به فروش این بنا به میراث فرهنگی اظهار داشت: در گذشته به میراث فرهنگی پیشنهاد خریداری بنا را داده بودیم و الان هم حاضر به این کار هستیم. البته در گذشته میراث به سبب نبود بودجه قادر به خریداری بنا نبود.

وی با تاکید بر نیاز این بنای تاریخی به مرمت بیان کرد: اگر میراث هر چه سریع تر مبادرت به مرمت کامل این بنا نداشته باشد، سرای دادرس کاملا مخروبه خواهد شد و شاید دیگر چیزی از آن باقی نماند.



تخریب تعمدی قسمتی از بنای تاریخی

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، اسدالله آلونی، یکی دیگر از حجره داران سرای دادرس، اظهار نمود: مالک قبلی این بنا برای این که سرای دادرس به صورت کامل تخریب و از زیر نظر میراث فرهنگی بیرون رود و بتوانند جای آن پاساژ بسازند، در اقدامی عجیب و تعمدی، شبانه شیلنگ آب را در قسمتی از دالان رها کرد تا ساختمان تخریب شود. همان موقع عکس ها و فیلم های گرفته شده را به میراث تحویل دادیم اما کاری انجام ندادند.

وی بیان کرد: این بنا نزدیک به ۱۳۰ سال قدمت دارد که با تخریب شدن قسمتی از بنا، حالا میراث فرهنگی وارد کار شده تا به مرمت آن بپردازد و چند روزی است که سقف یکی از حجره ها را مرمت کرده اند. البته قبلا که سقف یکی از حجره های در اختیار خودم، تخریب شد آنرا با اجازه میراث فرهنگی مرمت کردم.

این کاسب و از سرقفلی داران سرای دادرس اظهار داشت: این بنا مالک خصوصی دارد و گویا مالک قبلی، آنرا فروخته است ولی هنوز مالک جدید خودش را به صورت رسمی یعنی با در اختیار داشتن سند این ساختمان به ما معرفی نکرده است. گویا مالکان جدید قصد تخریب بنا را دارند ولی ما مشتاق مرمت و همکاری با میراث فرهنگی خوزستان هستیم.



ختم به خیر می شود

به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، تبار قریب، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهواز، نیز درباب وضعیت این بنای تاریخی اظهارکرد: سرای دادرس یکی از بناهای ثبت ملی است که حالا در حال انجام مرمت بخش هایی از بنا هستیم. این بنا با توجه به این که ثبت ملی بوده و دارای خاصیت هایی است، واجد ارزش است و ان شاءالله به جاهای خوبی ختم می شود.

وی بیان کرد: چند ماهی است که مرمت بنا در حال انجام می باشد و ناظران میراث فرهنگی نیز در محل حضور دارند. البته مرمت بنا با اعتبار فعلی تمام نخواهد شد و ان شاءالله طی فصول آینده بتوان باردیگر برای مرمت این بنا اعتبار مهیا کرد. با توجه به این که بنا دارای مالک خصوصی است او نیز باید در بحث مرمت با میراث مشارکت داشته باشد. ضمن اینکه اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی هم مشتاق بافت های تاریخی هستند، می توانند در بخش مرمت و بهره برداری از آن با مالک به تفاهم برسند و مشارکت داشته باشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهواز درباره علاقه مندی برخی حجره داران سرای دادرس به واگذاری حجره های خود اظهار نمود: با توجه به این که سرای دادرس دارای مالک خصوصی است، میراث نمی تواند دراین زمینه ورود کند اما چون این بنا ثبت آثار ملی است، باید موازین میراثی رعایت شود.

وی همین طور اظهار داشت: در کنار احیای سرای دادرس، پیگیر احیای بافت تاریخی اهواز هستیم و این نیز اهمیت بسیاری دارد برای اینکه بافت اهواز می تواند محرک توسعه شهر باشد. همه همچون شهرداری و فعالان میراث و همین طور رسانه ها باید کمک کنند تا بتوان بناهای تاریخی را حفظ و احیا کرد.



به گزارش راستابلاگ به نقل از ایسنا، با توجه به این که سرای دادرس، مالک خصوصی دارد و دولت نیز در چنین بناهایی که ارزش افزوده بسیار دارند خیلی هزینه نمی کند، اگر مالک زیر نظر میراث فرهنگی طرحی برای احیای بنا داشته باشد، می تواند حال سرای دادرس را خوب کند. در غیر این صورت، باید منتظر تخریب کامل این بنای به جا مانده از دوره قاجار بود. بناهایی که اگر تلاشی برای حفظ، نگهداری و مرمت آنها نشود و در نهایت به ساختمان های تجاری تبدیل شوند؛ بخش خیلی از تاریخ را از دست خواهیم داد.

گزارش: پریسا زنگنه منش _ ایسنا





منبع:

1399/08/07
23:48:20
5.0 / 5
1445
تگهای خبر: صنایع , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱